هشدار آمریکا به اسرائیل در صورت حمله شدیدتر به غزه و افزایش فشارهای بین‌المللی

نیویورک – ایرنا- یک رسانه آمریکایی با انتشار جزئیاتی از گفتگوهای آنتونی (تونی) بلینکن وزیر خارجه آمریکا در دیدار با مقامات رژیم اسرائیل گفت: بلینکن از تل آویو نخواست حملات آتی علیه جنوب غزه را متوقف کنند اما به آنها هشدار داد هرچه این حملات شدیدتر و طولانی تر باشد، فشار بین المللی بر آمریکا و اسرائیل برای توقف آنها بیشتر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، تارنمای آمریکایی آکسیوس روز پنجشنبه به وقت محلی به نقل از سه مقام مطلع از مذاکرات بلینکن با مقامات اسرائیلی نوشت: ژنرال هرزی هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، روز پنجشنبه به آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت که انتظار می‌رود عملیات نظامی اسرائیل در غزه از جمله در بخش جنوبی غزه، «بیش از چند هفته دیگر» طول بکشد.

در این گزارش تحلیلی آمده است: کاخ سفید به طور فزاینده ای نگران است که عملیات اسرائیل در جنوب نوار غزه - جایی که ۲ میلیون فلسطینی در آن متمرکز هستند - منجر به تلفات غیرنظامی به میزان قابل توجهی و عمیق تر کردن بحران انسانی در این منطقه شود.

در اوایل جنگ، اسرائیل به بیش از یک میلیون فلسطینی دستور داد تا شمال غزه را تخلیه کنند و قبل از شروع حمله زمینی به سمت جنوب حرکت کنند. اسرائیل همچنین مانع بازگشت فلسطینیان به شمال غزه در طول وقفه بشردوستانه در جنگ شده است.

آکسیوس پیشتر گزارش داده بود که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا این هفته به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل هشدار داد که شیوه عملیات اسرائیل در شمال غزه، که شامل یک حمله گسترده و سه لشکر زرهی و پیاده نظام است، نمی تواند در جنوب غزه تکرار شود.

دو منبع آگاه اعلام کردند که احتمال حملات اسرائیل در جنوب غزه موضوع اصلی گفتگو میان دو مقام بود و یک منبع این گفتگو را "تبادل نظر صریح" خواند.

دو تن از این منابع گفتند که بلینکن ابتدا گفتگو را آغاز کرد و از رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل خواست تا در مورد برنامه‌های ارتش این رژیم برای جنوب غزه توضیح دهد و از او پرسید که طبق تخمین های اسرائیل عملیات نظامی در سطح فعلی خود تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

آکسیوس نوشت که وزارت امور خارجه آمریکا از اظهار نظر خودداری کرد و دفتر نخست وزیر و ارتش اسرائیل به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

یک منبع گفت، بلینکن از اسرائیل نخواست که عملیات را متوقف کند، اما ابراز نگرانی کرد و گفت که هرچه این عملیات نظامی شدیدتر ادامه یابد، فشار بین المللی بر آمریکا و اسرائیل برای توقف آن بیشتر خواهد شد.

به گفته این منابع، بلینکن گفتگو با کابینه جنگ اسرائیل از تل آویو خواست اقدامات بیشتری را برای اطمینان از اینکه عملیات نظامی در جنوب غزه منجر به تلفات غیرنظامی بیشتر نشود، انجام دهد.

این سه منبع گفتند که نتانیاهو، یوآو گالانت (وزیر جنگ) و هالوی در جواب بلینکن مدعی شدند که عملیات زمینی در جنوب غزه، تلفات غیرنظامی کمتری نسبت به حملات هوایی به همراه خواهد داشت.

این رسانه آمریکایی نوشت که مشخص نیست که ارتش این رژیم مانند حملات در شمال غزه، عملیات زمینی و هوایی همزمان در جنوب غزه انجام خواهد داد یا خیر.

به گفته وزارت بهداشت غزه، بیش از ۱۴۸۰۰ فلسطینی از زمان آغاز جنگ به شهادت رسیده اند.

نتانیاهو در بیانیه‌ای پس از دیدار با بلینکن گفت که اسرائیل تا رسیدن به سه هدف به جنگ ادامه خواهد داد و آن سه هدف "آزادی همه گروگان‌ها، نابودی کامل حماس و اطمینان از اینکه دیگر هیچ تهدیدی مانند این ( حملات هفتم اکتبر) از سوی غزه نخواهد بود" می باشد.

نتانیاهو گفت: "به بلینکن گفتم ما سوگند یاد کرده ایم که حماس را از بین ببریم. هیچ چیز ما را متوقف نخواهد کرد."

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha