دروازه صادرات به روی انار ایج استهبان باز شد

شیراز-ایرنا-دروازه صادرات به روی انار ایج استهبان که برای نخستین بار در کشور شناسنامه سلامت محصول برای ان صادر شد، گشوده شده است .

به گزارش خبرنگار ایرنا، استهبان که در فاصله ۱۷۴کیلومتری شرق شیراز قرار دارد، با بیش از ۲هزار هکتار سطح زیر کشت انار از مهمترین مراکز تولید این محصول در کشور به شمار می‌رود به گونه‌ای که سالانه چندین هزار تُن انار در این منطقه برداشت و به کشورهای مختلف صادر می‌شود.

برداشت انار در سطح ۲هزار و ۷۷۷هکتار از باغات استهبان

در حقیقت سطح باغات بارور این شهرستان ۲هزار و ۵۳۸هکتار و باغات غیر بارور آن ۲۳۹ هکتار است و عمده ارقام زیر کشت، رباب و فاروق با متوسط عملکرد ۲۵تُن در هکتار است.

هفتم آبان‌ماه سال جاری بود که‌ مدیر جهاد کشاورزی این شهرستان از آغاز برداشت انار در سطح ۲هزار و ۷۷۷هکتار از باغات انار خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان فصل برداشت، حدود ۶۵ هزار تُن محصول انار از باغات شهرستان برداشت و روزانه روانه بازار شود.

این در حالیست که که ۹۵ درصد باغ‌های انار این شهرستان در منطقه ایج قرار دارد و رقم فاروق ایج شهرت کشوری و جهانی دارد و به کشورهای ازبکستان،آذربایجان، بلاروس، ارمنستان، روسیه و کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌شود.

گشودن دروازه صادرات به روی انار سرخ ایج؛صدور شناسه‌ سلامت در۶۰هکتار

صدور شناسنامه سلامت محصول

ظرفیت این شهرستان در تولید این محصول به گونه‌ای است که مدیر جهاد کشاورزی شهرستان استهبان از صدور شناسه سلامت یا کد QR برای محصول انار ایج استهبان برای نخستین بار در کشور در سطح ۶۰ هکتار خبر داد و گفت: براساس دستورالعمل وزارت متبوع در خصوص اخذ شناسه سلامت برای محصولات گلخانه‌ای و باغی صادراتی مانند انار و پسته، نسبت به برگزاری کلاس‌های آموزشی برای بهره‌برداران در این زمینه اقدام شد و سرانجام با پیگیری مستمر و همکاری سازمان نظام مهندسی و منابع طبیعی فارس زمینه صدور شناسه سلامت برای محصول انار منطقه ایج استهبان فراهم شد.

مهدی اعیان‌منش افزود: شناسه سلامت با هدف ارتقای شاخص‌های سلامت، پیشگیری و کاهش مخاطرات و آلودگی های تهدید کننده سلامت در زنجیره محصولات کشاورزی با منشأ گیاهی است و مصرف‌کنندگان محصولات دارای شناسه سلامت می‌توانند با اسکن QRکد روی بسته‌بندی محصول، به راحتی از باغ محل تولید، سموم و کود مصرف شده در محصول اطلاع حاصل کنند.

شرایط دریافت شناسه سلامت چیست؟

وی اضافه کرد: تولیدکنندگان محصولات زراعی، باغی و گلخانه‌ای برای دریافت شناسه سلامت می‌بایست از ابتدای کاشت و یا در طول دوره رشد تحت نظارت کارشناسان فنی قرار گرفته و تمامی عملیات کنترل عوامل خسارت‌زا مانند آفات و بیماری‌ها و مصرف سموم مطابق دستور العمل‌های فنی در این واحدهای تولیدی انجام شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان استهبان عنوان کرد: بهره‌برداران بخش کشاورزی برای اخذ شناسه سلامت، می‌توانند ابتدا از طریق سامانه صدور مجوزهای الکترونیکی جهاد کشاورزی (سماک) ثبت نام اولیه را انجام دهند و پس از دریافت کد رهگیری در سامانه سانکا نسبت به انتخاب کارشناس فنی برای اجرای طرح تولید محصول سالم اقدام کنند.

چه محصولاتی مشمول دریافت شناسه می‌شوند؟

در حال حاضر در کشور افزون بر محصول انار، امکان اخذ شناسه مذکور برای چهار محصول گلخانه‌ای و زراعی مانند فلفل دلمه‌ای، بادمجان، خیار و گوجه فرنگی و محصولات باغی مانند سیب درختی، انگور، نخیلات، کیوی، پسته و مرکبات قابل انجام است.

گشودن دروازه صادرات به روی انار سرخ ایج؛صدور شناسه‌ سلامت در۶۰هکتار

با وجود پتانسیل بالای استهبان در کاشت و صادرات انار، امسال حدود یک هزار و ۹۶۵هکتار از باغات این شهرستان به دلیل گرمای شدید و تدوام آن دچار سوختگی و ترکیدگی میوه شدند و این اتفاق موجبات خسارت ۹میلیارد تومانی به باغداران در این شهرستان را فراهم کرد.

بدون شک عدم آینده‌نگری و بی‌توجهی به تغییرات اقلیمی در برنامه‌ریزی‌های مربوط به تولید این محصول، گاه این میوه بهشتی را با خطرات جدی مواجه می‌کند، لذا ضرورت دارد تنها با پرداختن جدی به نصب و استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری ضمن مدیریت مصرف آب و در عین حال مقابله با آفات متعددی نظیر گرمازدگی در حفظ و تولید هر چه بیشتر این میوه پاییزی و رُشد اقتصاد کشاورزی فارس اهتمام ورزید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha