۱۵ آذر ۱۴۰۲، ۷:۴۹
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85308257
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گام‌های سبز دولت برای حفظ محیط زیست خراسان‌شمالی

۱۵ آذر ۱۴۰۲، ۷:۴۹
کد خبر: 85308257
سعید وحیدی
گام‌های سبز دولت برای حفظ محیط زیست خراسان‌شمالی

بجنورد- ایرنا- بهره برداری از طرح بازیافت آمونیاک پساب پتروشیمی خراسان با هدف حفاظت از آب، خاک و هوای شهری و اجرای طرح انتقال پساب بجنورد به این مجتمع تولیدی برای استفاده بهینه از منابع آبی بیانگر گام های سبز دولت برای حفاظت از محیط زیست این خطه دارد.

به گزارش ایرنا، مسایل مربوط به محیط زیست امروزه با توجه به رشد جمعیت، تغییرات اقلیمی و آلودگی آب و هوا تبدیل به یکی از بزرگترین چالش‌های اجتماعی در سراسر جهان شده است، چالش هایی که موجب شده تا سیاست گذاران در فرآیند توسعه اقتصادی به مسایل مربوط به محیط زیست بیش از گذشته اهمیت دهند و اجرای هر طرحی را مشروط به رعایت الزامات زیست محیطی کنند.

اکنون در سراسر جهان بسیاری از طرح ها در صنایع با مجوز محیط زیست وارد فاز اجرا می شود تا فرآیند توسعه تنها به خلق ثروت منتهی نشود بلکه محیط زیست انسان ها را نیز از هر گونه آلودگی، آلاینده و پساب های صنعتی و پتروشیمی حفظ کند.

خراسان شمالی نیز به عنوان یکی از استان‌های صنعتی با داشتن صنایع بزرگی همچون پتروشیمی هم راستا با سیاست های زیست محیطی دولت برای اینکه طعم شیرین توسعه را به تلخی و ناگوارایی تبدیل نکند، طرح های امیدوار کننده ای همچون طرح بازیافت آمونیاک و استفاده از پساب بجنورد به پتروشیمی خراسان اجرا کرده است که نشان عزم جدی دولت برای حفاظت از محیط زیست این خطه دارد.

پتروشیمی خراسان بزرگترین بنگاه اقتصادی شمال شرق کشور است که با استمرار تولید برای بیش از یکهزار و ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم و بیش از سه هزار نفر به صورت غیر مستقیم فرصت شغلی ایجاد کرده است.

گام‌هایی سبز دولت برای حفظ محیط زیست خراسان‌شمالی

بازیافت آمونیاک پتروشیمی خراسان

آمونیاک با فرمول شیمیایی NH۳، دومین محصول سنتزی و از فرآورده پتروشیمیایی مهم است که تولید صنعتی آن در جهان قدمتی بیش از یک قرن دارد.

آمونیاک اهمیت زیادی در صنایع شیمیایی دارد به طوری که خاستگاه نیتروژن همه ترکیبات آلی تولیدی از آمونیاک است و مهم‌ترین کاربرد آن حدود ۸۰ درصد نیز برای تولید کود است.

در صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی، بر اساس نوع مواد مصرفی و تولیدی و همچنین مرحله فرآیندها، نوع و میزان آلایندگی های آمونیاک متفاوت است به گونه ای که در فرآیندهای مختلف، امکان آلودگی در سه مرحله جمع آوری مواد اولیه، تولید و تبدیل مواد واسطه و جمع آوری و انبار مواد تولید شده وجود دارد.

پتروشیمی خراسان در راستای در راستای به حداقل رساندن آلاینده ها برای نخستین بار طرح زیست محیطی بازیافت آمونیاک را اجرایی کرد.

مدیرعامل پتروشیمی خراسان در این خصوص می گوید: طرح احداث و نصب استریپر در این مجموعه با هدف جداسازی آمونیاک از پساب خروجی مجتمع و بازگردانی به خط تولید با اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیارد ریال اجرا شده است.

یوسف حسنی می افزاید: طراحی و اجرای این طرح از سال گذشته به دست مهندسان و متخصصان پتروشیمی خراسان آغاز شد.

وی تخلیه نشدن آمونیاک به فضای محیط زیست شهری، روستایی، زمین‌های کشاورزی، آب‌های سطحی و بازیافت آمونیاک پساب و بازگرداندن آن به چرخه تولید در پتروشیمی از مزایای اجرای این طرح دانست.

مدیرعامل پتروشیمی خراسان یادآور می شود: با بهره برداری از این طرح از یک سو محیط زیست پیرامون مجتمع پتروشیمی حفظ می شود و از سوی دیگر بازچرخانی آمونیاک به سمت واحدهای تولیدی مزیت اقتصادی برای این مجتمع به دنبال دارد.

گام‌هایی سبز دولت برای حفظ محیط زیست خراسان‌شمالی

انتقال پساب بجنورد به پتروشیمی خراسان

استفاده از پساب بجنورد در پتروشیمی خراسان به عنوان بزرگترین طرح زیست محیطی شمالشرق کشور با ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار از مصوبات سفر رییس جمهور در حال اجرا است و بعد از گذشت یکسال پیشرفت مناسبی دارد و فاز نخست آن در دیماه امسال به بهره برداری می رسد.

سالانه هفت میلیون مترمکعب در شهر بجنورد مرکز استان پساب فاضلاب در تصفیه خانه تولید می شود که در حاشیه شهر رها می شود و پتروشیمی در طرح های توسعه ای خود نیاز به آب بیشتری دارد که در این خصوص چاره ای جز استفاده از آب خاکستری (پساب) را ندارد.

طرح استفاده از پساب پتروشیمی در ۲ فاز شامل ایجاد تصفیه خانه و خط انتقال برنامه ریزی شد که این طرح از دهه مبارک فجر سال گذشته کنگ زنی شد.

تصفیه خانه بجنورد در شمال این شهر واقع شده است که سالانه پنج میلیون متر مکعب فاضلاب را تصفیه می کند و برای استفاده از آب آن در صنعت باید توسط تصفیه خانه تکمیلی، این آب را به مصرف صنعتی تبدیل کرد و پتروشیمی خراسان در حال حاضر مشغول احداث تصفیه خانه تکمیلی در مقابل تصفیه خانه بجنورد است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) در سفر خود به بجنورد در این خصوص گفت: اجرای این طرح بیش از ۲۰ سال متوقف شده بود که در سفر استانی دولت به خراسان شمالی مصوب شد و هم اینک با سرعت خوبی در حال اجرا است.

بابک افقهی افزود: پتروشیمی خراسان نیز در راستای دستور رییس جمهور و ایفای مسوولیت اجتماعی خود این طرح را با بیش از ۱۰ میلیارد ریال اعتبار اجرا می کند.

وی ادامه داد: فاز نخست این طرح زیست محیطی دی ماه بهره برداری خواهد شد.

گام‌هایی سبز دولت برای حفظ محیط زیست خراسان‌شمالی

افقهی گفت: تصفیه خانه بجنورد سالانه پنج میلیون متر مکعب فاضلاب را تصفیه می کند و برای استفاده از آب آن در صنعت باید توسط تصفیه خانه تکمیلی، این آب را به مصرف صنعتی تبدیل کرد.

مدیرعامل تاپیکو خاطرنشان کرد: ظرفیت تصفیه خانه تکمیلی پتروشیمی سالانه ۱۳ میلیون متر مکعب است و در طرح های توسعه ای آینده پتروشیمی نیز کاربرد خواهد داشت.

تغییر اقلیم و برداشت آب از سفره‌ها و آبخوان‌های زیرزمینی باعث شده است که هشت دشت از مجموع ۱۱ دشت استان در وضعیت نامناسبی از نظر ذخائر آبی قرار گیرد و به همین دلیل هرگونه توسعه بهره‌برداری و برداشت جدید در آنها به منظور تعادل بخشی به منابع آبی ممنوع شده است.

به گزارش ایرنا، محصولات شرکت پتروشیمی خراسان بیش از ۶۶ درصد سبد صادراتی استان خراسان شمالی را به خود اختصاص داده است.

طرح مجتمع پتروشیمی خراسان از سال ۱۳۷۱ آغاز و در بیش از چهار سال با صرف هزینه ۵۲۴ میلیون دلار و ۵۲۰ میلیارد ریال ساخته شد و در تیر ماه ۱۳۷۵ با حضور رئیس جمهور وقت مورد بهره برداری قرار گرفت.

پتروشیمی خراسان واقع در بجنورد سالانه ۶۲۰ هزار تن کود شیمیایی اوره، ۳۳۰ هزار تن آمونیاک، ۲۰ هزار تن کریستال ملامین و ۵۰۰ تن ازت مایع تولید می کند.

براساس اعلام پتروشیمی خراسان در نیمه نخست امسال ۶۵ میلیون و ۳۰۱ هزار دلار کالا از این شرکت صادر شده و این میزان صادرات، بیش از ۷۰ درصد صادرات کل استان خراسان شمالی را به خودش اختصاص داده است.

پتروشیمی خراسان واقع در بجنورد سالانه ۶۲۰ هزار تن کود شیمیایی اوره، ۳۳۰ هزار تن آمونیاک، ۲۰ هزار تن کریستال ملامین و ۵۰۰ تن ازت مایع تولید می کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha