مردم از تردد در حریم رودخانه های مازندران خودداری کنند

ساری – ایرنا – مدیرکل مدیریت بحران مازندران با تاکید بر دوری از حریم رودخانه ها گفت: همه هشدارهای لازم برای مقابله با سیل و حوادث احتمالی ناشی از فعالیت سامانه بارشی جدید که امشب و فردا مازندران را در بر می‌گیرد صادر شده و مازندران در وضعیت آماده‌باش مقابله با سیل قرار گرفته است.

حسینعلی محمدی شیرکلایی شامگاه دوشنبه -۲۹ آبان- در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به هشدار سطح نارنجی اداره کل هواشناسی مازندران طی ۲۴ ساعت پیش رو، اظهار کرد: با توجه به اعلام هشدار سطح نارنجی هواشناسی که به معنای آگاهی و آماده‌باش و اقدام ضروری است، برنامه‌ریزی‌های لازم برای انجام اقدامات پیشگیرانه در مواجهه با سیل انجام شده است.

وی افزود: طبق پیش‌بینی‌های هواشناسی امشب و فردا با نفوذ سامانه بارشی در استان شاهد بارندگی، رگبار شدید، رعد و برق، احتمال تگرگ، مه گرفتگی و بارش برف در ارتفاعات خواهیم بود.

این مسئول خاطرنشان کرد: انتظار داریم مردم و مسافران از تردد و اقامت و برپایی چادر در حریم و بستر و حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها به طور جدی خودداری کنند تا شاهد حوادث ناگوار ناشی از طغیان رودخانه‌ها در استان نباشیم.

مدیرکل مدیریت بحران مازندران گفت: به همه دستگاه‌هایی اجرایی و پیمانکاران نیز اعلام شد که تا پیش از آغاز فعالیت سامانه بارشی نسبت به خارج کردن ماشین‌آلات و سازه‌های موقت از بستر و حریم رودخانه‌ها اقدام کنند.

محمدی با اشاره به لغزنده شدن و مه‌آلود شدن جاده‌ها به ویژه در مناطق کوهستانی اظهار کرد: در درجه نخست توصیه می‌شود هم‌استانی‌ها در زمان فعالیت این سامانه بارشی از انجام سفرهای برون‌شهری غیرضروری اجتناب کنند. اما در صورت ضرورت هنگام تردد در محورهای استان به ویژه مسیرهای کوهستانی ضمن رعایت دقیق نکات ایمنی با احتیاط رانندگی کنند.

وی به کوهنوردان و طبیعت‌گردان نیز توصیه کرد که تا عادی نشدن وضعیت جوی استان از صعود به ارتفاعات و حضور در مناطق دامنه‌ای و جنگل‌ها خودداری کنند. همچنین دامداران و عشایر نیز امشب و فردا اقدام به جابه‌جایی دام نکنند.

مدیرکل مدیریت بحران مازندران از کشاورزان و باغداران و صاحبان مزارع پرورش ماهی نیز خواست تا اقدامات احتیاطی و پیشگیرانه را انجام دهند.

محمدی پاکسازی و لایروبی دهانه پل‌ها و کانال‌ها و آبروها به صورت فوری تا پیش از طغیان رودخانه‌ها را از دستگاه‌های مرتبط خواستار شد و گفت: انتظار می‌رود شهرداران و دهیاران نسبت به لایروبی و پاکسازی جوی‌ها و ایمن‌سازی داربست‌ها و سازه‌های موقت، تابلوها و بیلبوردهای شهری با فوریت اقدام کنند.

مردم از تردد در حریم رودخانه خودداری کنند

به گزارش ایرنا، هواشناسی مازندران روز دوشنبه با صدور هشدار سطح نارنجی، پیش‌بینی کرد که با ورود این سامانه جدید، آسمان مازندران از امشب تا اواخر وقت روز سه‌شنبه -۳۰ آبان- با بارندگی، گاهی با رگبار شدید، رعد و برق، وزش باد شدید، کاهش دما، احتمال تگرگ و در مناطق کوهستانی با بیش از ۲ هزار متر ارتفاع با بارش برف همراه خواهد بود.

هواشناسی منطقه اثر این سامانه جدید را شامگاه دوشنبه در ارتفاعات و در روز سه‌شنبه نیز به ویژه در نیمه شرقی استان اعلام و نسبت به آبگرفتگی معابر عمومی، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن رودخانه ها و مسیل‌ها، رانش زمین و ریزش سنگ در محورهای کوهستانی، کاهش دید، اختلال در ترددهای جاده‌ای و خسارت به سازه ها، تاسیسات و شکستن درختان هشدار داد.

در این اطلاعیه به شهروندان توصیه شده که علاوه بر مقاوم‌سازی سازه‌های کم‌مقاومت و سایر اقدامات پیشگیرانه، هنگام ترددهای جاده‌ای جوانب احتیاط را رعایت کنند و از اسکان در کنار رودخانه‌ها و صعود به ارتفاعات خودداری کنند.

براساس تجزیه و تحلیل آخرین نقشه‌های پیـش‌یابـی هواشناسـی، آسمان مازندران در روز سه‌شنبه ابری همراه با کاهش دما، بارش باران، در ارتفاعات بالای ۲ هزار متر با بارش برف، وزش باد به نسبت شدید، احتمال رعد و برق و تگرگ و از اواخر شب با کاهش ناپایداری و ابر، در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه نیز صاف تا نیمه ابری همراه با افزایش نسبی دما و از گذر شامگاه پنجشنبه به صبح جمعه با افزایش ابر و احتمال رگبار پراکنده و در روز جمعه نیز نیمه ابری تا ابری با کاهش نسبی دما، به تدریج با کاهش ابر پیش‌بینی شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha