۹ آذر ۱۴۰۲، ۸:۰۲
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 85304678
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

پل‌شکن کُشتی کردستان/ خیرآبادی: نه معجزه‌گرم و نه نیاز مالی دارم+فیلم

سنندج- ایرنا- کُشتی کردستان که روزی روی گود بُرد بود، با آمدن کرونا مانند همه رشته های دیگر به خارج از گود رفت ولی با حضور جمشید خیرآبادی، مربی مطرح تیم‌های ملی کشورمان، این روزها به پل شکنی برای ضربه فنی رکود این رشته روی آورده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ورزش کشتی از باسابقه ترین رشته های ورزشی بوده که از دوران باستان به شکل های مختلف ورزش کشتی برگزار شده است.

از آنجا که ایران در این رشته از گذشته، پهلوانانی همچون جهان پهلوان تختی را داشته، هیچ جایی نمی توان یافت که ورزش کشتی برای مردم آشنا نباشد.

کردستان نیز یکی از استانهای مطرح کشور در این رشته ورزشی است که از عبدالله چمن گلی و جمشید خیرآبادی و یوسف قادری از پیشکسوتان این رشته تا مبین عظیمی و هادی شرفبیانی از کشتی گیران جوان این عرصه، نگذاشته اند چراغ این رشته در کردستان خاموش شود.

برای بررسی وضعیت این رشته ورزشی، با جمشید خیرآبادی، رییس هیات کشتی کردستان به گفت و گو نشستیم که در ادامه می آید.

پل‌شکن کُشتی کردستان/ خیرآبادی: نه معجزه‌گرم و نه نیاز مالی دارم+فیلم

ایرنا: چی شد که از سرمربی‌گیری تیم ملی کناره‌گیری کردید و دست کُشتی کردستان را گرفتید؟

خیرآبادی: من از سرمربی‌گری تیم ملی استعفا داده و به استان برگشتم تا خدمت کنم و در حال حاضر از فدراسیون پیشنهادهایی داشتم که برای بیشتر افراد رویا محسوب می شود ولی قبول نکردم تا اینجا به بچه های استان خدمت کنم و در این راه میلیاردها تومان از جیب خودم هزینه کردم؛ همین جا هم اعلام می کنم که درِ خانه کشتی به روی همه آدمهای موجه باز است.

روی حرفم با آنهایی است که فکر می کنند برای منافع مالی آمده ام، من دکترای فیزیولوژی پیشرفته ورزشی قلب و عروق دارم، ۲۵ سال در تیمهای ملی، مربی، سرمربی، مربی بندساز و مربی ارشد بودم؛ قهرمان المپیک با کشور آذربایجان شدم، هفت نوع المپیک اروپایی، آسیایی، دانشجویی، ناشنوایان و جهانی را در کارنامه خود دارم. نیاز مالی ندارم و تنها به قصد خدمت آمده ام و نیامده‌ام کسی خوشش بیاید یا نه، ناراحت شود.

ایرنا: درباره فعالیت فعلی باشگاههای کشتی توضیح دهید، وضعیت شهریه ها چطور است و آیا همه علاقمندان امکان فعالیت در این رشته را دارند؟

خیرآبادی: تا سال ۱۴۰۱ تمام فعالیتها در هیات کشتی رایگان بود و الان هم در خانه کشتی، شهریه دریافتی، نصف باشگاههای داخل شهر است؛ ماهی ۱۰۰ هزار تومان از هر نفر در خانه کشتی شهریه دریافت می شود و ۵۰ درصد افراد هم بصورت کاملا رایگان در اینجا پذیرش شده اند که بضاعت مناسب مالی نداشتند؛ در حالیکه برای باشگاهی که سه بار در هفته و هر بار یک ساعت و نیم آموزش داشته باشد ماهی ۱۸۵ هزار تومان دریافت می شود.

کشتی ورزش ثروتمندان نیست و طبقه متوسط به پایین در این رشته فعالیت دارند و ما سعی کردیم تا بخش کوچکی از مخارج را تهیه کنیم.

کشتی ورزش ثروتمندان نیست و طبقه متوسط به پایین در این رشته فعالیت دارند و ما سعی کردیم تا بخش کوچکی از مخارج را تهیه کنیم.

۵۰ میلیون کل کمک هزینه هیات کشتی در ۱۹ ماه گذشته است در حالیکه تنها در یک دوره گذشته بیش از ۳۰ میلیون تومان قبض برق داشتیم که کمک انجام گرفته برای پول برق یک سالن کشتی هم کافی نیست و همه اینها در حالی است که در چهار سال گذشته ۱۷۰ اعزام به مسابقات و اردوهای مختلف داشتیم.

پل‌شکن کُشتی کردستان/ خیرآبادی: نه معجزه‌گرم و نه نیاز مالی دارم+فیلم

ایرنا: آیا هر باشگاهی می تواند در عرصه کشتی فعالیت کند؟

خیرآبادی: باشگاه دارای شاخصه هایی است که اول باید مجوز سه تا پنج ساله مکان و مربیان آن دفترچه فعال معتبر داشته باشند ولی متاسفانه چندین باشگاه در استان هیچکدام از این ضوابط را ندارند و کمک کردیم تا بتوانند شرایط باشگاه داری را داشته باشند؛ از جمله در روستای قار، دوشان بهاران و چند نقطه دیگر.

هر نوع فعالیتی در استان در هر رشته ورزشی به هیات آن بر می گردد و ضوابطی بر هیات حاکم است تا احتمال هرگونه سواستفاده به حداقل برسد، چون ما از والدین شنیدیم که برخی به اسم باشگاه پول گرفتند و برداشتهای وحشتناکی داشته اند.

قانون ما را موظف کرده تا این نظارتها را داشته باشیم و خود هیات کشتی در مدت فعالیت چهار و نیم ساله خود از هیچکس یک ریال دریافت نکرده است ولی برخی به اسم هیات، پول می گیرند.

یک سری مسائل و مواردی در باشگاه‌داری پیش آمد که کشتی را به بیراهه می برد و بخاطر همین ورود پیدا کرده و مدارک از باشگاهها خواستیم تا نظارت بیشتر شود ولی چند باشگاه کارهای بدی انجام می دادند.

یک سری مسائل و مواردی در باشگاه‌داری پیش آمد که کشتی را به بیراهه می برد و بخاطر همین ورود پیدا کرده و مدارک از باشگاهها خواستیم تا نظارت بیشتر شود ولی چند باشگاه کارهای بدی انجام می دادند.

ایرنا: درباره حضور در مسابقات هم شائبه هایی مطرح است، آیا همه افراد می توانند در مسابقات کشتی ( استانی، ملی، استعدادیابی) شرکت کنند؟ آیا هر فردی می تواند مربی کشتی شود یا باشد؟

خیرآبادی: از فدراسیون کشتی نامه داریم برای مسابقاتی که برگزار می شود، اجازه داریم مربیانی که دارای مجوز مربیگری فعال هستند را برای مسابقات دعوت کنیم و در صورت بروز کوچکترین مشکلی اداره کل ورزش و جوانان هیات را مسئول می داند.

ما در مجموع حدود ۹۰ مربی در استان داریم. از آنجا که هیات منافع شخصی ندارد و منافع جمعی را می بیند، اگر کسی در اردوهای هیات حضور پیدا نکند بصورت سیستمی از مسابقات هم حذف می‌شود و همه باشگاههای دارای مجوز به اردو دعوت می شوند.

ببینید ما چندین استعداد مثل مبین عظیمی در کردستان داریم و کشتی گیر برای اینکه از صفر به اوج برسد حداقل ۱۲ سال زمان لازم دارد، کشتی گیر ساختن وظیفه مربی است نه هیات؛ هیات تنها می تواند سرانه فضای کشتی و مسابقات را تامین کند و کار فنی کار ریاست هیات نیست.

زمانی که مربی بودم قهرمانانی مثل سامان عزیزی را به کشتی ایران تحویل دادم و باید مربیان خود را به روز کنیم تا در ساختن قهرمان پروری ایفای نقش کنند.

مبین عظیمی را پدرش قهرمان کرد و برای قدردانی از این اقدام این مربی ارزنده استان، با فدراسیون کشتی رایزنی شده تا حاج علی عظیمی در مسابقات جهانی امیدها اعزام شود.

ایرنا: از آخرین آمار کشتی گیران کردستانی هم بفرمایید که چه تعداد در این رشته فعالیت دارند؟

خیرآبادی: زمانی که به کردستان برگشتم آمار کشتی گیران، هزار و ۳۳۹ نفر بود و ۲ سال هم درگیر کرونا بودیم که همه فعالیتهای ورزشی را کُند که نه، بلکه متوقف کرد و الان بیش از پنج هزار کشتی گیر داریم.

زمانی که به کردستان برگشتم آمار کشتی گیران، هزار و ۳۳۹ نفر بود و ۲ سال هم درگیر کرونا بودیم که همه فعالیتهای ورزشی را کند که نه، بلکه متوقف کرد و الان بیش از پنج هزار کشتی گیر داریم.

ما هیچ قهرمانی در اردوی های تیم ملی نداشتیم ولی الان در رده های مختلف کشتی گیرانی به اردوها دعوت می شوند که آخرین مورد مانی رفیعی و جاهد اسدی بود.

پل‌شکن کُشتی کردستان/ خیرآبادی: نه معجزه‌گرم و نه نیاز مالی دارم+فیلم

وظیفه من ساختن کشتی است نه کشتی‌گیر و برای همین اولین کار این است که از مربیانی که برای این منظور می آیند حمایت کنم ولی از مربیانی که برای مسائل مالی وارد این عرصه می شوند و بخاطر کمبودهای شخصی واقعا جلوگیری خواهم کرد، چون این خیانت به کشتی و استعدادهای کشتی است و تاکید می کنم که کشتی محل درآمد نیست و هر مربی که عاشق است به این عرصه بیاید.

کشتی به سرعت در حال رشد و واقعیت این است که قهرمانی کشتی خم رنگرزی نیست و یک برنامه بلندمدت و میان مدت لازم است که میان مدت آن ۶ سال و بلند مدت آن حداقل ۱۲ سال است و بر همین مبناست که دوره ریاست هیاتها سه دوره و به مدت ۱۲ سال تعیین شده است.

از یک دوره ای که من ریاست کشتی استان را دارم ۲ سال آن درگیر کرونا بودیم و حقیقت این است که من برنامه محور و دانشگاهی هستم و معجزه گر نیستم و باید مرحله به مرحله از صفر پیش رفت.

رشته های استخر و آب و فوتبال پول‌ساز است و کسانی که برای پول به عرصه کشتی آمده اند راهشان اشتباه است و باید به بازار و یا عرصه دیگری بروند.

رشته های استخر و آب و فوتبال پول‌ساز است و کسانی که برای پول به عرصه کشتی آمده اند راهشان اشتباه است و باید به بازار و یا عرصه دیگری بروند.

ایرنا: آیا تجهیزات آنقدر هست که بشود با آن قهرمانی ملی و بین المللی کشتی پرورش داد؟

خیرآبادی: امکانات کشتی کردستان نسبت به جمعیت کشتی گیر خود در ایران بی نظیر است.

خانه کشتی که تا پیش از این چهار سال، امکان تمرین سه نفر را داشت اکنون به ۳۹۰ متر ارتقا یافته است و سالن بانوان داریم.

خانه کشتی که تا پیش از این چهار سال، امکان تمرین سه نفر را داشت اکنون به ۳۹۰ متر ارتقا یافته است و سالن بانوان داریم.

در کنار آن برای درآمدزایی هیات، نانوایی در کنار مجموعه احداث و به بخش خصوصی واگذار شده است.

ایرنا: چه حرفی با منتقدان خود دارید؟

خیرآبادی: منتقدان چهار دسته هستند، اول افرادی که با آمدن امثال خیرآبادی به خواسته های خود نرسیدند، دوم کسانی هستند که منابع خود را از دست داده اند و دسته سوم از سر حسادت و تنگ نظری به این کار دست زدند و دسته چهارم صاحبان انتقاد راهکار مدارند که دلسوزانه و با منطق منصفانه نقد می کنند.

من به این افراد می گویم که کشتی کردستان حرکت خود را آغاز کرده است و در ۳۶۵ روز سال فعالیت داریم و در مقطع میان مدت ۶ ساله می شود نتایج خوبی گرفت؛ همانطور که در لیگ منطقه ای برتر و اول شدیم و در لیگ برتر نوجوانان کشور پنجم شدیم و این رشد خوبی است.

ما توانستیم از رده ۲۹ کشوری به رده پنجم برسیم و امسال هم در کشور هم در رده ۱۰ تیم اول قطعا قرار خواهیم گرفت.

سرمایه گذاری اصلی روی رده های پایه است و خردسالان ما در مبارزه با مازندران که حرف اول کشتی کشور و حتی دنیا را می زنند، پنج برد کسب کردند و در ۱۲ وزن، پنج به هفت به این استان باختند.

ما برای بانوان هم برنامه داریم و سالن بانوان را در این خانه راه اندازی کردیم و برنامه ما این است که این بخش نوپا را تقویت کنیم و برای همین کلاس مربیگری برگزار کردیم و ۲۵ نفر از این رشته استقبال کردند.

شروع از صفر در هر کاری سخت است و ما نیز چون بخش بانوان را نداشتیم راه اندازی آن بسیار سخت بود و برای تداوم، نیاز به حمایت داریم تا بانوانی که مظلوم واقع شدند، بتوانند در این عرصه نیز خود را نشان دهند.

ایرنا: ممنون از اینکه در این گفت و گو همراه ما بودید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha