تکاپوی کشورهای غربی برای اعمال سقف قیمتی بر صادرات نفتی روسیه

تهران – ایرنا - خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام آگاه خبر داد که آمریکا، اتحادیه اروپا و انگلیس با ارسال نامه‌هایی بر لیبریا، جزایر مارشال و پاناما فشار آورده اند تا با افزایش نظارت بر نفتکش‌های حامل پرچم خود مانع از حمل غیرمجاز نفت روسیه شوند.

به گزارش ایرنا، رویترز این اقدام را تلاش دیگری از سوی کشورهای غربی برای اعمال سقف قیمتی ۶۰ دلاری بر محموله‌های نفتی روسیه توصیف کرد و نوشت: این محدودیت در اواخر سال ۲۰۲۲ و برای تنبیه مسکو به خاطر جنگ در اوکراین وضع شده بود و به‌تازگی به مرحله اجرا درآمده است.

این سازوکار، شرکت‌های غربی را از ارائه خدمات دریایی مانند حمل‌ونقل، بیمه و تامین مالی به شناورهای حامل نفت به ارزش بیش از ۶۰ دلار در هر بشکه را منع می‌کند.

به گفته تحلیلگران نفتی و شرکت بیمه لویدز، برخی از این کشتی‌های حامل نفت روسیه اجازه یافته‌اند پرچم‌های پاناما، جمهوری جزایر مارشال و لیبریا را حمل کنند. طبق این رویه برخی از شرکت‌های صوری که برای تجارت نفت روسیه تأسیس شده‌اند با بهره‌برداری از کشتی‌هایی تحت پرچم‌های این سه کشور، تحریم‌ها را دور می‌زنند.

اطلاعات لویدز نشان می‌دهد که نزدیک به ۴۰ درصد از این ناوگان که شامل حدود ۵۳۵ نفتکش می‌شود، مالکیت خود را از طریق شرکت‌های ثبت‌شده در جزایر مارشال به‌ ثبت رسانده‌اند.

نامه‌های مذکور را دیروز (۱۰ آذر) لیندزی وایت (Lindsey Whyte) معاون امور مالی بین‌المللی در وزارت خزانه‌داری انگلیس، جان بریگان (John Berrigan) رئیس واحد خدمات مالی کمیسیون اروپا و برایان نلسون (Brian Nelson) مسئول ارشد تامین مالی تروریسم در وزارت خزانه داری آمریکا امضا کرده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha