روز جهانی خاک و زنجیره انسانی در اعتراض به دفع نامناسب زباله در گچساران +فیلم

یاسوج -ایرنا- شماری از دانش آموزان گچسارانی امروز چهارشنبه پانزدهم آذرماه با تشکیل زنجیره انسانی در محل جایگاه دفن زباله شهر دوگنبدان اعتراض خود را در این خصوص نشان دادند.

به گزارش ایرنا،این دانش آموزان به مناسبت روز خاک نسبت به دفن غیربهداشتی پسماند زباله در محیطی بدون حصارکشی و سرازیر شدن شیرابه در این منطقه ابراز نگرانی کردند.

دانش آموزان گچسارانی بوی بد حاصل از زباله ها، آلوده شدن خاک و استفاده آن برای کشاورزی که تهدیدی برای سلامت شهروندان محسوب می شود را از پیامدهای دفن غیراصولی زباله ها دانستند و از مسوولان متولی خواستند در این خصوص اقدام شود.

دفن غیراصولی زباله های شهر دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران سال هاست که با اخطارهای کارشناسان محیط زیست مواجه شده است به طوری که در سفر امسال رییس جمهور کارشناسان سازمان محیط زیست خواستار تغییر این جایگاه شدند.

با توجه به اهمیت خاک به عنوان یکی از مهمترین اجزاء طبیعت، اتحادیه جهانی علوم خاک (International Union of Soil Science) در سال ۲۰۰۳، در راستای ارج نهادن به اهمیت خاک و جلوگیری از تخریب و نابودی آن، روز ۵ دسامبر را به عنوان روز جهانی خاک نامید.

براساس آمار اعلام شده از سوی شهرداری دوگنبدان روزانه 120 تن زباله در شهر دوگنبدان تولید می شود.

پیامدهای دفن غیراصولی پسماند زباله

رییس اداره حفاظت محیط زیست گچساران گفت: نبود کارخانه بازیافت و ساماندهی نشدن جایگاه دفع زباله در این شهرستان پیامدهای زیست محیطی زیادی را به دنبال دارد.

محمد امین حسینی ابراز کرد: بدلیل نبود دیوار حائل این مکان محلی برای جولان حیوانات و وحوش اهلی و وحشی شده که این امر پراکنده شدن زباله ها را به دنبال دارد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست گچساران در پاسخ به درخواست کارشناسان برای جابه جایی جایگاه دفن زباله گفت: به علت نبودن زمین امکان جابه جایی نیست اما می توان آن را ساماندهی کرد.

وی ادامه داد: طبق مصوبه سال های گذشته شهرداری باید نسبت به دیوار کشی و محصور نمودن جایگاه دفن زباله اقدام کند.

حسینی اظهار کرد: ورود شیرابه زباله که با بارش باران به منابع آبی و خاک رسوخ می کند از دیگر پیامدهای ساماندهی نشدن محل دفن زباله ها در این شهرستان است.

وی به خطرات ناشی از ریختن پسماندهای خانگی در مکان هایی نزدیک به مناطق مسکونی و رودخانه ها اشاره کرد و گفت: دفن غیر اصولی زباله موجب انتقال بیماری های خطرناک برای ساکنان محلی در بلند مدت خواهد شد.

ضرورت کاهش تولید زباله

رییس اداره حفاظت محیط زیست گچساران گفت:شهروندان با کاهش تولید زباله می توانند به بهبود شرایط محیط زیست و سلامت خودکمک کنند.

حسینی عنوان کرد: مردم برای کاهش زباله موادی مانند پوست میوه را به عنوان کود ارگانیک استفاده کنند به این صورت که یک گودال در باغچه خانه های خود درست کنند و پوست های میوه را درآن دفن کرده تا ضمن کاهش میزان زباله به مرور زمان خاک را غنی کند.

روز جهانی خاک و زنجیره انسانی در اعتراض به دفع نامناسب زباله در گچساران +فیلم

وی اضافه کرد: شهروندانی که باغچه ندارند نیز می توانند پوست های میوه را در گلدان دفن و به عنوان کود برای گل های خود در خانه استفاده کنند.

حسینی با اشاره به اینکه شیرابه های زباله ها با نفوذ به درون خاک یا مصرف از سوی حیوانات ولگرد و همچنین دام ها ،اثرات غیرقابل جبرانی بر محیط زیست و سلامت انسان ها دارد افزود: گرفتن آب غذاهای چرب راهکار دیگری برای مدیریت پسماند محسوب می شود.

ساماندهی جایگاه دفن زباله نیازمند ایجاد کارخانه پسماند

وی خاطرنشان کرد: ایجاد کارخانه پسماند زباله راهکار دیگری برای کاهش خطرات زیست محیطی زباله ها در گچساران است که مراحل نخستین آن انجام شده است.

حسینی ادامه داد: در صورت راه اندازی کارخانه مدیریت پسماند در گچساران زمینه استفاده از زباله ها به عنوان طلای کثیف فراهم می شود.

وی عنوان کرد: ایجاد سامانه های اینترنتی برای مشارکت شهروندان در خصوص جمع آوری زباله های خشک و تر از سوی شهرداری دوگنبدان در دستور کار قرار گرفته است.

حسینی بیان کرد: با راه اندازی این سامانه شهروندان پس از نام نویسی و درج آدرس در سایت به جای گذاشتن زباله های خود در معابر عمومی و بوی بد و سیمای زشت، آن را به ماموران شهرداری تحویل داده تا برای استفاده به کارخانه پسماند منتقل کنند.

وی با اشاره به اینکه اطلاع رسانی و آموزش از عناصر اصلی مدیریت پسماند است گفت:دانش آموزان و رسانه های ارتباط جمعی می توانند سفیران فرهنگ سازی برای مدیریت پسماند در این زمینه نقش آفرینی بیشتری داشته باشند.

حسینی تاکید کرد: ماهانه هشت دوره کوتاه مدت ۹۰ دقیقه ای برای مسئولانه شدن رفتار دانش آموزان و خانواده آنان در خصوص رفتار با محیط زیست در گچساران برگزار می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha