امیر دریادل، سردار شهید حاج اکبر خردپیشه شیرازی

قم - ایرنا - سردار شهید حاج اکبر خردپیشه شیرازی، فرمانده یگان دریایی لشکر ۱۷ علی بن ابی طالب(ع) قم، امیری دریادل بود که پس از ایثار و از خودگذشتگی در دوران دفاع مقدس، در سال ۱۳۶۵ به درجه رفیع شهادت نائل آمد و پیکر مطهرش در گلزار شهدای قم به خاک سپرده شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهید اکبر خردپیشه شیرازی، رزمنده و سرداری است که در بین رزمندگان قمی به جهت طلبه بودنش از قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به شیخ اکبر معروف بود و در مقطعی از دوران دفاع مقدس بنا برخواست و تشخیص شهید مهدی زین الدین فرمانده لشکر ۱۷ علی بن ابیطالب قم، به مسئولیت مهم تشکیل و سازماندهی یگان دریایی لشکر ۱۷ گمارده شد و در این سنگر نیز خدمات و شایستگی های بسیاری از خود نشان داد.

شهید شیرازی در بیستم آبان سال ۱۳۳۴ در روستای علی آباد کوشک بخش ده بید استان فارس دیده به جهان گشود، در سال ۱۳۵۳ وارد حوزه علمیه قم شد و تحصیلات حوزوی خود را در مدرسه علمیه آیت الله گلپایگانی آغاز کرد.

وی در سال ۱۳۵۵ ازدواج کرد که حاصل این ازدواج به دنیاآمدن چهار دختر بود. در سال ۱۳۵۸ به عضویت سپاه پاسدارن درآمد و در سال ۱۳۶۰ به سمت جانشین فرمانده واحد عملیات سپاه قم منصوب شد.

امیر دریادل، سردار شهید حاج اکبر خردپیشه شیرازی

این شهید والامقام پس از مسوولیت های مختلف در سال ۱۳۶۳ به سمت فرماندهی یگان دریایی لشکر ۱۷ علی بن ابی طالب (ع) قم منصوب شد و آخرین سمت ایشان، انتصاب به سمت فرمانده پادگان آموزشی شهدای عملیات خیبر قم در سال ۱۳۶۴ بود.

وی قبل از انقلاب اسلامی نیز در فعالیت های سیاسی ضد حکومت پهلوی، فعالیت های مستمری داشت.

شهید خردپیشه شیرازی در چهارم دی ماه سال ۱۳۶۵ در جزیره بوارین در کنار نهر خین در عملیات کربلای ۴ به درجه رفیع شهادت نائل آمد و در روز یکم بهمن همان سال، پیکر مطهرش بعد از آزادسازی منطقه در عملیات کربلای ۵ به شهر مقدس قم منتقل شد و در گلزار علی بن جعفر(ع) قم به خاک سپرده شد.

امیر دریادل، سردار شهید حاج اکبر خردپیشه شیرازی

امیر دریادل، سردار شهید حاج اکبر خردپیشه شیرازی

«احمد فتوحی»، «ابوالفضل شکارچی» و «باقر لکزایی» از همرزمان شهید خردپیشه شیرازی می گویند: این شهید در هر مسوولیتی که داشت واقعا با تمام وجود پای کار بود و از مشکلات هراسی نداشت و تا انتهای کار با تمام توان خود می ایستاد.

به طور حتم اگر کسی فقط یک مرتبه با شهید شیرازی روبرو می شد دیگر از ایشان جدا نمی شد. با اینکه چهره خیلی جدی داشت اما شوخ طبع بود و همیشه غصه رزمندگان را می خورد. به ورزش اهمیت می داد و والیبال را به خوبی بازی می کرد.

اگر کار سختی پیش می آید شهید شیرازی ابتدا خود اولین نفر بود که داوطلب می شد آن کار را انجام دهد. بعد از تلاش ها و ایثارگری های این شهید، شهید زین الدین فرمانده لشکر ۱۷، مسوولیت تشکیل یگان دریایی این لشکر را به شهید خردپیشه شیرازی واگذار کرد، البته یگان دریایی ما در آن زمان تعدادی قایق بود که نیروها و مهمات را انتقال می داد.

شهید شیرازی در عملیات بدر، ترابری ۱۲ گردان را در ۱۴ کیلومتر عقبه آبی و حدود ۲۵۰ شناور را برعهده گرفت. ایشان در عملیات والفجر هشت حدود یک صد قایق را مدیریت و سه گردان را ترابری و چنین عملیات سنگینی را پشتیبانی کرد.

ساخت پل در نهر خین در عملیات کربلای ۴، یکی از مهمترین کارها و از خودگذشتگی شهید شیرازی بود که با این کار جان چندین رزمنده را نجات داد.

هفتم آذر به عنوان روز نیروی دریایی نامگذاری شده است.

امیر دریادل، سردار شهید حاج اکبر خردپیشه شیرازی

امیر دریادل، سردار شهید حاج اکبر خردپیشه شیرازی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha