۲ آذر ۱۴۰۲، ۱۰:۰۵
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85300423
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۶ ایده نوآورانه در رویداد تانای کشت زیره خراسان‌شمالی ارائه شد

بجنورد-ایرنا- معاون علمی، پژوهشی و فناوری سپاه جوادالائمه(ع) خراسان شمالی گفت: ۶ ایده نوآورانه در رویداد "تانا" (توسعه‌ و ارتقای زیست بوم نوآوری استان‌) زیره شهرستان اسفراین توسط نخبگان این حوزه ارائه شد.

هادی محمدزاده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد:‌ اولین رویداد علمی، تخصصی و اجرایی توسعه کشت زیره سبزامروز در شهرستان اسفراین با محوریت فناوری کاشت، داشت و برداشت مکانیزه این محصول، فراوری بسته بندی و فروش، توده های مختلف بذری و دستاوردهای تحقیقاتی و الگوهای موفق برگزار شد.

وی افزود: ۶ ایده ارایه شده در این همایش نیز شامل معرفی گونه های بذری زیر سبز، دستگاه های مکانیزه در مراحل مختلف تجهیزات فراوری و عصاری گیری و ارزش افزوده این محصول اقتصادی است.

معاون علمی، پژوهشی و فناوری سپاه جوادالائمه(ع) خراسان شمالی گفت: شهرستان اسفراین بیشترین سطح زیر کشت این گیاه دارویی را در استان دارد به همین دلیل این رویداد در قالب ارایه نیازهای فناورانه گیاهان دارویی ویژه زیره سبز در اسفراین برگزار شد.

وی عنوان کرد: خراسان شمالی نیز در کشور چهارمین استانی است که نسبت به کشت زیره سبز اقدام می کند و همچنین شرایط آب و هوایی نیز برای کشت این نوع گیاه دارویی مناسب است.

محمدزاده ادامه داد: این رویداد با همکاری سازمان جهاد کشاورزی، پارک و علم و فناوری، بنیاد برکت، ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ع)، دانشگاه و شماری دیگری از سازمان ها و نهاد ها برگزار شد.

به گزارش ایرنا، در خراسان شمالی سالانه هشت هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت انواع گیاهان دارویی می رود که بیشترین آن مربوط به کشت زعفران و گل محمدی است.

زیره یکی از مهمترین انواع گیاهان دارویی کشور است که به سبب اهمیت و خواص دارویی، درمانی و نقشی که در ارزآوری دارد به عنوان «طلای سبز» شناخته می شود.

کشت گیاهان آبی بدلیل کاهش بارندگی و منابع آبی در اولویت های وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد و سهم هر استانی ابلاغ شده است.

یکهزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی استان در سال زراعی گذشته زیر کشت گیاهان دارویی رفت و امسال نیز چهار هزار و هکتار به این میزان افزوده می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha