حضور کرامنیک در ایران قطعی شد/ عظیمی: هزینه ارزی و ریالی مربی خارجی در حساب فدراسیون است

تهران- ایرنا- سرپرست فدراسیون شطرنج از قطعی شدن حضور کرامنیک در راس کادرفنی تیم ملی مردان ایران خبر داد و گفت: بخش اعظم هزینه‌های ارزی و ریالی جذب کرامنیک توسط وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک به حساب فدراسیون واریز شده است.

به گزارش ایرنا، شهرام عظیمی سرپرست فدراسیون شطرنج در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا، با تاکید بر قطعی شدن حضور کرامنیک مربی روسی در ایران، جامعه شطرنج را سورپرایز کرد.

عظیمی ابتدا گریزی به تاریخ‌سازی تیم ملی شطرنج ایران در بازی‌های آسیایی هانگژو زد و گفت: از همه حمایت‌های مالی و معنوی که کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان از فدراسیون شطرنج در قبل، حین و بعد از بازی‌های آسیایی هانگژو داشت، تشکر می‌کنم. محمود خسروی‌وفا رئیس کمیته ملی المپیک نیز با حضور چندین باره بین اعضای تیم، باعث دلگرمی و انگیزه شطرنج‌بازان شد. سیدمناف هاشمی دبیرکل کمیته ملی علاوه بر این که حضور پیاپی و مداومی در کنار تیم شطرنج ایران در جریان بازی‌های آسیایی داشت در برخی موارد استرس‌اش از من و دیگر مسئولان تیم بالاتر بود. همه این‌ها، اتفاقات نابی را در هانگژو رقم زد و منجر به کسب خوش‌رنگ‌ترین مدال شد.

وی افزود: تنها دو رشته تیمی در هانگژو موفق به کسب مدال طلا شدند؛ والیبال و شطرنج. این اتفاق یک حادثه نبود بلکه یک موضوع کاملا برنامه‌ریزی شده بود و از زمانی که سرپرستی فدراسیون را برعهده گرفتم، برای این لحظه برنامه‌ریزی کرده بودیم.

جذب کرامنیک خبر بی‌نظیری برای شطرنج ایران است

عظیمی با اشاره به حمایت‌های مالی مجدد وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک به فدراسیون شطرنج ادامه داد: کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان و محمود خسروی‌وفا و سیدمناف هاشمی رئیس و دبیرکل کمیته ملی المپیک حمایت‌های مالی مجددی برای جذب یک مربی تراز اول خارجی برای شطرنج داشتند. یکی از آرزوهای شطرنج ایران به خدمت گرفتن مربی بزرگی مثل کرامنیک به‌عنوان سرمربی تیم ملی بود. موضوع حائز اهمیت این است که با کمک‌های خوب کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش، هزینه ارزی و ریالی جذب کرامنیک تامین مالی شده تا این مربی بزرگ دنیا را به ایران بیاوریم. این خبر بی‌نظیری برای جامعه شطرنج است.

کرامنیک برای سال ۲۰۲۴ به ایران پاسخ مثبت داد

سرپرست فدراسیون شطرنج گفت: چه با حضور بنده و چه بدون حضور بنده در فدراسیون، انتظار می‌رود رئیس آینده فدراسیون شطرنج بتواند این منبع مالی را نگه‌دارد تا درنهایت این مربی جذب شود. طبق مذاکراتی که با کرامنیک داشتیم، در سال ۲۰۲۳ امکان حضور او در راس کادر فنی تیم ملی شطرنج وجود ندارد اما برای سال ۲۰۲۴ به فدراسیون شطرنج ایران پاسخ مثبت داده است ولی هنوز زمان آن را نهایی نکرده است. مدیر تیم‌های ملی شطرنج ایران به‌صورت مداوم با کرامنیک در تماس است تا او برنامه‌هایش را هماهنگ کند و بتوانیم از حضور این مربی ارزشمند در ایران استفاده کنیم. برای بهره‌برادری صحیح از این مربی در رده‌های پایه، ارتقای سطح کیفی مربیان، حوزه بانوان برنامه‌ریزی خوبی داریم و البته کار اصلی او هدایت تیم ملی بزرگسالان مردان خواهد بود.

واریز هزینه ارزی و ریالی جذب مربی خارجی به حساب فدراسیون

عظیمی در پاسخ به این سوال که آیا صفر تا صد هزینه‌های جذب کرامنیک توسط وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک پرداخت شده یا خیر، عنوان کرد: بخش اعظم هزینه‌های جذب کرامنیک هم به لحاظ ریالی و هم به لحاظ ارزی در حساب فدراسیون موجود است و این رقم هم با حمایت وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک تامین مالی شده است.

شطرنج به شرایط ایده‌آل نزدیک است

سرپرست فدراسیون شطرنج با اشاره به حضور شطرنج‌بازان ایران به امارات گفت: ۲۱ آذرماه تیم رده‌های سنی ایران شامل ۱۹ بازیکن و در مجموع ۲۷ نفر به مسابقات رده‌های سنی آسیا در امارات اعزام می‌شوند. همان‌طور که می‌دانید با شرایط فدراسیون که آن را با صندوق ارزی و ریالی صفر تحویل گرفتیم، اعزام‌ها کار سختی است. اما امروز یک تیم را به مسابقات رده‌های سنی اعزام می‌کنیم و متعاقب آن مربی خارجی جذب خواهیم کرد و خدا را شکر فدراسیون به شرایط ایده‌آل خود نزدیک است. امیدوارم این عملکرد مورد رضایت خداوند و جامعه شطرنج قرار گیرد.

عظیمی به وزارت ورزش برمی‌گردد؟

عظیمی با تاکید دوباره بر این که عزمی برای ریاست بر فدراسیون شطرنج ندارد، گفت: بارها گفته‌ام که من سرباز نظام و کارمند وزارت ورزش و جوانان هستم و هر جا که به من تکلیف شود، در خدمت خواهم بود. ضمن این که در حال حاضر با محبت هاشمی به‌عنوان سرپرست دفتر توسعه ورزش روستایی و عشایری مشغول خدمت هستم و از اعتماد وزیر محترم ورزش و جوانان تشکر می‌کنم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha