اردوی فیلم‌نامه‌ نویسان در همدان مصداق بارز تمرکز زدایی فعالیت‌های فرهنگی+فیلم

همدان-ایرنا- اردوی تخصصی فیلم نامه نویسان انجمن سینمای جوان کشور به میزبانی همدان را می توان مصداقی بارز از تمرکز زدایی فعالیت های فرهنگی و هنری و توقیت عدالت فرهنگی که رویکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دولت سیزدهم است، دانست.

به گزارش ایرنا، بدون شک موفقیت یک اثر سینمایی و مورد توجه قرار گرفتن آن از سوی مخاطبان علاوه بر برخورداری از کادر مجرب و حرفه ای در جلو و پشت صحنه در گرو داشتن یک فیلم نامه قوی، پرمغز و پرمحتوا نیز هست، چیزی که طی دهه های گذشته تاکنون خلاء آن در خیلی از آثار سینمای کشور به چشم آمده است.

فیلم نامه در واقع مغز متفکر هر فیلم است و با با ارج نهادن به ارزش فیلمنامه و فیلمنامه‌نویسان می توان عرصه سینما را تقویت کرد و از سویی نتیجه اهمیت ندادن به فیلمنامه‌نویسی باعث می‌شود بازیگر و پخش‌کننده به ارکان اصلی و اقتصادی سینما تبدیل شوند و سینما افول کند.

نکته ای که در حوزه فیلم نامه نویسی و آموزش آن تا قبل از این وجود داشته و کمتر به آن توجه شده بود تمرکز این فعالیت ها در پایتخت بود که موجب می شد تا استعدادهای شهرستانی کمتر فرصت بروز و ظهور را پیدا کنند، اما با رویکرد عدالت محور دولت سیزدهم در این عرصه فرهنگی نیز شاهد اتفاقات خوب و بی نظیری بودیم که از جمله آنها باید به برپایی نخستین اردوی تخصصی فیلم نامه نویسی دفاتر انجمن سینمای جوان کشور در همدان اشاره کرد.

برپایی اولین اردوی کشوری فیلم‌نامه‌نویسی در همدان می‌تواند در گسترش عدالت فرهنگی و مرکز زدایی موثر واقع شود و آینده درخشانی برای سینمای ایران با انتقال تجربیات فیلمنامه نویسان حرفه ای به جوانان علاقه مند به این عرصه رقم بزند.

اولین اردوی کشوری فیلم‌نامه‌ نویسی از روز ۱۰ آذرماه آغاز شده و تا پنجشنبه ۱۶ آذرماه ادامه دارد.

برپایی اولین اردوی فیلم‌نامه‌ نویسی در همدان به همت دولت سیزدهم و شرکت در این رویداد مهم می تواند استعدادهای جوان و خلاقی را به سینمای کشور معرفی کند.

تولید ۲۰ فیلم نامه در اردوی فیلم نامه نویسی همدان

مدیر انجمن سینمای جوانان استان همدان در خصوص این رخداد در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ۷۰ فیلمنامه نویس از دفاتر انجمن سینمای جوان در سراسر کشور در قالب ۱۰ گروه هفت نفره زیر نظر فیلمنامه نویسان سینمایی مطرح کشور به‌ مدت هفت روز به‌ میزبانی انجمن سینمای جوانان ایران همدان فیلمنامه نویسی تخصصی را به صورت عملی کار می کنند.

حبیب حیدری در خصوص نحوه فعالیت شرکت کنندگان در این اردوی تخصصی نیز گفت: در پایان دوره از هر گروه ۲ فیلمنامه تهیه می شود و در واقع این رویداد یک فرایند آموزشی است که خروجی تولیدی دارد و قرار است بهترین فیلمنامه های تولیدی این کارگاه ها در اردوهای فیلمسازی در ماه های آینده ساخته شود.

وی ادامه داد: ۲۰ فیلمنامه خروجی این کارگاه ها است و توسط اساتید ارزش گذاری می شوند اگر همه آنها به تشخیص اساتید در سطح بالا باشند تمام آنها در اردوهای فیلم سازی بعدی ساخته می شود.

مدیر انجمن سینمای جوانان استان همدان گفت: فیلمنامه های برتر به تشخیص هیات داوران در مراسم اختتامیه روز چهارشنبه معرفی می شوند و بودجه تولید آنها بین ۷۰۰ میلیون ریال تا یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال پیش بینی می شود که قرار است در قالب کمک بلاعوض به عوامل تولیدکننده پرداخت شود.

اردوی فیلم‌نامه‌ نویسان در همدان مصداق بارز تمرکز زدایی فعالیت‌های فرهنگی و هنری+فیلم

نقش فیلم نامه خوب در افزایش مخاطبان سینما

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: اردوی تخصصی فیلم‌نامه‌نویسی فیلم کوتاه همدان در قالب ۱۰ کلاس آموزشی و هفت ژانر «جنگی-دفاع مقدس»، «کمدی»، «ملودرام»، «وحشت»، «علمی-تخیلی»، «فانتزی» و «جنایی-پلیسی» به هنرجویان فیلم نامه نویسی آموزش داده می شود.

مسعود ویژه اظهار کرد: استادهای این دوره محمدعلی باشه آهنگر، رضا فهیمی، مهدی علی میرزائی، داروش غریب زاده، آرش رستاخیز، سیامک سلیمانی، مسعود مددی، شهرام مکری، اشکان چاوشی و حسن لطفی هستند که هنرجویان شرکت‌کننده را به‌ شکل کارگاهی هدایت می‌کنند تا ایده‌ها و طرح‌های آنها مورد بررسی قرار گرفته و به فیلمنامه کوتاه تبدیل شوند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان با بیان اینکه پرورش فیلم نامه نویسان قوی و مبتکر از اهداف اصلی برگزاری اردوهای تخصصی فیلم نامه نویسی است که با بهره گیری از دانش و انتقال تجارب فیلم نامه نویسان مطرح به فیلم نامه نویسان جوان و تازه کار صورت می گیرد،افزود: بدیهی است که تهیه و تولید فیلم نامه های قوی به افزایش مخاطب سینما کمک می کند.

این مسوول گفت: برپایی این اردوها تحرک خوبی را به فیلم نامه نویسان همدانی می بخشد و در ارتقای انگیزه آنها برای فعالیت حرفه ای موثر است.

اردوی فیلم‌نامه‌ نویسان در همدان مصداق بارز تمرکز زدایی فعالیت‌های فرهنگی و هنری+فیلم

اردوهای فیلم نامه نویسی آینده سینما را می سازد

اشکان چاوشی از اساتید نخستین دوره فیلم نامه‌نویسی به میزبانی دفتر انجمن سینمای جوان همدان، اردوی فیلم‌نامه نویسی را فرصتی مغتنم برای استفاده هنرجویان از تجربیات اساتید و انتقال تجربه بین اساتید و هنرجویان برشمرد و افزود: این اردو علاوه بر هنرجویان، برای اساتید نیز فرصتی مناسب را رقم می‌زند تا کارگردانان در بازه زمانی مشخص بتوانند از تجارب یکدیگر استفاده کنند.

استاد گروه ژانر وحشت نخستین اردوی کشوری فیلم‌نامه نویسی، با تاکید براینکه برگزاری این اردوها نقش مهم و تاثیرگذاری در آینده سینما دارد،اظهار کرد: نتیجه اصلی و میزان دقیق اثرگذاری نخستین اردوی فیلمنامه نویسی را باید در دوره دوم بررسی کرد چراکه بازخوردها در این دوره باید مورد بررسی قرار گیرد.

چاوشی با بیان اینکه ارتباط دوستانه، حضور فعال در برنامه هایی به این شکل و بدون توجه به مسائل و آورده‌های مالی از سوی اساتید از ویژگی بارز انجمن سینمای جوانان است، تصریح کرد: صحبت درخصوص یک ژانر به صورت اختصاصی و در جمع، اتفاقی چالش برانگیز برای هنرجویان و اساتید است، به زبانی دیگر، فرصت سازی و انتقال تجربه و ایده از ویژگی های بارز این اردو است.

وی ادامه داد:‌ تاکنون اتفاقات در این ژانر مطابق برنامه ریزی پیش رفته و براساس ارزیابی ایده، استدلال و سخنان هنرجویان شاهد فعالیت های مطلوبی از سوی شرکت کنندگان هستیم.

مهدی علی میرزایی فیلمنامه نویس کشوری و مدرس ژانر کمدی اردوی فیلم‌نامه‌ نویسی همدان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد : خروجی این دوره به تقویت و ارتقای فیلم نامه نویسی در کشور کمک می کند و فیلمنامه نویسان شهرهای مختلف در ارتباط با اساتید مجرب و حرفه ای در این عرصه آشنا می‌شوند و تجربه های حرفه ای در ژانرهای مختلف در اختیار کارآموزان قرار می گیرد.

این فیلمنامه نویس با بیان اینکه کار گروهی و جمعی در اردوهای فیلمنامه نویسی بسیار اثر بخش بوده و خروجی خوبی را با خود برای شرکت کنندگان در این اردوها به دنبال خواهد داشت، افزود: تبادل تجربیات در این اردوها موضوع مهمی است که کمک شایانی را به ارتقای سطح کیفی فیلمنامه نویسان می کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha