۸ آذر ۱۴۰۲، ۱۴:۰۷
کد خبرنگار: 882
کد خبر: 85306786
T T
۱۶ نفر

برچسب‌ها

روایت بانوی روس که از «سیاره من» به ایران آمد

۸ آذر ۱۴۰۲، ۱۴:۰۷
کد خبر: 85306786
روایت بانوی روس که از «سیاره من» به ایران آمد

مسکو- ایرنا- «دیانا جلالووا» مجری روس برنامه «یک روز در شهر» در شبکه تلویزیونی «سیاره من» پس از سفر حدود یک هفته‌ای خود به ایران، روایت شفاهی جالب توجه از زندگی و فرهنگ مردم کشورمان برای مردم روسیه ارائه کرده است.

جلالووا و «اکاترینا نیکولایوا»، روایت‌های شفاهی خود از حضور هفت روزه در ایران را با حضور در رادیوی روسی به نام «باران نقره‌ای» و در برنامه‌ای با عنوان «صبح با آندری اوسیپوف و تاتیانا کوتینا» با مخاطبان روس این رادیو در میان‌ گذاشتند.
این دو بانوی روس قرار است دو برنامه ۲۶ دقیقه‌ای با عناوین یک روز در شهر تهران و یک روز در شهر اصفهان برای شبکه تلویزیونی «سیاره من» تهیه و آماده پخش کنند، شبکه تلویزیونی که زیرمجموعه تلویزیون دولتی VGTRKروسیه فعالیت می‌کند، شبکه‌ای که اولین و اصلی‌ترین کانال آموزشی روسیه در مورد سفر، تاریخ، علم و مردمان دیگر کشورها محسوب می‌شود.
این دو هنرمند روس با حمایت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران و اداره‌کل فضای مجازی و رسانه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به همراه گروه برنامه ساز به ایران سفر کرده بودند.

مطمئن هستم که برنامه شگفت‌انگیز خواهد بود
«دیانا جلالووا» مجری روس در آغاز این مصاحبه رادیویی از شکل‌گیری ایده ساختن برنامه درباره ایران سخن گفت:‌ ما ۴ سال بود که این برنامه را در نظر داشتیم و آماده اجرا بودیم. یک روز به نمایندگی فرهنگی ایران در مسکو رفتم و گفتم می‌خواهم درباره ایران فیلم بسازم، چون می‌دانم که تمدنی کهن دارد، پر از زیبایی‌هاست و فرهنگی غنی دارد ... .
وی ادامه داد: من مطمئن هستم که این یک برنامه شگفت انگیز خواهد بود زیرا می توانم چیزی را نشان دهم که بسیاری از مردم (روسیه) ندیده‌اند. اما به دوران شیوع بیماری کووید برخورد کردیم و موضوع به تاخیر افتاد.

ایران،‌ مکانی ایده‌آل برای تفریح زنان است
این بانوی روس در ادامه این مصاحبه رادیویی با بیان اینکه «ایران مکانی ایده‌آل برای تفریح زنان است»، گفت:‌ جزیره کیش را مالدیو ایرانی می‌نامند. سواحل جداگانه‌ای برای خانم‌ها و آقایان وجود دارد، به همین دلیل گفتم که اینجا مکانی عالی برای استراحت خانم‌ها است. همچنین در مورد فصل زمستان باید به این نکته اشاره کرد که در ایران پیست های اسکی وجود دارد. به عنوان مثال یکی از آنها در مجاورت تهران است که توسط کوه احاطه شده است.

مردم ایران، افراد فوق‌العاده‌ای هستند
مجری روس برنامه «یک روز در شهر» در شبکه تلویزیونی «سیاره من» روسیه در ادامه با اشاره به تعاملات خود با کودکان و دیگر شهروندان ایرانی گفت: آنها افراد فوق العاده‌، میهمان‌نواز و بسیار اهل تعامل برقرار کردن هستند.

اصفهان شهری است برای روح انسان‌ها
جلالووا که به همراه دیگر عوامل این برنامه تلویزیونی به تهران و اصفهان سفر کرده بود،‌درباره این دو شهر به مخاطبان روس چنین گفت:‌ اصفهان هم بودیم. اصفهان سنت‌پترزبورگ ایران است، تهران پایتخت است، زندگی خودش را دارد شلوغ است، تجارت آنجاست، اما اصفهان شهری است برای روح انسان، شهر باغ هاست، انارها و گل‌های رز شکوفه می‌دهند، فقط می‌خواهید که آنجا قدم بزنید و در این فضا گم شوید.

هیچ کس از ما روی‌گردان نشد
این بانوی هنرمند روس در پاسخ به پرسشی درباره بازخورد و واکنش مردم در تهران و اصفهان هنگام فیلمبرداری برنامه تلویزیونی خود گفت: ما حتی به طور غیرمنتظره‌ای با دوربین به سمت زنان داخل اتوبوس رفتیم، همه با آرامش کامل واکنش نشان دادند، فهمیدند که داریم فیلم تهیه می‌کنیم و حتی جای خود را به فیلمبردار ما دادند و برعکس، همه علاقه‌مند شدند صحبت کنند، یک دختر شروع به صحبت کردن با ما کرد. رایج ترین سوال ایرانی‌ها این است که مردم روسیه در مورد آنها چه فکر می کنند. هیچ کس از ما روی گردان نشد و نگفت از من دور شو.

نگاه مردم ایران به روسیه
جلالووا در پاسخ به پرسش دیگر مجری رادیوی روس نیز گفت: ایرانی‌ها نگرش بسیار خوبی نسبت به روسیه دارند، آنها روس‌ها را دوست خود می‌دانند، ما همین که گفتیم اهل روسیه هستیم، همه شروع به لبخند زدن و خوشحالی کردند. به طور کلی من برداشت بسیار مثبتی داشتم.

شوک فرهنگی
این مجری روس در ادامه گفت: در مورد خانم ها این را هم اضافه کنم، جراحی زیبایی در ایران بسیار محبوب است، برای من این یک شوک فرهنگی بود، زیرا بسیاری از زنان ایرانی بدون عمل زیبایی هم به طرز خیره کننده‌ای زیبا هستند، اما برخی از آنها، خواهان ظاهری متفاوتند.
وی در ادامه با اشاره به قیمت و طعم دلپذیر غذاها، ایران را مقصدی ارزان و جذاب برای سفر مردم روسیه توصیف کرد.

در ایران چه بخریم؟
گزارشگر شبکه رادیویی در ادامه از «جلالووا» پرسید که چه سوغاتی باید در سفر به ایران تهیه شود.
این مجری شبکه تلویزیونی روس در این باره گفت: این یک موضوع بی‌پایان است. اولا فیروزه ومحصولات مرتبط با فیروزه، هنر کاربردی نیز به نام فیروزکوبی وجود دارد، که در ظروف بکار می‌رود که بسیار زیبا هستند و این محصولات اغلب به عنوان کادو عروسی داده می‌شود. میناکاری هم هست. هنر ساخت ظروف مسی با نقاشی. بشقاب‌های میناکاری هرگز نمی‌شکنند.
جلالووا ادامه داد: شیرینی‌هایی مانند سوهان (جوانه گندم، آرد سبوس‌دار، کره، زعفران، پسته)، گز و زعفران. زعفران آنجا شگفت انگیز است، گنج واقعی ایران، می‌توانید از آن در چای، در غذا و البته گلاب استفاده کنید. در ایران همه چیز بوی گل رز می‌دهد. همه عطاری‌های دنیا از روغن گل رز ایران استفاده می‌کنند.
در ادامه این برنامه،‌ مجری شبکه رادیویی سوال یکی از شنوندگان را مطرح کرد که پرسیده بود: بعد از سفر به ایران، به کدام کشورها نمی‌توانیم برویم؟
جلالووا در پاسخ اظهار داشت: هیچ کجا؛ در پاسپورت شما مهر نمی‌زنند فقط ویزای پرینت شده به شما می‌دهند و تمام.

۲ برنامه می‌سازیم
«جلالووا» مجری روس برنامه «یک روز در شهر» در شبکه تلویزیونی «سیاره من» در مورد زمان پخش برنامه‌های تلویزیونی رهاورد سفر به ایران نیز گفت: بعد از چند ماه. ما دو برنامه خواهیم ساخت. یک برنامه «یک روز در شهرتهران» و «روزی در شهر اصفهان» که دو برنامه ۲۶ دقیقه ای خواهند بود.
وی ادامه داد:‌ در این برنامه‌ها، در مورد مکان هایی که توجه ما را به خود جلب کرده صحبت می‌کنیم، در تهران کاخ گلستان با موزاییک، گچ بری، کاشی‌ها، آیینه‌کارها، باغ، آبنما. اگر از اصفهان حرف بزنیم میدان نقش جهان. زورخانه را هم خیلی دوست داشتم. ورزش زورخانه‌ای همان کُشتی ایرانی مجموعه‌ای از تمرینات است که با هدف افزایش قدرت بدنی و استقامت انجام می‌شود.

سفر این گروه برنامه‌ساز تلویزیونی روس، اواخر اکتبر تا اوایل نوامبر ۲۰۲۳ ( آبان ۱۴۰۲) انجام شد و هفت روز به طول انجامید.
تلویزیون «سیاره من» که زیرمجموعه کمپانی تلویزیون دولتی VGTRKروسیه در مجموعه شبکه‌های تلویزیون دیجیتال قرار دارد و برنامه‌ها و پروژه‌های مستند برای بینندگان شبکه‌های ماهواره‌ای، کابلی، تلفن همراه و سایر سرویس‌ها در سراسر روسیه و همچنین در کشورهای مستقل مشترک‌المنافع را فراهم می‌آورد.
در برخی گزارش‌ها، مخاطبان کانال تلویزیونی «سیاره من» تنها در روسیه بیش از ۳۰ میلیون نفر ذکر شده‌اند. مستند «یک روز در شهر» پیش از این نیز در مورد بسیاری از شهرهای مهم جهان ساخته شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha