۱۴ آذر ۱۴۰۲، ۸:۱۹
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85312127
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

"خانه خلاق" ملایر تولّدِ یک نوآوری+فیلم

۱۴ آذر ۱۴۰۲، ۸:۱۹
کد خبر: 85312127
"خانه خلاق" ملایر تولّدِ یک نوآوری+فیلم

همدان- ایرنا- تولد خانه خلاق ملایر همزمان با به روی کار آمدن دولت سیزدهم امیدوار است بتواند با بهره‌گیری از تمامی شاخص‌ها و ظرفیت‌های بالقوه این شهرستان، زمینه اقتصادهای خلاق، توسعه پایدار و ایده‌های جدید و خلاقانه را با توانمندسازی گروه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و هنری فراهم آورد.

به گزارش ایرنا؛ خانه‌های خلاق به طور کلی فضایی برای کار، مشارکت و بهره‌وری فراهم می‌کنند و فرصتی را ارائه می‌دهند تا مشاغل خُرد برای دسترسی به منابع مهمی همچون ابزارها، خدمات تخصصی یا الهام گرفتن از یکدیگر برای کمک به توسعه پروژه‌ها و مشاغل مختلف در کنار یکدیگر قرار گیرند.

در کنار تمامی شاخص‌های ملایر و پیشتازی این شهرستان در عرصه وقف، کسب ۲ برند جهانی مبلمان منبت و انگور، شهر ملی مُرواربافی، وجود بیش از ۲۰۰ رشته هنری و صنایع‌دستی، قرار گرفتن در صدر برگزاری جشنواره‌های متعدد، پایتخت فرهنگی استان همدان و وجود نیروی انسانی متخصص و متعهد، نیازمند فضایی برای پرورش استعدادها بود و «خانه خلاق» پایانی بر تمام این دل‌نگرانی‌ها شد تا با رویکردی جمعی، فرآیندهای خلاقیت و نوآوری را ارائه دهد.

سال ۱۴۰۰ بود که جمعی از جوانان خوش‌فکر، خلاق و ایده‌پرداز ملایری دور هم جمع شدند تا فضایی را برای آموزش و پرورش استعدادها ایجاد کنند و نتیجه آن «خانه خلاق ملایر» شد تا به عنوان اولین خانه خلاق استان همدان در فضایی که اداره اوقاف و امور خیریه این شهرستان و در جوار مقبره شادوران سیف‌الدوله و مدرسه موقوفه سیفیه، در اختیار آنها قرار داده، اتفافات خوبی را برای جوانان این مرز و بوم رقم بزند.

"خانه خلاق" ملایر تولّدِ یک نوآوری

راه‌اندازی خانه خلاق ملایر که به گفته معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر یک تولد و رویدادی خوش‌آتیه است، به طور قطع می‌تواند این جهان شهر را که در بسیاری از حوزه‌ها در استان، منطقه و کشور سرآمد و پیشتاز است، در تراز ملی و منطقه‌ای به اثبات برساند.

اما در کنار تمام خوبی های ریز و درشت و ویژگی‌های مثبتی که از خانه خلاق ذکر شد، راه‌اندازی رسمی آن پس از ۲ سال هنوز محقق نشده است، با وجود حمایت‌ها و هدایت‌هایی که مجموعه مسئولان مرتبط این شهرستان با خانه خلاق داشته و دارند، اما مشکلاتی همچون تامین راه دسترسی، نبود تجهیزات و امکانات و نبود منابع مالی و اعتباری، سد راه آغاز فعالیت رسمی آن و مهمترین دغدغه جوانان خلاق این شهرستان شده است.

در سفر استانی رئیس جمهور به استان همدان، ۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای خانه خلاق در استان همدان مصوب شد.

این در حالیست که در سفر استانی رئیس جمهور به استان همدان، ۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای خانه خلاق در استان همدان مصوب شد، رهاوردی خوش از سفر رئیس دولت مردمی و انقلابی سیزدهم که می‌تواند خانه خلاق را متحول سازد، اما از زمان سفر نخست رئیس جمهور و هیات دولت به این استان، هنوز این مبلغ اختصاص پیدا نکرده است.

"خانه خلاق" ملایر تولّدِ یک نوآوری

در سفری که «روح‌الله دهقانی فیروزآبادی» معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور در شهریور ماه امسال به شهرستان ملایر داشت، خانه خلاق ملایر را در اولویت دانست و قول مساعد داد، اعتبار مصوب برای خانه خلاق ملایر پیگیری و اختصاص یابد.

در راستای رفع مشکلات خانه خلاق ملایر نیز طی بازدیدی که معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر از خانه خلاق داشت، این امیدواری را داد که برخی چالش‌ها و موانع برای شکوفایی استعدادهای هنری و صنایع دستی با راه‌اندازی «خانه خلاق» و با حضور امیدبخش و خلق ایده‌های خلاقانه هنرمندان و فرزندان این دیار قابل رفع است.

«سلمان اسماعیلی» با بیان اینکه در تلاش برای پیگیری و رفع مشکلات و نیازمندی‌های خانه خلاق در ملایر هستیم، قول مساعد داد: طبق مسائل و مشکلات مطرح شده، شرایطی را برای فعالیت خانه خلاق این شهرستان ایجاد می‌کنیم تا به کار این مجموعه و راه‌اندازی هرچه سریعتر این مرکز سرعت دهیم.

"خانه خلاق" ملایر تولّدِ یک نوآوری

شکوفایی استعدادها؛ هدف خانه خلاق

وی بازدید از خانه خلاق ملایر را جزء یکی از بازدیدهای خوب و دلنشین خواند و گفت: ساختمان این مرکز با کمک و همت جوانان و هنر دست هنرمندان ملایر و با استفاده از معماری جذاب و دلنشین ایرانی انجام شده که این حرکت خودجوش جوانان ستودنی است.

فرماندار ملایر: به واسطه فعالیت خانه خلاق باید بسته کاملی تهیه شود تا از این گذرگاه آموزش، تولید، تبلیغ، تجاری‌سازی و فروش در این مرکز رقم بخورد.

معاون استاندار همدان با اشاره به وجود هنرهای متنوع و کاربردی در این شهرستان، تجاری‌سازی را لازمه توسعه هنرهای دستی دانست و تاکید کرد: به واسطه فعالیت خانه خلاق باید بسته کاملی تهیه شود تا از این گذرگاه آموزش، تولید، تبلیغ، تجاری‌سازی و فروش در این مرکز رقم بخورد.

خانه خلاق ملایر از زمان شروع فعالیت خود تاکنون اتفاقات خوب و ماندگاری را رقم زده است، فعالیت حداقل ۱۷ رشته با حضور بیش از ۶۰ هنرمند در پنج شاخه اصلی شامل هنرهای تجسمی، هنرهای رسانه‌ای، هنرهای نمایشی، عکاسی، صنایع دستی و موسیقی با عنوان هنرهای برتر جهان، در قالب ۲۱۰ عنوان، از ظرفیت‌های بارز خانه خلاق است که آینده‌ای درخشان را پیش‌روی جوانان خلاق و نوآور این شهرستان ترسیم کرده است.

«ریحانه رسولی» سرپرست و نماینده هنرهای تجسمی و بخش صنایع دستی خانه خلاق ملایر که با مدرک کارشناسی نقاشی دارای سابقه ۱۰ ساله در این حوزه است و در حوزه تولید محتوا، عکاسی و نقاشی و صنایع دستی نیز فعالیت دارد، سه سال است که گروه هنری خلاق رُجا را راه‌اندازی کرده و در قالب شرکت خلاق در خانه خلاق ملایر مستقر شده تا فضای اشتراکی برای فعالیت جوانان خلاق و هنرمند شهر مهیا شود.

"خانه خلاق" ملایر تولّدِ یک نوآوری

نبود راه دسترسی مجزا و منابع مالی؛ مانع افتتاح خانه خلاق

وی در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: با راه‌اندازی شرکت خلاق رُجا در خانه خلاق ملایر یک فضای کار اشتراکی ایجاد کردیم تا تولیدکنندگان را در بخش‌های مختلف مد و پوشاک، خیاطی، رزین، طراحی دوخت، مکرومه بافی، چرم و چوب و حدود ۲۱۰ عنوان و رشته دور هم جمع کنیم.

رسولی عمده فعالیت خانه خلاق را استفاده از ظرفیت حدود ۲۱۰ رشته در پنج شاخه و افزایش فروش از طریق معرفی به بازار عنوان کرد و افزود: حدود ۲ سال است که اداره اوقاف و امور خیریه ملایر ساختمان خانه خلاق را در اختیار ما قرار داده و ما با هزینه‌های شخصی این فضا را بازسازی و تاکنون بیش از چهار میلیارد ریال بدون یک ریال کمک، هزینه کردیم.

رسولی با اشاره به اینکه در سفر رئیس جمهور به استان همدان اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد ریال برای خانه خلاق مصوب شد، ادامه داد: این اعتبار هنوز به ما اختصاص پیدا نکرده و به شدت برای ادامه کار به منابع مالی نیاز داریم.

سرپرست بخش هنرهای تجسمی؛ با تخصیص اعتبارات مورد نیاز در مرحله نخست ۱۰ واحد تولیدی راه‌اندازی می‌شود که هر واحد تولیدی ظرفیت ایجاد بیش از ۱۰۰ نفر فرصت شغلی را دارد.

به گفته او؛ با تخصیص اعتبارات مورد نیاز در مرحله نخست ۱۰ واحد تولیدی راه‌اندازی می‌شود که هر واحد تولیدی ظرفیت ایجاد بیش از ۱۰۰ نفر فرصت شغلی را دارد.

این هنرمند خلاق تامین راه دسترسی مجزا برای خانه خلاق ملایر را یکی از عمده‌ترین مشکلات برشمرد و بیان کرد: ساختمان در اختیار ما، از سه طرف بسته است و از یک طرف به مدرسه سیفیه، یک طرف پارک بانوان و طرف دیگر مقبره سیف‌الدوله محدود شده و راه دسترسی جدا ندارد.

"خانه خلاق" ملایر تولّدِ یک نوآوری

آموزش و تولید اولویت مهم خانه خلاق

رسولی یادآور شد: هم اینک مجوزی را برای جدایی راه دسترسی گرفته‌ایم، اما به دلیل هزینه بالای آن نمی‌توانیم خودمان این راه را جدا کنیم و اداره اوقاف و امور خیریه و شهرداری ملایر قول‌های مساعدی داده‌اند تا مسیر دسترسی خانه خلاق مجزا شود و بتوانیم این مرکز را افتتاح کنیم.

به گفته رسولی؛ خانه خلاق شاخه‌های متعددی دارد، آموزش، ثبت برندینگ، آموزش بازاریابی و فروش، حمایت از کسب و کارهای کوچک از ایده تا طراحی، تولید و معرفی محصول به بازار از شاخه‌های مهم است که در بخش هنرهای رسانه‌ای، تولید و وارد فضای رسانه‌ای خانه خلاق می‌شود و پس از گرفتن عکس‌های تبلیغاتی، تیزر ساخته و سپس وارد بازار فروش می‌شود.

وی با بیان اینکه خانه خلاق مربیان خاص خود را در رشته‌های مختلف دارد و تخصصی روی شاخه‌ها کار می‌کنند، اظهار کرد: در مهمترین بخش، بازاریاب داریم که در حوزه بازاریابی و صادرات کار می‌کنند و در حال حاضر موفق شدیم کاتالوگی را از یکسری محصولات تولیدی صنایع دستی آماده و به بازار دبی ارسال کنیم.

او معتقد است: صنایع دستی خیلی راحت می‌تواند جایگزین نفت شود و چنانچه واحدهای تولیدی راه بیفتند، در حوزه صنایع دستی ارزآوری خوبی برای این شهرستان و کشور دارند، اما به دلیل مشکلات مالی نمی‌توانیم این واحدها را راه‌اندازی کنیم، حتی با تولید انبوه صادرات هم می‌توانیم داشته باشیم.

خانه خلاق تسهیلات ویژه می‌خواهد

سرپرست بخش هنرهای تجسمی خانه خلاق ملایر ادامه داد: تسهیلاتی که برای راه‌اندازی این واحدها داده می‌شود، کافی نیست، در حالی‌که امسال هنوز تسهیلاتی به واحدهای خانه خلاق تعلق نگرفته و ۶۰ هنرمندی که در خانه خلاق فعالیت می‌کنند، نیاز به اعطای وام و تسهیلات ویژه دارند و همچون سهم هر اداره، سهم ما نیز از تسهیلات مشخص شود.

رسولی: ورود هنرمندان خلاق در حوزه مُد و پوشاک یکی از ویژگی‌های بارز خانه خلاق است و در این حوزه ما هیچ برندی در ملایر نداریم، در حالی‌که ۶۰ درصد تولید پوشاک کشور مربوط به این شهرستان است.

رسولی در عین حال مزایای ثبت برندینگ و ثبت شرکت‌ها از طریق خانه خلاق را بهره‌مندی از معافیت مالیاتی و صادرات عنوان و بیان کرد: شعار ما در خانه خلاق این است که کارآفرین باشیم نه کارگر آفرین و هر کسی که در هر رشته‌ای بتواند فعالیت خود را ارتقا دهد که ما در خانه خلاق همه این فضا و بستر را مهیا کرده‌ایم.

وی ورود هنرمندان خلاق در حوزه مُد و پوشاک را یکی از ویژگی‌های بارز خانه خلاق برشمرد و افزود: در این حوزه ما هیچ برندی در ملایر نداریم، در حالی‌که ۶۰ درصد تولید پوشاک کشور مربوط به این شهرستان است بدون آنکه طراحی و ایده مربوط به آنها باشد، اما خانه خلاق کمک می‌کند به این بستر که طراحی و برند مختص خودمان باشد و از طرفی کارآفرین باشیم.

"خانه خلاق" ملایر تولّدِ یک نوآوری

واسطه در خانه خلاق حذف می‌شود

به گفته رسولی؛ واسطه‌ها در خانه خلاق حذف و چرخه به طور کامل انجام و بزودی سایت خانه خلاق راه‌اندازی می‌شود و خودمان نمایشگاه برگزار می‌کنیم و با طراحی لباس، دکور، نمایش و سایر اقدامات، یک پکیج کامل داریم.

سرپرست بخش هنرهای تجسمی خانه خلاق ملایر یادآور شد: در دل این مجموعه یک موسسه استعدادیابی نیز وجود دارد که با جذب مربیان، به خانواده‌ها و دانش‌آموزان و کسانی که دنبال کار هستند، مشاوره‌های تخصصی می‌دهند.

سرپزست بخش هنرهای تجسمی: تیمی که در خانه خلاق ملایر مستقر شده، به عنوان یک مشاور در سازمان‌های مدیریتی به مدیر آن مجموعه کمک می‌کند.

رسولی با تاکید بر اینکه ما در خانه خلاق به افراد مشاوره و آموزش می‌دهیم و تمام پلن‌های کاری را ارائه می‌دهیم و در نهایت کارآفرین می‌شوند، گفت: تیمی که در خانه خلاق ملایر مستقر شده، به عنوان یک مشاور در سازمان‌های مدیریتی به مدیر آن مجموعه کمک می‌کند.

وی ادامه داد: ما برای حل مشکلات، به سرمایه‌گذار و کمک خیرین به ویژه در بخش‌های تولید نیاز و درخواست داریم نمایندگان و مسئولان مرتبط پیگیری‌های لازم را انجام دهند تا اعتباری که برای خانه خلاق مصوب شده، تعلق گیرد تا موجب رونق خانه خلاق شود.

"خانه خلاق" ملایر تولّدِ یک نوآوری

رسولی گفت: بازسازی، تجهیز و تزیین فضای داخلی خانه خلاق کار مربیان این مجموعه است و هنرشان را در قالب طراحی داخلی و صنایع دستی با طراحی داخلی تلفیق و بازسازی کردند.

او تاکید کرد: از ۲ سال پیش که خانه خلاق ایجاد شد، شهرداری کمک زیادی به ما کرد و تا زمان اختصاص بودجه مصوب، نیاز به کمک مسئولان داریم تا خانه خلاق ملایر به عنوان اولین خانه خلاق استان، افتتاح شود.

رسولی با تاکید بر اینکه حتی در بخش گیاهان دارویی نیز می‌توانیم فعالیت کنیم، اظهار داشت: در حال حاضر هشت واحد در اختیار خانه خلاق ملایر است که پنج واحد آن به طور کامل فعال است و به شدت نیاز به تجهیزات داریم.

خانه خلاق صاحب استودیو می‌شود

«مهدی حبیبی» مسئول بخش هنرهای نمایشی خانه خلاق ملایر نیز تمرکز مجموعه را بیشتر روی شاخه هنرهای تجسمی و صنایع دستی دانست و گفت: هدف عمده ما آموزش و تولید است و می‌خواهیم علاوه بر آموزش، ایجاد اشتغال و فعالیت اقتصادی نیز داشته باشیم.

وی ابراز امیدواری کرد: در فازهای بعدی استودیو را برای هنرهای نمایشی تجهیز کنیم تا بتوانیم نمایش‌های رادیویی و پادکست‌هایی را تولید کنیم.

حبیبی ادامه داد: در گام نخست استارت کار را با تولیدات نمایشی شروع کردیم و در مراحل بعدی قدم‌های بزرگی برمی‌داریم.

"خانه خلاق" ملایر تولّدِ یک نوآوری

مسئول بخش هنرهای نمایشی خانه خلاق ملایر به برگزاری ۲ کلاس در حوزه فضای نمایشی شامل نمایش خلاق زیر نظر "نرگس خاک‌کار" و کلاس‌های نمایش بازیگری و طراحی صحنه اشاره و بیان کرد: طی فراخوان قرار است یکسری هنرمندان به ما اضافه شوند.

حبیبی با بیان اینکه فعالیت در حوزه بازیگری هدف ما در مرحله بعد است، تجهیز و بازسازی فضای و راه دسترسی خانه خلاق ملایر را از جمله مشکلات برشمرد.

«افشین حیدری» نیز مسئول بخش هنرهای رسانه‌ای خانه خلاق است که در این حوزه اقدامات خوبی با مدیریت وی رخ داده است.

رهاورد؛

با پیگیری‌های انجام شده اهتمام جدی برای رفع مشکلات خانه خلاق ملایر به ویژه تامین و مجزا کردن راه دسترسی این فضا به همت اداره اوقاف و امور خیریه و کمک شهرداری ملایر وجود دارد و در صورت مرتفع شدن این موانع، خانه خلاق ملایر بزودی افتتاح و مورد استفاده جوانان و هنرمندان خلاق قرار می‌گیرد تا واحدهای خلاق با امیدواری بیشتر برای ادامه کسب و کارهای خود فعالیت کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha