سود نهفته در قطعه‌بندی، رمز آشفتگی بازار مرغ

مشهد- ایرنا- کمبود مرغ گوشتی در بازار مشهد و نوسان قیمتی آن در شرایطی است که با وجود افزایش جوجه‌ریزی در ماههای اخیر، باید مصرف‌کننده این روزها شاهد ثبات بازار باشد، حال آنکه سودجویان و متخلفان در حال گل‌آلود کردن آب برای برهم زدن آرامش، به انگیزه تضمین سود خود به‌ویژه در بخش قطعه‌بندی مرغ هستند.

به گزارش ایرنا، طی کمتر از یک ماه اخیر با کمبود عرضه مرغ در بازار مواجه بوده ایم و افزایش بهای مرغ گرم در بازار خراسان رضوی به ویژه در مشهد کاملا مشهود است؛ این در حالی است که این استان یکی از قطب های تولیدکننده مرغ گوشتی است.

این وضعیت موجب ایجاد نگرانی‌هایی در خصوص کاهش عرضه و افزایش چشمگیر قیمت این ماده غذایی در جامعه شده است، چرا که مرغ بیشتر از گوشت قرمز مصرف دارد.

بر این اساس در حالی که نرخ مصوب مرغ گرم طبق آخرین مصوبه ستاد تنظیم بازار خراسان رضوی هر کیلوگرم ۶۹۰ هزار ریال تعیین شده است، عرضه این کالا در بازار مشهد تا ۸۵۰ هزار ریال هم رسیده و حال آنکه به گفته متولیان تولید و نظارت بر بازار، عرضه بالاتر از نرخ مصوب گران‌فروشی محض است و با متخلفان برخورد می شود.

ناگفته نماند که کاهش عرضه مرغ گرم در بازار در شرایطی رخ داد که شاهد افزایش جوجه ریزی و تولید تا سقف ظرفیت است؛ متاسفانه همچنان وضعیت بازار مرغ نابسامان است و این در حالی است که گفته می‌شود این وضعیت در پی نارضایتی «کشتارکن»ها از مصوبه سازمان دامپزشکی مبنی بر کاهش سهم قطعه بندی در کشتارگاه از ۲۰ به پنج درصد رخ داده است.

به گفته کارشناسان و صاحبنظران، سود نهفته در قطعه بندی مرغ و نبود امکان تعیین نرخ مصوب برای این بخش و در عین حال حجم بالای متقاضیان آن، که شامل هتل‌داران، رستوران داران و سایر بخش های مشابه می شود موجب شده تا سود بالایی از فروش مرغ قطعه بندی شده به کشتارکن ها و اصناف برسد، حال آنکه مصرف کنندگان عادی عمدتا مرغ را به صورت کامل می خرند.

به گفته کارشناسان و صاحبنظران سود نهفته در قطعه بندی مرغ و عدم امکان برای تعیین نرخ مصوب آن و در عین حال حجم بالای متقاضیان در این بخش موجب شده تا سود بالایی از فروش مرغ قطعه بندی شده به کشتارکن ها و اصناف برسد.افزایش تقاضا و میل مردم برای خرید، در شرایطی که خبر از کاهش عرضه یک کالا مطرح می شود، چالش همیشگی و دائمی در نوسانات بازار بوده است و این بار نیز چالش موقتی بازار مرغ گرم، موجب ترغیب متخلفان برای گران‌فروشی شده است.

البته نباید از این حقیقت چشم پوشید که میزان جوجه ریزی و تولید در استان طی ۲ ماه گذشته افزایش چشمگیری داشته و نباید مشکلی در کشتار مرغ با وجود ۱۴ کشتارگاه مرغ در استان ایجاد شود مگر اینکه اخلالگرانی باشند که بازار را به چالش کشیده و بخواهند از آب گل آلود ایجاد شده و از جیب مردم به سود هنگفت خود برسند.

بیشتر بخوانید:

کمبود گوشت مرغ در بازار مشهد به دلیل کاهش کشتار است

برخی از مرغ فروشیهای مشهد قیمت مصوب این محصول را رعایت نمی کنند

فروش گوشت مرغ قطعه بندی شده در مشهد مشروط شد

سود نهفته در قطعه‌بندی، رمز آشفتگی بازار مرغ

بحران مرغ ربطی به تولید ندارد

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه مشکل کنونی کمبود مرغ در بازار مشهد به هیچ وجه ارتباطی با تولید و کمبود در بخش جوجه ریزی و تولید مرغ ندارد، گفت: هم اکنون تولید و تامین مرغ گوشتی با تحقق سقف تعهد جوجه ریزی در استان در حال انجام است به طوری که اکنون سه میلیون قطعه مرغ گوشتی آماده کشتار در مشهد داریم.

مجید جعفری با تاکید بر اینکه از نظر تامین مرغ مشکلی نداریم و میزان جوجه ریزی ها در ماههای مهر و آبان کاملا قابل قبول است، افزود: در مهر امسال ۹ میلیون و ۱۶۰ هزار و ۶۰۹ قطعه جوجه ریزی در استان ثبت شده است که منجر به تولید روزانه ۶۵۵ تن گوشت مرغ می شود.

وی بیان کرد: در آبان‌ماه نیز ۱۰ میلیون و ۵۴ هزار و ۴۴۹ قطعه جوجه ریزی ثبت شده، که حاصل این میزان جوجه ریزی تولید روزانه ۷۱۹ تن گوشت مرغ است.

در آبان‌ماه ۱۰ میلیون و ۵۴ هزارو ۴۴۹ قطعه جوجه ریزی ثبت شده که حاصل این میزان جوجه ریزی تولیدروزانه ۷۱۹ تن گوشت مرغ استمعاون جهاد کشاورزی خراسان رضوی میزان مصرف روزانه گوشت مرغ در استان را ۵۵۰ تن اعلام کرد و گفت: به این ترتیب در حوزه تامین نیاز بازار با در نظر گرفتن حتی اوج مصرف هم هیچ مشکلی نباید بروز کند.

وی با اشاره به اینکه در شهرستانها مشکلی در بازار گوشت مرغ وجود ندارد، افزود: در مشهد نیز تامین گوشت مرغ در فروشگاهها به عهده شرکت تعاونی کشتارکنان و صنف مرغ فروشان است و هر روز در محل سپاد، مرغ کشتار روز تحویل نماینده فرمانداری و نماینده شبکه اصناف شده و سپس در فروشگاهها توزیع می شود.

جعفری تصریح کرد: متاسفانه دلالان تاثیر منفی بر وضعیت بازار مرغ گذاشته اند در حالی که تامین مرغ در استان با بالاترین ظرفیت در حال انجام است.

سود نهفته در قطعه‌بندی، رمز آشفتگی بازار مرغ

ذخیره مرغ آماده کشتار در مشهد

یک فرد آگاه در عرصه پرورش و تولید مرغ گوشتی گفت: هم اینک مرغ آماده کشتار در مرغداری ها انبار شده است و در حالی که کشتارکن‌ها وظیفه خرید مرغ و عرضه آن به بازار را دارند به دلیل ممنوعیت قطعه بندی، همانند گذشته برای خرید مرغ زنده از مرغدار، همکاری نمی کنند تا بازار را دچار التهاب کنند.

وی که خواست نامش فاش نشود، بیان کرد: با چنین وضعیتی مرغداران در حال ضرردهی هستند زیرا مرغ آماده کشتار را نگه داشته اند و اقدام به تامین خوراک می کنند در حالی که مرغ در این شرایط اضافه وزنی هم ندارد.

وی بیان کرد: اکنون مشهد امکان کشتار روزانه ۲ تا سه میلیون قطعه مرغ گوشتی را دارد، در حالی که در همین شرایط بازار خالی است و نیاز به تزریق مرغ دارد.

مشهد امکان کشتار روزانه ۲ تا سه میلیون قطعه مرغ را دارد و حال آنکه اکنون بازار آن خالی است و نیاز به تزریق مرغ دارد. این کارشناس مطلع با اشاره به سود فراوان قطعه بندی مرغ و عرضه هر کیلوگرم ران و سینه مرغ تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار ریال، افزود: در شرایطی که کلانشهر مشهد، قطب مسافرپذیری و دارای صدها هتل، هزاران رستوران و غیره است، سود فروش مرغ قطعه در مقایسه با مرغ سالم بسیار بالا و گاه تا ۲ برابر قیمت عادی است.

وی التهاب موجود در بازار مرغ را ناشی از کمبود مرغ برای تولید ندانست و افزود: حدود ۷۰ کشتارکن در مشهد فعالیت دارند.

بیشتر بخوانید:

قیمت مصوب مرغ زنده در بازار مشهد رعایت نمی‌شود

مناقشه بر سر تعادل قیمت مرغ در بازار مشهد

سود نهفته در قطعه‌بندی، رمز آشفتگی بازار مرغ

عرضه بالاتر از نرخ مصوب، تخلف است

معاون امور دامی جهاد کشاورزی خراسان رضوی، قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم برای عرضه را ۷۹۰ هزار ریال عنوان کرد و ادامه داد: عرضه بالاتر از این نرخ گران‌فروشی است و با متخلفان برخورد خواهد شد.

جعفری تاکید کرد: اکنون به هیچ وجه مشکلی در تامین نیاز مرغ مصرفی در استان نداریم.

معاون جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: به همین دلیل عرضه مرغ بر اساس قیمت مصوب ملاک عمل محسوب می‌شود و با اعلام هرگونه نرخی بالاتر از آن برخورد جدی خواهد شد.

سود نهفته در قطعه‌بندی، رمز آشفتگی بازار مرغ

تحقق افزایش ۱۵ درصدی جوجه ریزی در استان

معاون سلامت اداره‌ کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: استان در ۲ ماه اخیر افزایش حدود ۱۵ درصدی جوجه ریزی را در مقایسه با مدت مشابه پارسال داشته است.

محمود قربان‌زاده افزود: بنابراین سعی شده تا نه تنها تولید در استان حفظ شود بلکه افزایش هم داشته باشد.

وی با بیان اینکه روزانه بین ۴۵۰ تا ۶۰۰ تن گوشت مرغ روانه بازار استان می‌شود که نیاز مصرفی آنرا پاسخ می دهد، گفت: امسال در حوزه تولید و پرورش طیور گوشتی به نسبت دوره های مشابه پارسال، در حال تجربه افزایش تولید هستیم و مشکلی در تامین و تولید جوجه گوشتی در مرغداری ها و در زنجیره های نظارت بهداشتی وجود ندارد.

به صورت میانگین بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار قطعه مرغ گوشتی در شبانه روز در استان کشتار و روزانه بین ۴۵۰ تا ۶۰۰ تن گوشت مرغ روانه بازار می‌شود.معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی بیان کرد: این اداره کل تاکنون در کنترل بیماری‌ها، پاک نگه داشتن استان از بیماری طیور و افزایش ضریب اطمینان شغلی برای مرغداران در حوزه بهداشتی عملکرد مطلوبی داشته است.

وی ادامه داد: به صورت میانگین بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار قطعه مرغ گوشتی در شبانه روز در استان کشتار و روزانه ۴۵۰ تا ۶۰۰ تن گوشت مرغ روانه بازار می‌شود.

قربان‌زاده ادامه داد: به صورت میانگین طی یک هفته اخیر روزانه ۲۶۶ هزار قطعه مرغ به وزن ۴۸۰ تن روانه بازار شده است.

وی با بیان اینکه معاونت سلامت دامپزشکی خراسان رضوی، متولی تنظیم بازار و نظارت بر روند توزیع مرغ نیست، بیان کرد: با این حال در حد وظایف نظارتی بر روند تامین و کشتار مرغ نظارت می کنیم.

وی با اشاره به فعالیت ۱۴ کشتارگاه مرغ در خراسان رضوی که چهار کشتارگاه از این تعداد در شهرستان مشهد فعالیت دارند، گفت: با این شمار کشتارگاه نباید مشکلی در کشتار و تامین گوشت مرغ وجود داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

خروج مرغ عامل کمبود آن در بازار خراسان رضوی

قیمت گوشت مرغ در مشهد روند کاهشی به خود گرفت

بازار مشهد از گوشت مرغ اشباع است

سود نهفته در قطعه‌بندی، رمز آشفتگی بازار مرغ

"ستکاوا"، سامانه ناظر بر روند تولید و توزیع مرغ

معاون جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه سامانه نظارتی تامین و خرید مرغ گوشتی در خراسان رضوی با عنوان "ستکاوا" (سامانه تأمین و توزیع کالا) به زودی فعال می‌شود، افزود: ستکاوا در اصل گردش عرضه کالا را در یک ساختار از دستگاه نظارتی، عوامل فروش و در نهایت مصرف کننده نهایی، مدیریت و کنترل کرده و مانع از خرید بی‌رویه نقطه‌ای و دخالت عوامل اخلالگر می شود.

جعفری با بیان اینکه فعال سازی سامانه های نظارتی بر بازار مرغ در برخی استانهای کشور انجام شده است، افزود: طبق دستور وزارت جهاد کشاورزی هر استان موظف به انتخاب یک سامانه نظارتی برای ساماندهی بازار مرغ خود شده است.

معاون جهاد کشاورزی خراسان رضوی در خصوص سامانه ستکاوا (سامانه تأمین و توزیع کالا) گفت: کار این سامانه شبیه به تابلو بورس است بدین معنی که زمانی که مرغ آماده کشتار شد، در سامانه اعلام شده و قیمت مصوب برای خرید هم مشخص می شود.

سامانه "ستکاوا" شبیه به تابلو بورس است، بدین معنی که زمانی که مرغ آماده کشتار شد، در سامانه اعلام شده و قیمت مصوب برای خرید هم مشخص می شود.

وی ادامه داد: به این ترتیب عرضه مرغ آماده کشتار در تابلو اعلام می شود و کشتارگاه و کشتارکن موظف به خرید مرغ زنده به نرخ مصوب، آن هم از محل کیف الکترونیکی تعیین شده، هستند.


جعفری با اشاره به اینکه هر کشتارکن سهمیه مشخصی برای خرید مرغ زنده به منظور ارسال به کشتارگاه دارد، بیان کرد: از طریق این سامانه عملکرد مرغدار، خریداران، کشتارکن، کشتارگاه و حتی در بخش حمل مرغ نیز نظارت بر اصناف به صورت کامل انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: این سامانه باید در استان طی هفته های پیش رو فعال شود و هم اکنون در حال شناسایی و برطرف کردن نقاط ضعف سامانه و تکمیل بانک اطلاعاتی آن هستیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha