به گزارش ایرنا، سال های زیادی است که بخش دیشموک در شهرستان کهگیلویه به دلیل نبود امکانات، محرومیت را با خود یدک می کشد.
اگرچه در ۴۰ سال از عمر انقلاب اسلامی ،برای ایجاد زیرساخت های رفاهی این دو بخش تلاش های فراوانی صورت گرفته اما خدمات صورت گرفته در میان عمق محرومیت این مناطق گم شده است.
در این سالها مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی در سفر به این بخش ها ، راه ارتباطی نامناسب را در شان مردم ندانسته و خواستار ارتقای شاخص توسعه راه ها شده اند.
یکی از شاخصهای توسعه هر جامعهای داشتن شبکه ارتباطی و راههای مناسب است و اساس محرومیت بخش دیشموک به دلیل نبود راه های ارتباطی مناسب است.
وجود ۲ دره فصلی پرآب ارتباط بخش دیشموک با استان خوزستان را قطع کرده است، رویای رفتن به باغملک از راه دیشموک در کوهستان تنگ چویل آرزویی برای مردم این منطقه محروم و در بن بست ارتباطی بوده است.
با اولین بارندگی صدای خروشان دره های فصلی و کوهستان تنگ چویل تردد را برای مردم منطقه مشکل می کند به دلیل سیلاب ایاب و ذهاب در این مسیر در فصل زمستان به سختی انجام می شود.
پل ارتباطی تنگ چویل در دیشموک در آستانه تخریب
سرپرست فرمانداری کهگیلویه گفت: پل ارتباطی تنگ چویل در دیشموک به علت بلاتکلیفی ترمیم ساخت آن ، در آستانه تخریب است.
سید حمزه محقق زاده افزود: پل تنگ چویل حدود ۲۰ سال پیش در این منطقه احداث شده است اما بخشی از پل دچار مشکل شده و ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای ترمیم ان اختصاص یافته است.
سال گذشته کار توسط پیمانکار آغاز شده است اما تنها ۲۰ درصد کار پیشرفت فیزیکی دارد و پروژه ترمیم این پل در وسط راه نیمه تمام مانده است.
قرار است پیمانکار این پروزه خلع ید شود و کار به پیمانکار جدیدی واگذار شود چنانچه این پل تا قبل از بارندگی ها ترمیم نشود امکان دارد حدود ۲ هزار میلیارد ریال سرمایه دولت را یکجا آب ببرد.
سرپرست فرمانداری کهگیلویه عنوان کرد: این پل بر رود یک رودخانه وحشی قرار گرفته و به سبب سیل آسا بودن این رودخانه هر ساله ترمیم می شود.
پروژه ساخت پلی که آغاز نشده تعطیل شد
سرپرست فرمانداری کهگیلویه با اشاره به پل جدیدی که قرار بود در سال ۹۸ در حوالی پل فعلی تنگ چویل ساخته شود، گفت: ساخت این پل تنها به چند ستون بسنده شد و پروژه در همان ابتدای کار تعطیل شد.
طبق گفته مسئولان وقت در سال ۹۸؛ احداث پل بر روی رودخانه تنگ چویل تامین اعتبار شد و طبق آمارهای متولیان امر در آن دوره؛ اعتبار این پل ۳۲ میلیارد ریال از محل اعتبارات نفت تامین شد و مدت زمان اجرای این طرح بر اساس تعهدات پیمانکار هشت ماه بود.
با همکاری نماینده مردم ایذه و باغملک ۶۰ میلیارد ریال برای احداث پل، توسعه و تعریض جاده تنگ چویل تخصیص داده شد اما ساخت پل در نزدیکی پل اصلی تنگ چویل در حد حرف و شعار باقی ماند و هیچ کاری انجام نگرفت.
نگذاریم ۲ هزار میلیارد ریال سرمایه دولت را آب ببرد
بخشدار دیشموک گفت: در سال قبل ترمیم این پل توسط پیمانکاری در حال اجرا بود که این پیمانکار سکته کرد و جان خود را از دست داد پس از وی برادران پیمانکار متعهد به ساخت این پل شدند.
علیرضا نوروزی افزود: کار ترمیم پل به کندی پیش می رود و حتی طبق اعلام سرپرست فرماندار کهگیلویه قرار است با رایزنی با راهداری پیمانکار خلع ید و کار به فرد دیگری واگذار شود.
وی تاکید کرد: تنگ چویل ۲ پل دارد که یکی از آن ها پل سفید است که آب این پل را برده و اکنون به صورت موقت مردم روی ۶ لوله سه متری عبور و مرور می کنند.
بخشدار دیشموک عنوان کرد: پل اصلی تنگ چویل نیز ۶۰ متر است که یکی از پایه های آن دچار مشکل شده و با ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار می توان ان را اصلاح کرد چنانچه این پل اصلاح نشود با بارندگی های پیش رو کل پل را آب خواهد برد و ۲ هزار میلیارد ریال سرمایه استان را آب خواهد برد.
وی ادامه داد: چنانچه پایه پل اصلی با ایجاد ۲ برید سیمانی تعمیر شود و با رسوبات و سنگ درمانی استحکام پل تضمین شود از خطر فرو افتادن جلوگیری خواهد شد.
خطر جانی بیخ گوش ۴۵ دانش آموز دیشموکی
بخشدار دیشموک ابراز کرد: زمستان ها با کوچکترین بارشی پل موقت تنگ چویل (پل سفید) دچار مشکل می شود و دیگر نمی توان از آن عبور و مرور صورت گیرد.
وی تاکید کرد: به دلیل نبود مدرسه متوسطه دوم ۴۵ دانش آموز ( که اغلب دختر هستند) از روستاهای سردو و سرهنگ در خوابگاه صیدون مشغول به تحصیل اند.
نوروزی عنوان کرد: زمستان این دانش آموزان با وجود خطر جانی از این پل موقت که آب آن را برد به رودخانه می زنند و به هر زحمتی شده خود را به صیدون می رسانند.
وی تاکید کرد: می طلبد چاره ای اساسی برای تکمیل پل تنگ چویل اندیشیده شود تا دیگر خطر جانی این دانش آموزان را تهدید نکند و مانع از تحصیل آن ها نشود.
پروژه ترمیم پل تنگ چویل دوباره به مناقصه خواهد رفت
مدیر راهداری کهگیلویه گفت: قرار است ظرف همین هفته اولین دستگاه بولدوزر به سمت تنگ چویل روانه بشود تا کار ترمیم به صورت امانی هر چه سریع تر آغاز شود.
علی دیانتی افزود: با پیگیری های سرپرست فرمانداری کهگیلویه راهداری کار سنگ درمانی را به صورت امانی آغاز خواهد کرد تا جلو تخریب پل را زودتر بگیریم.
وی ادامه داد: سال آینده طرح به مناقصه خواهد رفت تا سریع تر تعیین تکلیف شود و عبور و مرور مردم با سهولت بیشتری انجام گیرد.
عنوان پروژه مقاوم سازی و تعمیرات اساسی پل بزرگ تنگ چویل دیشموک با هدف جلوگیری از تخریب پل بزرگ تنگ چویل با مبلغ قرارداد ۱۵۰ میلیارد ریال است.
بخش دیشموک همیشه باتوجه به محرومیت عمیق و مشکلات زیاد مورد توجه فضای مجازی و رسانه های مختلف بوده است.
طی این سالها با گسترش روز افزون رسانه ها و اطلاع رسانی سریع، مردم از این فرصت برای برطرف شدن مشکلات خود به نحو احسن استفاده کردند.
طول راههای شهرستان کهگیلویه یک هزار و ۲۷۲ کیلومتر است که از این مقدار ۹۷۰ کیلومتر راه روستایی است.
بخش کوهستانی دیشموک با ۲۳ هزار نفر جمعیت و ۸۵ روستا در ۹۰ کیلومتری دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه قرار دارد.
شهرستان ۱۳۲ هزار نفری کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد دارای چهار بخش، چهار شهر و ۱۰ دهستان است.
کهگیلویه و بویراحمد دارای هشت شهرستان، ۱۷ بخش و یک هزار و ۶۷۶ روستای دارای سکنه است.
این استان دارای افزون بر ۶ هزار کیلومتر راه اعم از اصلی، فرعی و روستایی است.حدود چهار هزار کیلومتر از این میزان راه روستایی است.
نظر شما