«موذی»؛ مستندی درباره برخورد انسان‌ها با حیوانات شهری

تهران- ایرنا- کارگردان مستند «موذی» که درباره حیوانات شهری است، گفت: نظرات متعدد و متفاوتی درباره نوع ارتباط ما با حیوانات شهری وجود دارد و همین موضوع کار را برای مستندساز سخت می‌کند. 

به گزارش ایرنا، مستند «موذی» به کارگردانی حمید مهاجرانی که از شبکه مستند سیما پخش شد در هفتمین جشنواره تلویزیونی مستند حضور دارد.

مهاجرانی درباره ساخت این مستند در گفت‌وگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون ایرنا توضیح داد و گفت: مقوله محیط‌زیست همیشه یکی از دغدغه‌های اصلی من است و سعی کردم با پرداختن به موضوعات محیط زیستی در قاب مستند، قدمی برای پایداری و بهبود شرایط محیط زیستی بردارم. یکی از موضوعاتی که همیشه دغدغه من بود، ارتباط ما انسان‌ها با حیوانات شهری است. سوال اصلی ذهنی‌ام این بود که ارتباط ما با این حیوانات چگونه باید باشد و نحوه برخورد صحیح با آنها چگونه است؟ البته باید تاکید کنم که منظورم از حیوانات شهری، حیوانات خانگی نیست و مقصود من همه حیواناتی است که در سطح شهر می‌بینیم.

وی اضافه کرد: برای مثال، یکی از چالش‌های ذهنی من این بود که آیا باید به گربه‌ها در خیابان غذا بدهیم یا خیر؟ شاید این سوال یا نمونه‌های مشابه آن، کمی ساده به نظر برسد، اما بررسی‌های من نشان می‌داد که به راحتی نمی‌توان به این سوال پاسخ داد، چرا که متغیرهای زیادی در این زمینه وجود دارد.

این مستندساز درباره تحقیق و پژوهش خود برای ساخت مستند «موذی» گفت: برای تحقیق و پژوهش این فیلم، سراغ قوانین و ضوابطی که در شهرهای توسعه‌یافته وجود دارد، رفتم. همچنین گفت‌وگوهایی با فعالان محیط زیست و حامیان حیوانات داشتم و در خلال این تحقیقات، به نتایجی دست پیدا کردم که در مستند به تصویر کشیده شده است. البته برای بیان بهتر موضوع مستند، از تکنیک اغراق استفاده کردم. به همین دلیل، شاهد برخی موقعیت‌های طنز نیز هستیم که احتمالاً برای مخاطب جذاب خواهد بود.

«موذی»؛ مستندی درباره برخورد انسان‌ها با حیوانات شهری
حمید مهاجرانی، کارگردان مستند «موذی»

مهاجرانی درباره فرم روایی فیلم خود گفت: سعی کردم از مستندهای معمول که پیشتر در این موضوع ساخته شده، فاصله بگیرم؛ به همین دلیل، از انیمیشن و فوتوکلیپ استفاده کردم. این اتفاق، نه تنها به جذابیت بصری بیشتر فیلم کمک کرد، بلکه باعث شد تا بتوانم نگاه متفاوت‌تری به این سوژه داشته باشم.

او با تاکید بر اینکه نظرات متعددی در این موضوع وجود دارد و همین اتفاق کار را برای مستندساز سخت کرده است، گفت: از آنجا که نظرات متعدد و متفاوتی درباره نوع ارتباط ما با حیوانات شهری وجود دارد و از سویی دیگر، تعصب‌ها و پیشینه‌هایی در این زمینه وجود دارد، ساخت چنین فیلمی به مانند حرکت روی لبه تیغ بود. برای مثال، پدران و مادران ما از دیرباز غذا دادن به حیوانات را یک عمل پسندیده می‌دانستند، اما مناسبات جدید شهری اقتضا می‌کند که این رفتار کمی مدیریت‌شده‌تر بشود. به همین دلیل سعی کردیم نتیجه‌گیری مستقیم در فیلم نداشته باشیم و خود بیننده باید پاسخ این سوالات را بفهمد.

وی ادامه داد: ساخت این مستند هم آسان بود، هم سخت. از این جهت آسان بود که سناریو داشت و دقیقا می‌دانستیم چه چیزهایی را نیاز داریم. از این جهت سخت بود که فرم جدیدی را انتخاب کرده بودیم و مشخص نبود که این فرم برای مخاطبان جذاب خواهد بود یا خیر. باید اشاره کنم برخلاف تصوراتی که نسبت به فعالان حقوق حیوانات وجود دارد، آنها کمک زیادی برای ساخت این مستند به گروه ما کردند. کاملا مشخص بود که دغدغه جدی در این زمینه دارند. به نظرم ساخت این مستند بدون کمک آنها امکان‌پذیر نبود.

کارگردان: حمید مهاجرانی، تصویربردار: محمود پری، صداگذار: سعید بابایی و مجری طرح: سید جمال عود سیمین.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha