نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری چهارمحال و بختیاری گشایش یافت

شهرکرد - ایرنا - بیست و چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری و فن بازار چهارمحال و بختیاری روز یکشنبه به مناسبت هفته پژوهش به مدت سه روز در دانشگاه شهرکرد برپا شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رییس پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری در این آیین هدف از برگزاری نمایشگاه دستاوردهای هفته پژوهش و فناوری و فن بازار را به نمایش گذاشتن آخرین دستاوردهای حوزه پژوهش، مطالعات، فناوری‌ها و نوآوری‌هایی که از سوی بخش‌های مختلف شامل شرکت‌های دانش بنیان، شرکت‌های فناور و استارتاپ‌های تولید و طراحی عنوان کرد.

اسماعیل پیرعلی افزود: در این نمایشگاه ۴۷ دستاورد مربوط به ۳۷ شرکت دانش‌بنیان در حوزه‌های مختلف هوش مصنوعی، نرم افزارها، صنایع غذایی و گیاهان دارویی به نمایش گذاشته شده است.

وی با بیان اینکه فضای دانشگاهی فضایی است که می‌تواند از ظرفیت دانشجویی برای الگو سازی و یادگیری کارآفرینی و فناوری استفاده شود، ادامه داد: بیشتر دستاوردهای ارائه شده در حد نمونه‌سازی (سطح دانش فناوری آن در سطح یک و چهار) است و برای اینکه این نمونه اولیه تبدیل به محصول تجاری و وارد بازار فروش شود، باید تقویت شوند.

پیرعلی گفت: تلاش می‌شود در قالب برپایی این نمایشگاه‌ها شرکت‌های فناور به پارک علم و فناوری ورود کنند و با استفاده از امکانات موجود تولیدات خود که در مرحله نمونه سازی قرار دارند را تجاری سازی و معرفی کنند.

وی با بیان اینکه حمایت‌ها از واحدهای فناوری در چارچوب قانون و آیین نامه‌ها است اضافه کرد: مهمترین مشکل واحدهای فناوری مربی‌گری و بوم کسب و کار است که باید با آن آشنا شوند.

به گفته رییس پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری، یکی دیگر از مشکلات واحدهای فناور تامین فضای مناسب شامل فضای کارگاهی، آزمایشگاهی و دفتر کار است که به عنوان یک اولویت مورد نظر قرار دارد و تلاش می‌شود با تامین منابع مالی ارزان قیمت این مشکل برطرف شود.

وی یادآور شد: تامین منابع مالی ارزان قیمت برای رشد و محصول تازه نمونه‌سازی شده تا آن شرکتی که محصول آن‌ها تجاری‌سازی و دانش‌بنیان شده از محل تبصره ۱۸، صندوق نوآوری و شکوفاهی تامین می‌شود.

پیرعلی با بیان اینکه صفر تا ۱۰۰ پرداخت تسهیلات و تامین منابع مالی طی فرایندی در اختیار پارک علم و فناوری نیست، گفت: تامین وثیقه جزو الزامات است و افرادی که تمایل به استفاده از این تسهیلات دارند باید آن‌ها را تامین کنند.

وی با اشاره به اینکه توجیه اقتصادی طرح‌های فناور از سوی صندوق پژوهش و فناوری و صندوق نوآوری و شکوفایی روان‌تر است، ادامه داد: البته تسهیلاتی که از صندوق پژوهش و فناوری و صندوق نوآوری و شکوفایی تامین می‌شود نسبت به بانک‌ها از یک سری امتیازها و تسهیل‌گری از جمله کاهش ضمانت‌ها برخوردار هستند.

ارزش‌گذاری نکردن دانش فنی واحدهای فناور از سوی بانک‌ها

رییس پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری گفت: بانک‌ها دانش فنی واحدهای فناور را به لحاظ مالی ارزش‌گذاری نمی‌کنند.

پیرعلی اظهار داشت: شاید انتظاری که بانک‌ها از واحدهای فناور دارد این است که باید فضا، سوله و ماشین‌آلات داشته باشند درحالی که این شرکت‌ها داشته‌ها و دارایی‌های سخت افزار ندارند و مهمترین دارایی آن‌ها دانش فنی است.

پیرعلی یادآور شد: با توجه به ضرورت رایزنی لازم با بانک‌ها در خصوص ارزش‌گذاری دانش فنی این شرکت‌ها و واحدهای فناور انجام شده است.

مدیر امور فناوری دانشگاه شهرکرد گفت: بیست و چهارمین نمایشگاه ارائه دستاوردهای پژوهشی فرصتی است تا محصولات مورد بهره‌برداری شرکت‌های فناور در یک سال اخیر به نمایش گذاشته شود و فرصتی باشد برای رقابت دانش‌آموزی، دانشجویی و استادان در حوزه‌های مختلف پژوهشی و فناوری است.

تقی جاودانی اضافه کرد: براساس برنامه‌ریزی انجام شده بیش از ۱۰۰ کارگاه تخصصی مهارتی در حوزه دانشجویی در هفته پژوهش برگزار می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه کار به عنوان یکی از دستاوردهای هفته پژوهش گفت: این نمایشگاه با حضور صنایع برتر استانی با هدف هدایت شغلی و انتخاب مسیر کاری دانشجویان برگزار می‌شود.

جاودانی یادآور شد: امید آفرینی و ایجاد انگیزه در بین نوجوانان و جوانان از هدف‌های اصلی هفته پژوهش به شمار می‌رود.

وی افزود: یکی از هدف‌های ثانویه در تمام دوره‌های نمایشگاه هفته پژوهش ایجاد فضاهای رقابتی به منظور توسعه مهارت‌های فردی دانشجویان و اساتید است که متناسب با شعار سال توجه به محصولات و رشد تولید در تمام برنامه های هفته پژوهش مورد توجه قرار گرفته شده است.

به گزارش ایرنا، دانشگاه شهرکرد بیش از ۶ هزار دانشجو ، ۴۰۰ استاد و ۲۳ هزار و ۲۲۰ دانش آموخته دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha