۸ آذر ۱۴۰۲، ۱۶:۳۱
کد خبرنگار: 895
کد خبر: 85306702
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هشت درصد خط انتقال آب گناباد فرسوده است

۸ آذر ۱۴۰۲، ۱۶:۳۱
کد خبر: 85306702
هشت درصد خط انتقال آب گناباد فرسوده است

گناباد-ایرنا- رییس امور آب و فاضلاب گناباد گفت: هم اکنون ۱۰ کیلومتر از خط انتقال آب این شهرستان معادل هشت درصد فرسوده است که این موضوع بزرگترین چالش تامین آب گناباد به شمار می‌رود.

به گزارش ایرنا، مجید اکرادی روز چهارشنبه در نشست خبری با بیان اینکه طول خط انتقال آب گناباد ۱۲۰ کیلومتر است، افزود: افزون بر ۹۹ درصد اتفاقهای خط انتقال آب شرب گناباد، در ۱۰ کیلومتر خط انتقال فرسوده روی می دهد.

وی بیان کرد: اصلاح خط انتقال آب گناباد نیازمند ۳۷۰ میلیارد ریال اعتبار است که تاکنون برای اصلاح هفت کیلومتر از خط انتقال فرسوده این شهرستان با پیمانکار قرارداد منعقد شده است.

رییس اداره امور آب و فاضلاب گناباد از بروز ۲۴ اتفاق از ابتدای سالجاری تاکنون در خط انتقال آب شرب این شهرستان خبر داد و گفت: خط انتقال گناباد بعد از مشهد طولانی ترین خط انتقال استان خراسان رضوی است که به دلیل فرسوده بودن بخشهایی از آن اتفاقهای زیادی در مسیر این خط انتقال رخ می دهد.

وی ایجاد شیرهای فشار شکن برای توزیع عادلانه و کاهش هدر رفت و اتفاقات، ایجاد مخزن مشترک آب برای روستاهای اقماری شهر گناباد با اعتبار ۱۷۰ میلیارد ریال، احداث مخزن یک هزار متر مکعبی شهر روشناوند از توابع بخش مرکزی شهرستان گناباد با ۱۳۰ میلیارد ریال اعتبار، شناور سازی پمپاژ خط انتقال به منظور کاهش هزینه‌های نگهداری و افزایش توان انتقال آب و حفر پنج حلقه چاه برای شهر بیدخت و سیدآباد را از جمله طرحهای در دست اقدام امور آب و فاضلاب شهرستان گناباد طی سال جاری برشمرد.

اکرادی با اشاره به اینکه ۳۴ دشت گناباد در وضعیت ممنوعه و بحرانی قرار دارد، تصریح کرد: با ۱۰ انشعاب غیر مجاز از ابتدای امسال تاکنون در این شهرستان برخورد و پرونده های آنها تکمیل و در حال ارسال به مراجع قضایی است.

وی افزود: برای کاهش مشکلات تامین آب شرب مناطق شهری و روستایی گناباد، ۱۲ حلقه چاه در تابستان امسال اجاره و ۹ میلیارد ریال بابت اجاره آنها پرداخت شد.

رییس اداره امور آب و فاضلاب گناباد با اشاره به اینکه الگوی مصرف آب برای مشترکان ۱۵ متر مکعب در ماه است، گفت: ۴۵ درصد مشترکان گناباد بیشتر از الگوی مصرف آب مصرف می کنند.

اکرادی خاطر نشان کرد: لوله کشی خط انتقال آب سایت زعفرانیه نهضت ملی مسکن گناباد اجرا شده و سایتهای میدان نماز این شهر و سایتهای شهرهای بیدخت و روشناوند نیز در دست اجرا است.

وی ادامه داد: ۴۸ هزار مشترک تحت پوشش خدمات امور آب و فاضلاب گناباد قرار دارند و اکنون حدود ۱۰۰ درصد مناطق شهری و روستایی به جز ۱۰ روستای با جمعیت پایین، تحت پوشش خدمات آب و فاضلاب گناباد قرار دارند.

آب مورد نیاز مناطق شهری گناباد از ۲۲ حلقه چاه عمیق و آب شرب مورد نیاز ۷۵ روستای تحت پوشش نیز از ۴۲ حلقه چاه عمیق، ۱۱ مجتمع آبرسانی و ۹۹ دستگاه منبع آب زمینی و هوایی تامین می شود.

همچنین آب و فاضلاب گناباد با دارا بودن عمیق ترین چاه های آب شرب استان خراسان رضوی با عمق بیش از ۳۰۰ متر در شهر کاخک و بهره گیری از ۳۷ ایستگاه پمپاژ، وظیفه تامین و توزیع آب شرب ۴۸ هزار مشترک چهار نقطه شهری گناباد، بیدخت، کاخک و روشناوند و ۷۵ روستا با جمعیت روستایی ۳۳ هزار نفر و ۵۴ هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت شهری را عهده دار است.

امور آب و فاضلاب گناباد دارای ۶۸۹ کیلومتر شبکه توزیع و ۵۰۸ کیلومتر نیز خط انتقال آب است.

مرکز شهرستان گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha