به گزارش ایرنا، آزادراه قائمشهر به ساری به طول ۴۶ کیلومتر طرحی است که بهره برداری از آن به عنوان عامل اساسی در کاهش بار ترافیک جاده های منتهی به قائمشهر از آن یاد می شود.
مازندران ۱۰ هزار و ۴۰۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی دارد که حدود سه هزار کیلومتر از این محورها جاده اصلی و مابقی محور روستایی است.
سالانه بیش از ۵۰۰ میلیون خودرو در محورهای استان مازندران تردد دارند که ۱۱ درصد از این تردد ها مربوط به محورهای اصلی و مابقی درون شهری است.
ساخت آزاد راه قائمشهر به ساری بیش از سه سال قبل در دستور کار وزارت راه و شهرسازی در دولت دوازدهم بود که به دلایلی از جمله فقدان اراده لازم برای اجرا و ساخت این طرح مسکوت باقی ماند.
تصویب نامه هیات وزیران در باره ساخت آزاد راه قائمشهر - ساری را معاون اول رئیس جمهوری در دولت دوازدهم خرداد ماه سال ۱۳۹۵ به وزارت راه و شهرسازی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، وزارت کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ابلاغ کرده بود.
بر اساس این تصویب نامه وزارت راه ۳۰ درصد منابع مالی مورد نیاز برای احداث آزادراه قائم شهر- ساری و تأسیسات جانبی خاص آن را از محل ردیف اعتباری شماره (۴۰۷۰۲۸۱۸) قوانین بودجه سنواتی و فروش اوراق مشارکت و سایر منابع مصوب مربوط تأمین و طبق مفاد قرارداد منعقده به حساب مشترک طرح واریز می کند. طرف مشارکت نیز تأمین هفتاد درصد ۷۰ درصد منابع مالی لازم برای احداث آزادراه و تأسیسات جانبی خاص آن را تعهد و تأمین و به حساب مشترک طرح واریز می کند.
پیش از این فرماندار شهرستان قائمشهر در بازدید از این طرح گفت که ساخت این آزادراه در محدوده قائمشهر در حال اجرا است و بخش قابل توجه طول مسیر تملک شده است.
جواد مولایی قرا با اشاره به اینکه طول آزادراه حدود ۴۶ کیلومتر است، افزود: حدود ۱۵ کیلومتر مسیر آزادراه از قائمشهر عبور میکند و کارگاه تجهیز و ادوات راهسازی نیز مستقر و در حال کار هستند.
وی ادامه داد: در حال حاضر بزرگراه قائمشهر به ساری جزء پر ترافیک ترین جاده های کشور به شمار می رود و همواره ترافیک سنگین در کمربندی قائمشهر وجود دارد و با بازگشایی آزادراه قائمشهر-ساری ترافیک عبور به سمت گرگان و مشهد به ویژه ماشینهای سنگین، به آزادراه هدایت می شود و بار ترافیکی جادههای قائمشهر به شدت کاهش خواهد یافت.
فرماندار قائمشهر اظهارداشت: قائمشهر، چهار راه عبور از تهران به سمت شرق مسیر گرگان به مشهد، و غرب مسیر چالوس به رشت و شمال استان از جویبار و بابلسر به دریا مبدل می شود.
وی توضیح داد: سفر به استانهای شمالی غربی و مسافران عبوری تهران به مشهد از جادههای قائمشهر انجام میشود که با ساخت آزادراه، سفر به سمت شرق از این مسیر محقق خواهد شد و زمان سفر کاهش خواهد یافت.
مولایی قرا، گفت که آزاد راه قائمشهر به ساری کریدور شمال به جنوب کشور را متصل میکند و اتمام کریدور شمال - جنوب و اتصال ترانزیت کشورهای cis و حاشیه دریای خزر به خلیج فارس و دریای عمان از منویات رییس جمهور است.
وی، اتمام کریدور شمال - جنوب را برای توسعه اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت دانست و افزود: اتصال ترانزیتی بندر امیرآباد به بنادر جنوب با اتمام کریدور امکانپذیر و سهلالعبور خواهد بود که اجرای آزاد راه جهت اتمام کریدور برای دولت بسیار مهم است.
تسریع در ساخت آزادراه قائمشهر- ساری
وزیر اقتصاد و دارایی از تسریع اجرای مراحل ساخت آزادراه قائمشهر به ساری خبرداد وگفت که با اجرای این طرح بار ترافیک جاده های مازندران کاسته می شود.
احسان خاندوزی روز دوشنبه در بازدید از مراحل اجرای طرح آزاد راه قائمشهر به ساری افزود:با رفع مشکلات اداری و هماهنگی میان مسوولان اجرای این طرح تسریع می شود.
وی ادامه داد : ساخت این آزادراه از مهمترین طرح های زیرساختی برای کاهش بار ترافیکی مازندران است که تکمیل آن رفاه حال هموطنان در سفرهای مسافرتی به این استان شمالی را رقم می زند.
وزیر اقتصاد و دارایی خاطرنشان کرد: دولت برای تکمیل این طرح مصمم است وهماهنگی لازم میان مسولان زیرنظر وزارت اقتصاد انجام می شود.
خاندوزی تصریح کرد: از استاندار مازندران که برای در گام اجرایی قرار گرفتن این طرح در ۲ سال اخیر تلاش کردند، نهایت قدردانی را دارم بی شک وزارت اقتصاد و دارایی برای تامین مالی ساخت این آزادراه تلاش می کند.
نظر شما