تاجیکستان میزبان یازدهمین دور گفت‌وگوی امنیتی هرات

تهران- ایرنا- رئیس موسسه مطالعات راهبردی افغانستان اعلام کرد که یازدهمین دور «مذاکرات امنیتی هرات» این هفته با حضور تمامی نمایندگان گروه‌های سیاسی افغانستان در دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار می‌شود و برای طالبان نیز دعوت‌نامه ارسال شده است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از آسیاپلاس، داوود مرادیان، رئیس موسسه مطالعات راهبردی افغانستان در نشستی خبری در دوشنبه تصریح کرد که «برای نمایندگان طالبان برای حضور در این مذاکرات دعوت‌نامه ارسال شده است، اما معلوم نیست که در آن شرکت خواهند کرد یا خیر».

وی افزود: در نشست آتی موضوعات مختلف مهم افغانستان از جمله گفت‌وگوی ملی برای توسعه دموکراسی، برابری جنسیتی، کمک های بشردوستانه به مردم این کشور، بازگشت به اسلام متمدن و مردمی و همبستگی با همسایگان مطرح و مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

این دومین سالی است که نشست «گفت‌وگوی امنیتی هرات» در شهر دوشنبه برگزار می‌شود.

از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ نشست «گفت و گوی امنیتی هرات» در شهر هرات افغانستان برگزار می شد.

دهمین دور نشست گفت‌وگوهای امنیتی هرات آذر ماه سال گذشته نیز در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان با موضوع «نظام سیاسی فراگیر در افغانستان: روش ها، مدل ها و چهره ها» با حضور مقامات حکومت سابق افغانستان سیاستمداران و کارشناسان تاجیکستان و منطقه برگزار شد. نشستی که مورد انتقاد شخصیت‌های حکومت طالبان قرار گرفت زیرا آنها معتقدند این دست نشست‌ها باید در داخل کشورشان برگزار شود.

در آن نشست دو روزه با حضور چهره‌های سیاسی و نمایندگان کشورهای جهان از جمله ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا درباره راه‌های رسیدن به یک حکومت فراگیر در افغانستان گفت‌وگو شد.

تاجیکستان حکومت طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد و بارها تشکیل دولت فراگیر را در این کشور خواستار شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha