تبلیغات کاندیداهای مجلس در کرمانشاه توسط ۱۲ شبکه صدا و سیما پوشش داده می شود

کرمانشاه- ایرنا- رییس ستاد انتخابات استان کرمانشاه؛ گفت: صدا و سیما شرایط را برای تبلیغ کاندیداهای مجلس شورای اسلامی در ۶ حوزه انتخابیه استان در ۱۲ شبکه رادیویی و تلویزیونی اختصاصی فراهم می کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ «علی شعبانی» عصر سه شنبه در جلسه ستاد انتخابات استان کرمانشاه که در استانداری افزود: البته یک مبلغ ورودی از کاندیدها گرفته می شود که اگر یک درصد کل آرای آن حوزه انتخابیه را کسب کنند مبلغ به آنها عودت داده می شود.

وی در ادامه گفت: منتظر هستیم تا هیات نظارت بر انتخابات استان ۱۴ دی ماه اسامی نهایی کاندیداها را اعلام کنند تا پس از آن برای برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان در ۱۱ اسفندماه آماده شویم.

شعبانی البته تاکید کرد پس از اعلام کاندیداهای نهایی توسط هیات نظارت در ۱۴ دی ماه؛ داوطلبان رد صلاحیت شده یک فرصت اعتراض به هیات مرکزی شورای نگهبان را دارند.

۶ نفر برای انتخابات مجلس خبرگان استان ثبت نام کردند

رییس ستاد انتخابات استان کرمانشاه در ادامه گفت: برای هشت کرسی انتخابات مجلس شورای اسلامی استان در مرحله پیش ثبت نام هزار و ۶۸ نفر و در مرحله ثبت نام ۵۶۱ نفر کاندیداتوری خود را اعلام کرد که از این تعداد؛ ۲۰۱ نفر عمدتا به دلیل نقص در بارگذاری مدارک بویژه نداشتن سابقه پنج سال کار اجرایی، پژوهشی، آموزشی و قضایی تایید نشدند.

شعبانی گفت: ۱۱۱ نفر نیز عدم احراز صلاحیت شدند که شکایت و عتراض آنان در هیات نظارت در حال بررسی و سه نفر نیز انصرف دادند.

وی همچنین گفت: برای ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان استان ۶ نفر ثبت نام کردند که صلاحیت آنها در حال بررسی است.

بخشی از فرایند انتخابات مجلس شورای اسلامی در کرمانشاه الکترونیکی است

رییس ستاد انتخابات استان کرمانشاه در ادامه گفت: بخش های از انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی کاملا الکترونیکی است، یعنی مردم با هر مدرک شناسایی اعم از گواهی نامه، پاسپورت، کارت ملی ، کارت پایان، شناسنامه می توانند در انتخابات شرکت کنند، چون ملاک سامانه الکترونیکی"کد ملی" آنها است.

شعبانی بیان کرد: در این دوره برای اولین بار شناسنامه و مهر در آن برای رای گیری حذف شده زیرا استعلام الکترونیکی آنلاین با کد ملی گرفته می شود.

وی همچنین گفت: در سامانه الکترونیکی فقط یکبار امکان ثبت شرکت در انتخابات وجود دارد و عکس شخص رای دهنده نیز در سامانه ثبت شده و هم روی مدرک هویتی که ارایه می دهند و کسی نمی تواند به جای کسی دیگر رای دهد.

تبلیغات زود هنگام کاندیدها به هر شکلی که باشد؛ممنوع است

معاون سیاسی، امنیتی، اجتماعی استانداری کرمانشاه در بخش دیگری از سخنان خود به برخی تفاوت های برگزاری این دوره انتخابات با ادوار سابق اشاره و پیش ثبت نام، داشتن پنج سال سابقه کار و شفافیت مالی منابع هزینه تبلیغات داوطلبان را از جمله آنها عنوان کرد.

شعبانی در ادامه در خصوص شفافیت مالی کاندیدها توضیح داد: کاندیداها حتما باید یک حساب بانکی تجاری به هیات نظارت جهت رصد هزینه پرداخت تبلیغات خود اعلام کنند تا مشخص شود چه کسانی و با چه منابعی به آنها در تبلیغات کمک مالی می کنند.

وی همچنین گفت: فقط افراد حقیقی و شخصی می توانند به کاندیدها برای پرداخت هزینه تبلیغات کمک کنند، کمک مالی نهاد حقوقی، شرکت های خصوصی و دولتی کاندیداها ممنوع است.

شعبانی همچنین از تشکیل هیات نظارت بر تبلیغات این دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی متشکل از هیات نظارت و هیات اجرایی خبر داد و گفت: علاوه بر نهاد نظارتی این هیات تمام تبلیغات زود هنگام کاندیدها با هر شکل و شیوه ای اعم از مجالس خانوادگی، فضای مجازی ، نصب بنر و دیگر موارد رصد و گزارش می کنند.

رییس ستاد انتخابات استان کرمانشاه در ادامه تاکید کرد؛ کاندیداها باید توجه داشته باشند صلاحیت آنها در هر مرحله که باشند اگر خلاف قوانین انتخابات عمل کنند ممکن است رد شوند بنابراین باید از تبلیغات زود هنگام خودداری کنند.

استان کرمانشاه با بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۱۴ شهرستان است و هشت کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی دارد.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری ۱۱ اسفند ماه برگزار می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha