۳۸ مزرعه در شهرک میگوی گمیشان آماده سرمایه‌گذاری است

گرگان- ایرنا- مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی گلستان گفت: ۳۸ مزرعه از مجموع مزارع شهرک ۶ هزار هکتاری میگوی گمیشان با تکمیل زیرساخت‌های لازم آماده جذب سرمایه‌گذاران برای تولید این گونه آبزی است.

حمیدرضا مقصودلو روز چهارشنبه به خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار کرد: از محل اعتبارات ره‌آورد سفر دور نخست دولت سیزدهم به گلستان برای اجرای طرح مزبور ۲۸۰ میلیارد ریال معادل ۲.۸ درصد از کل اعتبارات مصوب ۱۰ هزار میلیارد ریالی اختصاص یافته است.

به گفته وی با این اعتبار قسمتی از کانال آبرسان اصلی به طول هزار و ۹۰۰ متر تحویل گردیده و همکاری در خصوص لایروبی 2 کانال به طول حدود چهار کیلومتر انجام شده است.

سفر دور نخست دولت سیزدهم به گلستان در اسفندماه سال ۱۴۰۰ انجام شد و اعتبار ۱۰ هزار میلیارد ریالی برای ایجاد شهرک کشاورزی میگو و ماهیان خاویاری در گمیشان به وسعت ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار مصوب شده است.

فراخوان جذب سرمایه‌گذاران

مقصودلو گفت: فراخوان جذب متقاضی سرمایه‌گذاری برای واگذاری ۳۸ مزرعه آماده پرورش میگو در این شهرک کشاورزی از انتهای شهریورماه سال جاری داده شده و علاقمندان با اولویت شرکت تعاونی‌های تولید، صید و صیادی، دانش آموختگان بومی در اولویت واگذاری قرار دارند.

وی ادامه داد: تاکنون ۶۲ نفر به عنوان سرمایه‌گذار برای دریافت مزارع پرورش میگو در این شهرک، مدارک خود را در سامانه به آدرس www.apcp.ir بارگذاری شده است.

وی یادآور شد: علاقمندان به سرمایه گذاری در این شهرک کشاورزی می‌توانند تا پایان آذرماه سال جاری برای آدرس مذکور مراجعه و مدارک خود را ثبت کنند.

مقصودلو در خصوص تعداد مزارع پرورش میگو در شهرک، بیان کرد: با توجه به مطالعات صورت گرفته و لحاظ سطح کانال‌ها و جاده‌های دسترسی، ۲۲۲ مزرعه پرورش میگو با تولید ۹۰ تن در هر مزرعه ایجاد خواهد شد که مساحت هر مزرعه به طور میانگین ۳.۲۱ هکتار در نظر گرفته شده است.

وی در خصوص مشخصات فنی مزارع بخش خاویاری، افزود: براساس طراحی اولیه و در نظر داشتن مشاعات شهرک، ۲۴۰ مزرعه تولید خاویاری با ظرفیت تولید هر مزرعه ۲۰ تن گوشت و ۱.۵ تن تولید ( مساحت هر قطعه مزرعه پرورش ماهیان خاویاری ۱.۳ هکتار) در نظر گرفته شده است.

به گفته وی تاکنون چهار مزرعه برای اجرای پایلوت بخش خاویاری واگذار شده است.

محدوده شهرک کشاورزی میگو و ماهیان خاویاری در شمال استان گلستان و فاصله محل طرح از شهر گمیشان حدود ۲۵ کیلومتر است. و زمین های این شهرک از جنوب به مجتمع چهار هزار هکتاری میگوی گمیشان، از شمال به مرز ترکمنستان، از غرب به جاده مرزی گمیشان به پاسگاه مختومقلی واز شرق به اراضی دشت قلعه چیق بالا و پائین محدود می‌شود.

به گزارش ایرنا، اکنون تنها مرکز پرورش میگوی شمال کشور به مساحت چهار هزار هکتار در ۱۰ کیلومتری ساحل گمیشان قرار دارد که از یک دهه پیش با استفاده از آب دریای خزر فعال است.

به گفته کارشناسان شیلات گلستان، میگوی تکثیری در مجتمع گمیشان از نوع وانامی است که این گونه به علت شوری کم آب و اقلیم و خاک مناسب طی ۱۲۰ روز پرورش یافته و به وزن ۱۵ گرم می‌رسد.

گلستان در سال‌های اخیر با روی آوردن به توسعه آبزی‌پروری، به یکی از استان‌های برتر پرورش میگو در کشور تبدیل شده که فراهم آوردن مقدمات لازم برای تکمیل چرخه تولید، علاوه بر خودکفایی در این حوزه، میزان برداشت این آبزی را افزایش خواهد داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha