روایت عشق‌آباد از هفدهمین نشست کمیسیون همکاری‌های اقتصادی ترکمنستان و ایران

تهران- ایرنا- وزارت‌خارجه ترکمنستان در گزارشی از هفدهمین نشست کمیسیون همکاری‌های اقتصادی بین دولتی این کشور و ایران که هفته گذشته در عشق‌آباد برگزار شد، نوشت: روابط متقابل سودمند بین عشق‌آباد و تهران در طیف گسترده‌ای از حوزه‌های سیاسی، دیپلماتیک، تجاری، اقتصادی، فرهنگی و بشردوستانه را در بر می‌گیرد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، در این گزارش آمده است: نمایندگان ترکمنستان و ایران درباره توسعه روابط دوجانبه در تجارت و اقتصاد، در حوزه حمل و نقل و تدارکات، بخش نفت و گاز، صنعت، کشاورزی و آبخیزداری، سرمایه گذاری و استانداردسازی بحث و تبادل نظر کردند و پیشرفت در اجرای مصوبات جلسه قبلی کمیسیون بین دولتی را مورد تحلیل قرار دادند.

در راستای افزایش همکاری‌ها در بخش سوخت و انرژی، طرف ترکمن از آمادگی برای افزایش حجم عرضه گاز طبیعی ترکمنستان به ایران از طریق خط لوله گاز کورپیه-کورت-کوی خبر داد.

در زمینه حمل و نقل، طرف ترکمن پیشنهاد تشدید عملکرد راهرو حمل و نقل و ترانزیت در امتداد مسیر چین-قزاقستان-ترکمنستان-ایران را مطرح کرد.

طرف ترکمن همچنین پیشنهاد ایجاد مناطق تجاری و اقتصادی در بخش‌های خاصی از مرز ترکمن-ایران را مطرح کرد.

طرفین مسائل توسعه همکاری بین مناطق دو کشور را در زمینه های علوم و آموزش، فرهنگ، مراقبت های بهداشتی، ورزش و گردشگری و حفاظت از محیط زیست در نظر گرفتند.

آیین نامه هفدهمین نشست کمیسیون همکاری های اقتصادی بین دولتی ترکمنستان و ایران در پی این مذاکرات امضا شد.

شرکت برق دولتی ترکمن‌گاز، شرکت توانیر و شرکت صادرات و ترویج انرژی «سانرژی پیشرو» توافقنامه چارچوبی را برای تسهیل روند مالی برای اجرای خط انتقال برق مریم (ترکمنستان) – مشهد (ایران) به امضا رساندند.

در پایان گزارش وزارت‌خارجه ترکمنستان آمده است: تفاهم‌نامه همکاری سازمان مدیریت راهسازی کشور با وزارت راه و شهرسازی ایران در خصوص احداث بزرگراه مرزی گنبدکاووس-اترک-ایران منعقد شد.

به گزار ایرنا هفدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکمنستان عصرجمعه ۲۶ آبان ماه با حضور مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران و وزیر امور خارجه ترکمنستان در عشق‌آباد برگزار و با امضای چند سند همکاری و تفاهمنامه به کار خود پایان داد.
وزیر راه و شهرسازی در هفدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکمنستان با اعلام آمادگی ایران برای صدور خدمات فنی و مهندسی به ترکمنستان، طرح «ایران راه» را دروازه ورود به سرزمین فرصت‌های ترانزیتی ایران برشمرد.

بذرپاش رئیس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و ترکمنستان اظهار داشت: بر این باورم دو رویداد مهم هفدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی و پانزدهمین نمایشگاه تخصصی ایران در عشق آباد نقطه عطفی در مسیر تقویت و توسعه روابط همه جانبه اقتصادی بین دو کشور است.

رئیس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و ترکمنستان گفت: طی دو سال اخیر عزم و اراده طرفین برای افزایش روابط بیش از گذشته ملموس و مشهود بوده است.

بذرپاش تاکید کرد: روابط دو کشور به واسطه پیوندهای تمدنی، تاریخی، فرهنگی، اجتماعی، قومی و دینی و همجواری ژئوپلیتیک و ژئواکونومیکی و از سویی تجربه روابط موفق دیپلماتیک و تعاملات سازنده بازیگران دولتی و فعالان بخش خصوصی در عرصه اقتصاد و تجارت بر پایه ظرفیت‌ها و منافع مشترک عظیم فراتر از همسایگی به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه‌ای به عنوان کشور خویشاوند است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha