گاردین: راهبرد اسرائیل اوضاع ناامید کننده غزه را وخیم‌تر می‌کند

تهران- ایرنا- گاردین با گزارشی اعلام کرد که نیروهای رژیم اسرائیل مدعی شدند که از بمباران گسترده منطقه پرجمعیت جنوب غزه خودداری می‌کند اما رویکرد جدید این رژیم تفاوتی با قبل نمی‌کند و پیش‌بینی می‌شود که اوضاع ناامیدکننده کنونی این باریکه را وخیم‌تر کند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، گاردین به نقل از یکی از ساکنان خان یونس افزود: رژیم صهیونیستی تنها چهار دقیقه بعد از پایان آتش بس موقت، منتظر ماند و بمباران هایش را آغاز کرد. یک ساعت بعد ارتش این رژیم برنامه خود را برای «فاز بعدی جنگ» کلید زد. این طرح شامل تقسیم غزه به ده ها «منطقه تخلیه» است که محور اصلی طرح نظامی رژیم صهیونیستی برای کنترل تدریجی جنوب نوار غزه را تشکیل می دهد.

گاردین اضافه کرد: ارتش رژیم صهیونیستی در طرح جدید خود که هفته گذشته به طور محرمانه بررسی شد، مدعی است که از تکرار بمباران سراسری (blanket bombing) که این رژیم در شمال غزه از آن استفاده کرد، در منطقه پرجمعیت جنوب غزه خودداری می کند و بمباران ها متوالی و هدفمند هستند.

بر اساس این طرح جدید، از افراد در برخی از محلات غزه خواسته می شود قبل از آغاز بمباران منطقه را ترک کنند اما هنوز معلوم نیست که چقدر به آنها برای تخلیه منطقه مهلت داده می شود.

این ادعای رژیم صهیونیستی در حالی مطرح می شود که خانه‌های خان یونس از جمله اهدافی بودند که در روز جمعه ساعاتی پس از پایان آتش‌بس مورد هدف قرار گرفتند و به ساکنان فرصت کمی برای فرار داده شد.

ارتش رژیم صهیونیستی به بهانه این که رهبری حماس به سرکردگی یحیی سنوار در تونل های زیر شهر پنهان هستند، مصمم است به حملات علیه خان یونس ادامه دهد. اما راهبرد نظامی جدید رژیم صهیونیستی خطر وخامت اوضاع ناامیدکننده کنونی انسانی در جنوب غزه را به ویژه با توجه به جمعیت متراکم آن به دنبال دارد. اکنون حدود ۲ میلیون نفر در جنوب ساکن هستند که نیمی از آنها از شمال تخلیه شده اند.

جانسون لی مدیر برنامه نجات کودکان فلسطین اعلام کرد که در دیدار از پناهگاهی در خان یونس در ۲ روز گذشته، مشاهده کرده که در این پناهگاه که برای هزار نفر طراحی شده ۳۵ هزار نفر حضور دارند و هر ۶۰۰ نفر از یک سرویس بهداشتی استفاده می کنند.

منابع رژیم صهیونیستی می گویند انتظار دارند که جنگ در جنوب طولانی تر از شمال باشد و تا ژانویه یا حتی بیشتر طول بکشد؛ هر چند که پیش بینی زمان در جنگ دشوار است.

به نوشت گاردین، در حالی که این جنگ می تواند تدریجی باشد و طبق ادعای رژیم صهیونیستی از تلفات غیرنظامی با برنامه تخلیه منازل جلوگیری کند، به طرز اجتناب ناپذیری بسیاری از مردم را وادار خواهد کرد تا به جنوب و به سمت رفح روانه شوند.

مدیر برنامه نجات کودکان این سوال را مطرح کرده که مردم کجا می توانند بروند؟ آیا آنها در نهایت به مدیترانه و به دریا رانده می شوند؟

این امر، چشم انداز وخیم درگیری ها و ادامه آن در ماه دسامبر را ممکن کرده و افزایش می دهد. البته این جنگ همچنین می تواند با آزادی بیشتر اسرا دچار وقفه هایی شود و در عین حال به افزایش تنش بین رژیم صهیونیستی و جامعه بین المللی به ویژه آمریکا منجر شود.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه ادعا کرد که (رژیم) اسرائیل باید در عملیات نظامی آینده خود «تلفات بیشتر فلسطینی های بی گناه را کاهش دهد» و «از آوارگی بیشتر شهروندان در داخل غزه جلوگیری کند». اما پیش بینی چگونگی تحقق این ۲ هدف، حتی بر اساس راهبرد جدید منطقه به منطقه رژیم صهیونیستی دشوار است.

به رغم همه تاکیدها درباره کاهش تلفات غیرنظامی، رژیم صهیونیستی روز جمعه اعلام کرد که به ۲۰۰ هدف در خان یونس و رفح حمله کرده است. این امر نشان می دهد که در عمل، راهبرد جدید این رژیم در کشتار جمعی و تلفات نظامیان تفاوت چندانی با راهبرد قبلی ندارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha