سپیدجامگان بسیجی، سفیران سلامت مناطق محروم

بروجرد - ایرنا - تفکر مبتنی بر خدمت بی منت مهمترین سرمایه بسیج است که نتیجه آن در عرصه نیروی انسانی داوطلب، توانا، متعهد، متخصص و فداکار متجلی شده و در همین عرصه حضور متعهدانه و تخصصی جامعه پزشکی قابل توجه است و سپیدجامگانی که فداکارانه در مناطق محروم نقش آفرینی می‌کنند.

به گزارش ایرنا، دستاورد غیرقابل انکار تفکر بسیجی، همین نیروی انسانی، انقلابی و بصیر است که در تمام میدان ها از جمله دفاع از وطن، سازندگی و آبادی، تولید، خدمات عمومی، خدمات علمی، فرهنگی، هنری و دینی حضوری آگاهانه دارد و موجب وحدت و انسجام اجتماعی و رشد سرمایه اجتماعی شده است.

آرمان های تفکر بسیجی آنجا که از خدمت رسانی به مردم مناطق دورافتاده و محرومیت زدایی آغاز می شود و می تواند تا تمدن سازی نوین اسلامی پیش رود، یکی از خدمات ارزشمند بسیج در کنار سایر برنامه های گسترده برگزاری اردوهای پزشکی و خدمات درمانی است.

بسیج جامعه پزشکی یکی از تشکل های فعال و پویای بسیج است که منشا خدمات ارزنده ای برای مناطق محروم و خانواده های نیازمند محسوب می‌شود.


خاستگاه بسیج جامعه پزشکی دفاع مقدس است


روزهای سخت جنگ و دوران دفاع که همه اقشار در هر جایگاهی نقشی در مقاومت و دفاع از خاک ایران ایفا می کردند، جامعه پزشکی با حضوری حماسی در خط مقدم جبهه و بیمارستان ها زیر شدیدترین حملات دشمن بعثی در حال مداوای مجروحان با کمترین امکانات، روزهایی که اتاق عمل جراحی سنگر بود.

بیمارستان در جبهه یک آدرس ساده داشت و از دور خودنمایی می کرد، بیمارستان صحرایی نامش بود و گاه پسوندی از شهدا یا شخصیت های دینی تنها نشان آن بود.

امدادگرانی که جعبه کمک های اولیه کوله پشتی شان بود و برانکارد بر دوش در خط مقدم مجروحان جنگ را تا پای آمبولانس های خاکی با اراده ای راسخ می کشاندند و پرستارانی که با ایثارگری لباس پرستاری، لباس رزمشان بود و پزشکانی که زیر آماج گلوله ها به قیمت جانشان در سنگرهای جنگ مشغول مداوا مجروحان جنگی بودند.

از همان تاریخ بسیج جامعه پزشکی خوش درخشید در پیمودن این طریق مقدس بیش از ۸۰ هزار پزشک و پیراپزشک از سراسر میهن اسلامی در صحنه های نبرد دفاع مقدس حضور مستمر داشتند.

مسوول سازمان بسیج جامعه پزشکی لرستان می گوید: تشکیل بسیج مهم‌ترین و بزرگ‌ترین یادگار امام (ره) است که همه آن را به چشم یک ارگان نظامی ‏می‌بینند درصورتی‌که بسیج یک ارگان معنوی است و هدف از تشکیل آن، فعالیت در همه ابعاد و نه‌ فقط بعد نظامی است، چنانچه بسیاری از مشکلات حوزه سلامت در کشور با کمک بسیج جامعه پزشکی با موفقیت حل‌ شده‌اند.

سرهنگ مصطفی امیری با بیان اینکه بسیج از زمان شکل‌گیری خود تاکنون دغدغه خدمت‌رسانی به همه اقشار مردم به‌ویژه مردم مناطق محروم شهری و روستایی را داشته است، افزود: بسیج جامعه پزشکی تلاش می کند که در حد توان خود در ارتقای سطح سلامت و کیفیت زندگی مردم مؤثر باشد، برای مثال یکی از اقداماتی که هرساله در این راستا در نقاط مختلف کشور انجام می‌شود، برپایی بیمارستان صحرایی و ثابت است که کمک بزرگی به افزایش سلامت و بهداشت مناطق محروم کرده و هرساله از نظر کمی سیر صعودی داشته است.

وی بیان کرد: این سازمان از ابتدای سال گذشته چهار بیمارستان ثابت صحرایی در مناطق محروم و کم‌برخوردار شهرستان‌های چم‌پلک چگنی، منطقه ۹ گانه بروجرد، منطقه عشایری زاغه، منطقه سخت‌گذر وزکور و رودبار کوهدشت در قالب طرح شهید دکتررهنمون برپا کرده است.

مسوول سازمان بسیج جامعه پزشکی لرستان اضافه کرد: همچنین ۲ درمانگاه تخصصی، اعزام ۱۵ تیم تخصصی، اعزام ۲۲۰ تیم بهداشتی و درمانی عمومی به مناطق محروم شهری و روستایی، اعزام ۲۰ تیم جهت خدمت‌رسانی به زائران حسینی از اقدامات بسیج جامعه پزشکی استان لرستان بوده است.

سپید جامگان بسیجی، سفیران سلامت مناطق محروم

امیری با اشاره همکاری همه جانبه سازمان بسیج جامعه پزشکی لرستان با دانشگاه علوم پزشکی استان جهت محرومیت‌زدایی از اقشار ضعیف استان ادامه داد: سازمان بسیج جامعه پزشکی لرستان برای پیمودن این مسیر دشوار در مواردی از قبیل اعزام تیم‌های بهداشتی، درمانی و آموزشی مورد نیاز به نقاط مختلف استان جهت ویزیت رایگان و ارائه خدمات بهداشتی و آموزشی در نقاط شهری و روستایی و ارائه آموزش‌های لازم جهت پیشگیری و مقابله با بیماری‌ها در کنار دانشگاه علوم پزشکی خواهد بود.

۹۸ هزار و ۶۵۵ لرستانی از خدمات سیج جامعه پزشکی بهره‌مند شدند

وی با اشاره به برپایی ۳۰ ایستگاه سلامت هفته بسیج امسال در مصلاهای سراسر استان گفت: در مجموع به ۹۸هزار و ۶۵۵ نفر خدمات مراقبت از سلامت رایگان ارائه‌ شده است. ایستگاه‌های سلامت جهت غربالگری تست قندخون، فشار خون، تب سنجی در مصلای الغدیر خرم آباد و دیگر مصلای‌های شهرستان‌های استان انجام گرفت.

مسوول بسیج جامعه پزشکی لرستان به فعالیت جامعه پزشکی در هفته بسیج امسال اشاره کرد و افزود: به همت کانون‌های بسیج جامعه پزشکی در سطح استان ۱۰ تیم پزشکی جهت ارائه خدمات بهداشتی و درمانی اعزام و بیماران را به‌صورت رایگان ویزیت می‌کنند، همچنین در این اعزام‌ها مشاوره‌های بهداشتی، روانشناسی و غیره به مردم مناطق محروم روستاها و حاشیه شهرها انجام می‌شود.

مسوول بسیج جامعه پزشکی بروجرد نیز با اشاره به اعزام هشت تیم از تیم های شهید رهنمون به مناطق محروم روستایی گفت: این تیم ها شامل گروه های تخصصی و عمومی شامل پزشک عمومی، زنان و زایمان، کلیه و مجاری ادراری، گوش و حلق و بینی، پرستار، ماما، مشاور تغذیه و مشاور روانشناسی است.

ستار فتحی افزود: این تیم های تخصصی بسیج جامعه پزشکی بروجرد به مناطق محروم روستایی همت آباد، جهان آباد، پلکان سفلی، دارتوت، تپه مولا، دهکرد، قائد طاهر، بزازنا، ابراهیم آباد و کرت آباد اعزام شده اند تا خدمات بهداشتی و درمانی به مردم نیازمند در این مناطق ارائه دهند.

سپید جامگان بسیجی، سفیران سلامت مناطق محروم

وی یادآور شد: همچنین ایستگاه سلامت خواهران و برادران در مراسم گرامیداشت هفته بسیج روز جمعه در مصلای نماز جمعه بروجرد برگزار شده است.

یک هزار و ۵۰۰ نفر عضو بسیج جامعه پزشکی بروجرد هستند

فتحی افزود: هم اکنون یک هزار و ۵۰۰ نفر عضو بسیج جامعه پزشکی بروجرد هستند.

بسیج جامعه پزشکی سال ۱۳۷۴ با انتخاب و فعالیت نخستین شورای مرکزی به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز و از آن تاریخ تاکنون فعالیت چشمگیری در عرصه های کارشناسی حوزه سلامت، علمی، بهداشتی، درمانی و فرهنگی توسط بسیج جامعه پزشکی صورت گرفته است.

بسیج یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی است که بر اساس اندیشه الهی امام خمینی(ه) تاسیس شد، اگر چه در ابتدای شروع فعالیت این مجموعه نگاه نظامی و حضور داوطلبانه در میادین جنگ تحمیلی متصور می شد، اما با گذشت ۴۴ سال از عمر این نهاد ابعاد گسترده تری از رویکرد های اجتماعی خود را به نمایش گذاشته و به یک الگوی موفق و کارآمد در سطح ملی و بین المللی تبدیل شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha