روایتی از یک خبرI سایه سنگین رزمایش‌ها بر حل مسالمت‌آمیز مناقشه دو کره

تهران- ایرنا- رزمایش‌های مشترک کره جنوبی، ایالات متحده و ژاپن که ادعا می‌شود در پاسخ به برنامه موشکی و هسته‌ای کره شمالی برگزار شده، زمینه را برای بروز تنش در منطقه افزایش داده و دستیابی به راه‌حلی مسالمت آمیز برای مناقشات دو کره را دشوار کرده است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از رسانه های خبری، کارشناسان می گویند، کره جنوبی و ژاپن هر دو از متحدان نظامی مهم ایالات متحده در آسیای جنوب شرقی هستند، با این حال، برگزاری رزمایش مشترک نظامی میان میان این دو کشور به دلیل سابقه سلطه استعماری ژاپن بر شبه جزیره کره در فاصله سال‌های ۱۹۱۰ تا ۱۹۴۵ از حساسیت بالایی نزد افکار عمومی کره جنوبی برخوردار است ولی آنها خود را در برابر آنچه تهدید «توسعه برنامه موشکی و هسته‌ای کره شمالی» ناگزیر به همکاری نظامی می‌بینند.
این در حالیست که افزایش حضور نظامی کشورهای بیگانه در منطقه خود می‌تواند راه حل و فصل مسالمت‌آمیز مساله را از طریق گفت‌وگو دشوارتر سازد.

پیشینه
نیروی هوایی کره جنوبی در تاریخ ۳۰ مهر ماه اعلام کرد که ارتش این کشور همراه با ایالات متحده و ژاپن نخستین رزمایش هوایی سه جانبه خود را «در پاسخ به تهدیدات هسته‌ای رو به افزایش کره شمالی» برگزار کرده است.


به گزارش خبرگزاری کیودو، برگزاری این رزمایش بخشی از تلاش‌های کره جنوبی، آمریکا و ژاپن برای تقویت همکاری دفاعی این سه کشور در بحبوحه تهدیدات موشکی و هسته‌ای رو به رشد کره شمالی به شمار می آید.
به استناد گزارش‌های خبری، در حالی که پیش از این سئول، واشنگتن و توکیو رزمایش‌های دو جانبه‌ای را برگزار کرده بودند اما این اولین رزمایشی بود که هر سه کشور در آن مشارکت داشتند.
این رزمایش با حضور جنگنده‌های نیروی هوایی کره جنوبی، نیروی هوایی ایالات متحده و نیروی دفاع هوایی ژاپن برگزار شد و در جریان آن یک بمب افکن استراتژیک ب-۵۲ آمریکایی تا زمان فرود در یکی از پایگاه‌های هوایی کره جنوبی اسکورت شد.
به باور کارشناسان، استقرار یک بمب افکن استراتژیک ب-۵۲ آمریکا در کره جنوبی به دلایلی غیر از شرکت در رزمایش‌های نظامی مشترک صورت گرفته است.
نیروی هوایی کره جنوبی اعلام کرد که ایالات متحده و متحد امنیتی آسیایی‌اش (ژاپن) به تقویت همکاری‌های سه جانبه خود ادامه خواهند داد.

روایتی از یک خبرI سایه سنگین رزمایش‌ها بر راه‌حل مسالمت‌آمیز مناقشه دو کره

در اواخر تیرماه سال جاری نیز، آمریکا، کره جنوبی و ژاپن در واکنش به شلیک موشک بالستیک قاره‌پیمای کره شمالی رزمایش مشترک دفاع موشکی در دریا برگزار کردند.

به گزارش رویترز، نیروی دریایی کره جنوبی اعلام کرد که این رزمایش در آب‌های بین‌المللی میان کره جنوبی و ژاپن برگزار شد و ناوشکن‌های مجهز به سیستم‌های راداری «ایجیس» از سه کشور در آن حضور داشتند.

اهمیت موضوع

این رزمایش های سه‌جانبه در حالی رو به افزایش گذاشته است، کره شمالی همواره به حضور آمریکا در این رزمایش های در منطقه اعتراض کرده است.
کره شمالی روز سه شنبه ۳۰ آبان یک ماهواره شناسایی نظامی را با موفقیت پرتاب و اعلام کرد که قصد دارد چندین ماهواره دیگر را در فاصله زمانی کوتاهی به فضا پرتاب کند.
این اقدام جدید کره شمالی سبب شد، یون سوک یول رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی افزایش آمادگی نظامی کشورش را علیه پیونگ یانگ خواستار شود.
پس از اینکه کره شمالی یک ماهواره نظامی را با موفقیت پرتاب کرد، تنش‌ها در شبه جزیره کره بیشتر شد.
کره جنوبی بخشی از توافقنامه کاهش تنش‌های نظامی سال ۲۰۱۸ را تعلیق کرده و کره شمالی هم عملا این تواقفنامه را لغو کرده است.
پیونگ یانگ همچنین به تازگی اعلام کرد که تسلیحات جدیدی در مرز دو کره مستقر خواهد کرد.

روایتی از یک خبرI سایه سنگین رزمایش‌ها بر راه‌حل مسالمت‌آمیز مناقشه دو کره

«توافقنامه جامع نظامی» روز ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۸ (۲۸ شهریور ۹۷) امضا شد.
این پیمان که به توافق جامع نظامی معروف است و با هدف کاهش تنش در شبه جزیره کره وضع شده است، در نشستی بین مون جائه این، رئیس جمهور سابق کره جنوبی و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، امضا شد.
بر اساس این توافق، دو طرف موافقت کردند در مناطق حائل مانورهای شلیک مستقیم به حالت تعلیق درآید. تعیین مناطق پرواز ممنوع و حذف برخی از پست‌های نگهبانی از منطقه غیرنظامی بین کشورها و حفظ خطوط ارتباطی، از جمله بخش های دیگر این توافق است.
در این توافقنامه آمده است همه فعالیت‌های نظامی خصمانه میان دوکره لغو، مناطق حائل در دریا ایجاد و منطقه غیرنظامی به منطقه ای صلح‌آمیز مبدل شود.

روایتی از یک خبرI سایه سنگین رزمایش‌ها بر راه‌حل مسالمت‌آمیز مناقشه دو کره
خبرگزاری کره شمالی به نقل از وزارت دفاع این کشور اعلام کرد که پیونگ یانگ همه اقدامات نظامی را که طبق توافقنامه نظامی ۲۰۱۸ متوقف کرده بود، از سر خواهد گرفت.
در این گزارش آمده است: کره شمالی تجهیزات نظامی جدید و نیروهای مسلح قوی‌تری در مرز مستقر خواهیم کرد. اگر میان شمال و جنوب درگیری رخ دهد کره جنوبی کاملا مسئول آن خواهد بود.
ارزیابی

در شرایطی که روابط میان دو کره روز به روز در حال وخیم شدن است، برگزاری رزمایش های مشترک نظامی در منطقه با حضور آمریکا به شکل مداوم به شدت تنش ها در منطقه افزوده است.
بنظر می رسد تشدید تنش‌ها بین دو کره، کانال‌های ارتباطی و حتی امکان گفت‌وگوی اساسی میان دو طرف را غیرممکن ساخته است.
بدون شک، برای تحقق صلح و ثبات در شبه جزیره، همه طرف ها باید تلاش کنند و برای نیل به این هدف، از سرگیری گفت و گوهای بین دو کره ای بیش از پیش ضروری بنظر می رسد.
همچنین همه طرف‌ها باید با یکدیگر همکاری کنند تا درگیری‌های نظامی را کاهش دهند و افزایش حضور نظامی در منطقه نه تنها راه حل نیست بلکه زمینه را برای تشدید تنش در منطقه فراهم می‌کند.
تاریخ مناقشات در سطح جهانی نشان می دهد، گفت‌وگو و مذاکره تنها راه حل پایدار برای برقراری ثبات به شمار می آید و برگزاری رزمایش های نظامی با حضور نیروهای خارجی در منطقه زمینه ساز بی‌ثباتی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha