اگر تاکید آیت‌الله رئیسی نبود، مترو پرند همچنان در محاق بود+فیلم

تهران بزرگ - ایرنا - معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه اگر تاکید و حمایت شخص آیت الله رئیسی رئیس جمهوری نبود، پروژه مترو پرند همچنان در محاق بود و خاک می‌خورد، گفت: دولت سیزدهم در مجموع ۱۳ هزار میلیارد ریال منابع مالی پایدار برای تکمیل و افتتاح مترو پرند اختصاص داده است.

محسن هرمزی روز چهارشنبه درخصوص افتتاح پروژه ملی متروی پرند به خبرنگار ایرنا اعلام کرد: ۱۸ سال پیش مطالعات این پروژه آغاز و از سال ۱۳۹۰ وارد فاز عملیاتی شد و با گذشت سه دوره دولت، مردم پرند چشم انتظار افتتاح مترو بودند؛ حتی چند باری هم این پروژه بین وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران دست به دست شد اما در نهایت شهرداری تهران مجری طرح شد.

وی ادامه داد: این پروژه تا پیش از روی کار آمدن دولت سیزدهم فقط به بهره برداری از ایستگاه شاهد تا فرودگاه امام خمینی (ره) معطوف شده بود و حتی ایستگاه دوم فرودگاه هم افتتاح نشد اما با همت دولت سیزدهم، خط مترو از فرودگاه امام تا شهر پرند بطور کامل به طول ۲۰ کیلومتر کشیده شد.

اگر تاکید و حمایت شخص آیت الله رئیسی نبود، مترو پرند همچنان در محاق بود+فیلم

به گفته هرمزی، در این قطعه هیچگونه عملیات روسازی و ریل گذاری انجام نشده و در حوزه طراحی و تجهیزات مترویی هم واقعا هیچ کاری صورت نگرفته بود اما دولت سیزدهم علاوه بر اختصاص ردیف‌های بودجه سالیانه با همیاری و همکاری وزارت راه و شهرسازی و شرکت عمران پرند، اعتبار خوبی به میزان ۷۵۰ میلیارد تومان تخصیص داد.

وی افزود: گره پروژه مترو پرند با سفر سال ۱۴۰۱ آیت الله رئیسی به این شهر باز شد و عملیات اجرایی سرعت بیشتری گرفت؛ از سوی دیگر موضوع زمین هم تعیین تکلیف شد و فیلرهای اختصاصی از پست پرنیان نیروگاه پرند تامین و اعتبار تخصیص یافته از بودجه عمومیف تامین و تخصیص داده شدد.

معاون شهردار تهران این را هم گفت که امروز و پس از یکسال کار بی وقفه، دو خط مترو پرند را ریل گذاری کردیم و پیشرفت فیزیکی خود ایستگاه و تجهیزات آن به بیش از ۹۵ درصد رسیده است؛ البته که یک سری نواقص در سیگنالینگ و برخی موارد تجهیزات میانی داریم اما خللی در امر بهره برداری نخواهیم داشت.

اگر تاکید و حمایت شخص آیت الله رئیسی نبود، مترو پرند همچنان در محاق بود+فیلم

وی ادامه داد: مشکلی هم در تامین برق پایدار ایستگاه وجود داشت که به کمک پیمانکار پروژه که قرارگاه خاتم الانبیا است، فعلا به صورت موقت را حل کرده‌ایم و به مرور این مشکل به صورت کامل رفع می‌شود.

هرمزی با اشاره به همکاری مشترک و هم افزایی دولت سیزدهم و شهرداری تهران برای افتتاح مترو پرند گفت: این مهم، ثمره همکاری و هم افزایی شهرداری تهران، وزارت راه و شهرسازی، شرکت عمران شهرهای جدید و معاونت اجرایی رییس جمهور است که البته نباید از تخصیص اعتبار ویژه‌ای که به درستی توسط شخص رییس جمهور به این امر اختصاص یافت، به سادگی گذشت چرا که اگر این حمایت و تدبیر نبود، مترو پرند همچنان در محاق و تعطیلی به سر می‌برد.

وی این را هم یادآور شد: قرارداد پیمانکار پروژه مترو پرند فقط تا حدفاصل ایستگاه مترو فرودگاه امام خمینی(ره) بود و در یک سال گذشته قرارداد نداشت اما با تزریق منابع مالی پایدار این قرارداد به روز شد و تا به امروز قریب به یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از منابع دولت تخصیص و پرداخت شده و این روند ادامه دارد.

معاون شهردار تهران اظهار کرد: از سوی دیگر تجهیزاتی مثل کابل، ریل‌ها، پله برقی و پست آر. اس از انبار شهرداری و مترو تامین شد تا شهرداری در کنار دولت به مردم در این پروژه خدمت کند.

وی با بیان اینکه آمادگی بهره برداری این پروژه به لحاظ زیرساختی وجود دارد اما هنوز نواقصی هم هست، افزود: ۲ رام قطار برای مترو پرند با توجه به اینکه مشکل سیگنالینگ هنوز رفع نشده در نظر گرفته شده چراکه مشکل اما این مشکل به زودی مرتفع می‌شود و سرفاصله را کم خواهیم کرد.

هرمزی این را هم اضافه کرد: از یاد نبرید که ما میراث دار عقب ماندگی منابع مالی برای تامین قطارهای مترو هستیم و انصافا دولت سیزدهم پای کار آمد و قرارداد خرید ۶۳۰ واگن برای تهران از چین را به ۷۹۱ دستگاه واگن افزایش داد.

این مقام شهری تاکید کرد: دولت سیزدهم ال. سی را باز و منابع مالی را تامین کرد و امیدواریم تا یک ماه آینده نواقص تامین برق پایدار برای مترو پرند با کمک پیمانکار حل شود.

هرمزی یادآور شد که یک هزار و سیصد میلیارد تومان از سوی دولت، ۵۰۰ میلیارد تومان از سوی شهرداری تهران و تجهیزاتی هم از سوی پیمانکار تامین شد که سرجمع قریب به ۲ هزار میلیارد تومان تا امروز برای این ۲۰ کیلومتر هزینه شده است.

وی اضافه کرد: سرفاصله حرکت قطار مترو پرند با ۲ رام قطار فعلا ۷۰ دقیقه خواهد بود که به مرور کاهش می‌یابد و در روزهای اول پروژه با شیب ملایم بهره برداری را انجام خواهیم داد و زمان بندی پذیرش مسافر طی مدتی مشخص خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha