دانش‌آموزان فعالیت‌های بدنی خود را افزایش دهند

اردبیل - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل خواستار افزایش فعالیت فیزیکی و بدنی دانش‌آموزان شد و بر ضرورت انجام فعالیت بدنی منظم روزانه در بین دانش‌آموزان و نوجوانان تاکید کرد.

دکتر محمد جعفرزاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: انجام فعالیت فیزیکی و بدنی منظم به مدت ۶۰ دقیقه در روز، برای افزایش نشاط و شادی، تقویت اعتماد به نفس، کاهش اضطراب، استرس و افسردگی در نوجوانان و دانش‌آموزان بسیار ضروری است.

وی ادامه داد: انجام فعالیت بدنی مانند پیاده‌روی با خانواده یا دوستان، رفتن به مدرسه به‌صورت پیاده یا با دوچرخه و انجام ورزش باشگاهی متناسب با سن باعث تشویق نوجوانان و دانش‌آموزان جهت انجام فعالیت بدنی منظم می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل خواستار اهتمام مدیران مدارس و مراکز آموزشی به امر حساس سلامت دانش‌آموزان شد و افزود: افزایش تحرک بدنی و جسمانی دانش‌آموزان جهت کاهش بیماری‌های غیرواگیر و مزمن و افزایش نشاط و شادی، تقویت اعتماد به نفس، کاهش اضطراب، استرس و افسردگی در بین این قشر بسیار موثر است.

وی با اشاره به افزایش کم‌تحرکی در بین نوجوانان و دانش‌آموزان گفت: فعالیت‌های نشسته مانند تماشای تلویزیون، کار با رایانه، تلفن همراه و تبلت باعث افزایش کم تحرکی در نوجوانان شده است و همین امر، به افزایش بیماری‌های غیرواگیر و مزمن مانند بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و چاقی به خصوص در دوران بزرگسالی دامن زده است.

دکتر جعفرزاده اظهار کرد: آگاهی و نگرش دانش‌آموزان در زمینه فعالیت‌های بدنی می‌تواند موجب بهبود عملکرد آنها در زمینه انجام فعالیت بدنی و ورزش متناسب با سن آنها شود.

وی با تاکید بر ضرورت انجام مراقبت‌های دوره‌ای نوجوانان و دانش‌آموزان افزود: انجام مراقبت‌های دوره‌ای به‌ویژه برای نوآموزان پیش‌دبستانی، دانش‌آموزان پایه‌های اول، چهارم، هفتم و دهم باعث حفظ و ارتقای سلامت آنها می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل همچنین خواستار همکاری مجموعه نهادهای مختلف اعم از خانواده، مسئولان مراکز بهداشتی، آموزش و پرورش و رسانه‌ها در این زمینه شد و اضافه کرد: دانش‌آموزان به همراه والدین خود جهت دریافت خدمات و تشکیل پرونده الکترونیک سلامت به تمام واحدهای بهداشتی در شهرستان‌ها مراجعه کنند.

وی همچنین گفت: دریافت این خدمات و آموزش‌ها مطابق با گروه سنی، باعث پیشگیری، تشخیص و درمان زودهنگام برخی بیماری‌ها می‌شود.

هم‌اکنون ۲۶۳ هزار دانش‌آموز در مراکز آموزشی این استان تحصیل می‌کنند و بنا به اعلام مسئولان آموزش و پرورش و بهداشت و درمان استان، اغلب آنها دچار فقر حرکتی و اضافه وزن هستند ، دانش‌آموزان استان اردبیل در رتبه نخست چاقی کشور قرار دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha