خبرهای کوتاه محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد

یاسوج-ایرنا- یافتن لاشه های ۲ قلاده گراز در شهرستان "چرام" و لاشه ۳ " تشی"، ۵ قطعه کبک زنده در شهرستان بویراحمد و ثبت "شاه روباه " در استان در زُمره خبرهای کوتاه محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد است.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی محیط زیست، "اسلام جادوان خرد اظهار کرد: مامورین یگان حفاظت شهرستان چرام روز گذشته(چهارشنبه) از یک فرد متخلف لاشه ۲ قلاده گراز کشف و اعمال قانون کردند.

جاودان خرد افزود: مامورین یگان حفاظت محیط زیست شهرستان گچساران یک قبضه سلاح ساچمه زنی و۲قطعه تیهوشکار شده از یک نفر متخلف ضبط و برای وی پرونده قضایی تشکیل دادند.

حمله شکارگر متخلف به فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان

وی با اشاره به مصدوم شدن فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان حین اجرای حکم تفتیش در شهرستان بویراحمد افزود : در پی دریافت گزارش طبیعت دوستی مبنی بر نگهداری چندین قطعه کبک در یکی از روستاهای شهرستان بویراحمد ، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان با هماهنگی مراجع قضایی و همکاری مراجع انتظامی با رعایت موازین شرعی و قانونی وارد منزل متخلف می شوند که از خانه وی ۵ قطعه کبک محبوس شده در قفس و آثاری از شکار ۳ سر تشی کشف و ضبط شد که در این ماموریت فرد متخلف با ایجاد درگیری موجب مصدومیت فرمانده یگان حفاظت محیط زیست از ناحیه پا شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست با اشاره به معرفی همه متخلفان به مراجع قضایی، تاکید کرد: شکار و نگهداری "کبک" جریمه دارد و خاطیان باید جریمه بپردازند و از لحاظ جنبه عمومی برای جرم صورت گرفته، حکمی صادر خواهد شد.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان با اشاره به انتشار خبر یافتن گونه کمیاب "شاه روباه" در استان گفت: در سال ۱۳۹۶ دوربین های تله ای محیط زیست در منطقه شکار ممنون "لار"(از توابع شهرستان باشت) این گونه کمیاب را ثبت کردند.

"محسن پاکباز" تاکید کرد: ثبت این گونه کمیاب به سال های گذشته بر می گردد و تاکنون گزارش مستندی جدیدی در این مورد دریافت نشده است.

برخی از پایگاه های خبری استان خبری مبنی بر"ثبت تصویر یک حیوان کمیاب توسط مستند ساز کهگیلویه و بویراحمد برای اولین بار" منتشر کردند که معاون محیط طبیعی استان اظهار کرد: ثبت این گونه به سال ۱۳۹۶ در منطقه شکار ممنوع لار برمی گردد و تازگی ندارد.

کهگیلویه و بویراحمد با توجه به پستی و بلندی های فراوان و تنوع اقلیمی، هفت منطق حفاظت شده؛ "دنا" ، "دنای شرقی" ،"خاییز سرخ" ، "خامی" ، "دیل" ،"سولک" و "سیوک" در این استان زیبای طبیعی وجود دارد که این مناطق بیش از ۱۰ درصد مساحت استان را تشکیل داده است.

استان علاوه بر داشتن هفت منطقه حفاظت شده، همچنین ۶ منطقه شکار ممنوع شامل: "کوه حاتم تلرش" حد فاصل شهرستان بهمئی و لِنده و بهبهان در خوزستان، "پادنای سمیرم"، "ماغر" در شهرستان بهمئی، "لار" در شهرستان باشت، "خرم ناز" در بویراحمد و "کوه اشکر" در شهرستان چرام، دارد.

یک پارک ملی "دنا" با وسعت ۲۵ هزار و ۸۲۳ هکتار دارد اگرچه در این خطه پناهگاه حیات وحش یا زیستگاه‌های نمونه جانوران وحشی و اثر طبیعی ملی، پدیده‌ها یا مجموعه‌های گیاهی جانوری کم‌نظیر نیست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha