معاون وزیر جهاد کشاورزی: الگوی کشت برای محصولات زراعی و باغی اجرا می‌شود

شهرکرد - ایرنا - معاون وزیر جهادکشاورزی گفت: الگوی کشت امسال برای محصولات زراعی و باغی در کشور اجرا خواهد شد.

به گزارش ایرنا از سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری، سیدمجتبی خیام نکویی روز چهارشنبه در دیدار رییس سازمان جهاد کشاورزی استان با وی تاکید کرد: الگوی کشت در سال‌های اخیر به‌عنوان یکی از چالش‌برانگیزترین مباحث مطرح شده در حوزه کشاورزی کشور بوده است.

وی با اشاره به اجرای طرح الگوی کشت در محصولات زراعی و باغی در سال‌جاری افزود: اجرای این طرح باید به بهترین نحو ممکن عملیاتی و انجام شود.

خیام نکویی تصریح کرد: اجرای طرح الگوی کشت به‌عنوان بند ناف بوده و تمامی بخش‌های حوزه کشاورزی به الگوی کشت متصل شده و رعایت این الگوی کشت مهم است.

وی یادآور شد: طرح الگوی کشت پارسال برای محصولات زراعی و امسال برای محصولات زراعی و باغی اجرا خواهد شد و این طرح در سال آینده برای شیلات و سایر طرح‌ها اجرا می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: متاسفانه در حوزه تحقیقات آبخیزداری اعتبار کافی وجود ندارد و با توجه به چالش‌های عمومی که در حوزه آبخیزداری داریم باید جایگاه آبخیزداری در کشور تقویت شود.

وی گفت: پنج وظیفه برای رییسان مراکز تحقیقاتی تبیین شده است که رفع چالش‌های اولویت‌دار استان در اولویت این وظایف قرار دارد.

خیام نکویی تاکید کرد: آینده‌پژوهی، برگزاری نشست با نخبگان، افزایش تعامل با مسئولان استانی و ملی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و حفظ و حراست از ایستگاه‌های تحقیقاتی، انجام وظایف حاکمیتی که براساس قانون برعهده رییسان مراکز تحقیقاتی گذاشته شده از جمله تولید بذر، حفظ ذخایر ژنتیکی و ایجاد کلکسیون‌ها از وظایف آنان است.

وی افزود: مراکز تحقیقاتی به‌عنوان بازوی رییسان سازمان جهاد کشاورزی هستند و ارزیابی رییسان سازمان‌ها براساس میزان ارتباط با مراکز تحقیقاتی انجام می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی به دانش‌بنیان شدن فعالیت‌های جهادکشاورزی و مراکز تحقیقاتی اشاره و تصریح کرد: وزارت جهادکشاورزی به‌عنوان نخستین وزارتخانه برنامه بهره‌وری را تا پایان برنامه هفتم تهیه کرده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی: الگوی کشت برای محصولات زراعی و باغی اجرا می‌شود

وی یادآور شد: تاکنون ۱۸۰ نفر از نخبگان بخش کشاورزی با مراکز تحقیقاتی همکاری داشتند که ۱۰۰ نفر از این تعداد بدون کاغذبازی اداری جذب شدند.

خیام نکویی با اشاره به جذب ۴۰۰ نیروی متخصص دکترا و بالاتر اظهار داشت: جذب ۴۰۰ نیروی پسادکترا از توافق‌های جدید با معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات بوده که تاکنون ۷۰ نفر از این تعداد در استان‌ها جذب شده‌اند.

وی گفت: در این طرح دانش‌آموختگان دکترا در بخش کشاورزی با حقوق پایه به‌صورت آزمایشی به‌کارگیری و پس از ارزیابی جذب سازمان خواهند شد که ۲۳ نفر سهم چهارمحال و بختیاری است.

انطباق ۹۲ درصدی اجرای برنامه الگوی کشت استان با برنامه ابلاغی تات

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: در بحث گیاهان دارویی در استان جشنواره موسیر برای تامین نهاده و جمع‌آوری دانش بومی موسیر با همکاری مرکز تحقیقات برگزار شد.

حسین برزگر تاکید کرد: چهارمحال و بختیاری در اجرای برنامه الگوی کشت امسال ۹۲ درصد برنامه ابلاغی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) انطباق داشته است.

وی افزود: در سال‌جاری در بخش تولید علوفه و نباتات صنعتی ۳۰۰ هزار تن تولید و در بخش سردرختی نیز افزایش قابل مقایسه داشتیم.

برزگر تصریح کرد: در سال‌جاری صادرات بادام از ۳۰۰ تن مغز بادام به یک‌هزار و ۳۰۰ تن رسیده است که برابر سه سال گذشته صادرات بادام داشته‌ایم.

وی یادآور شد: در حوزه آبزیان و ماهی سردآبی نیز سال گذشته ۷۰۰ تن صادرات داشتیم که این میزان در سال‌جاری به هشت هزار تن افزایش یافت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به فعال شدن زنجیره تولید آبزبان و ماهیان سردآبی در استان اظهار داشت: بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد ریال ارزش زنجیره آبزیان استان بوده و هم‌اکنون ۲۱ کارخانه خوراک ماهی سردآبی در استان فعال است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی: الگوی کشت برای محصولات زراعی و باغی اجرا می‌شود

وی گفت: سال گذشته ۲۵ هزار تن ماهی قزل‌آلا در چهارمحال و بختیاری تولید شد و این میزان در سال‌جاری به بیش از ۳۰ هزار تن رسید.

برزگر تاکید کرد: در سفر رئیس‌جمهور به چهارمحال و بختیاری راه‌اندازی مرکز تشخیص بیماری‌های آبزیان تصویب و مصوب شد که از محل فروش اموال، ساختمان این مرکز راه‌اندازی و از محل اعتبارات شیلات تجهیزات این مرکز فراهم شود.

وی افزود: برای تکمیل زنجیره شیلات و تحقیقات شیلات سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کلان در حوزه آبزیان تهیه شده است و فعال کردن مرکز تحقیقات شیلات استان در اولویت قرار دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری به فعال شدن ایستگاه تحقیقات و افزایش تولید و صادرات بادام اشاره و تاکید کرد: هم‌اکنون ۴۴ واحد فرآوری در شهرک تخصصی بادام استان جواز تاسیس دریافت کرده‌اند.

وی افزود: هم‌اکنون برای تکمیل زنجیره تولید ماهیان سردآبی به راه‌اندازی و توسعه واحدهای تکثیر تخم چشم زده نیاز است.

برزگر به فعال کردن ایستگاه تحقیقاتی در بلداجی در زمینه تولید تخم‌مرغ یا بذرهای هیبریدی با مشارکت سازمان نظام مهندسی کشاورزی اشاره و تصریح کرد: تحقیقات بنیادین و کاربردی در بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری با چالش کمبود نیرو مواجه است.

چالش کمبود نیرو در بخش تحقیقات کشاورزی

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع‌طبیعی چهارمحال وبختیاری نیز گفت: تحقیقات بنیادین و کاربردی در بخش کشاورزی با چالش کمبود نیرو مواجه است.

حسن جهانبازی به اختصاص ۱۰ میلیارد ریال اعتبار برای تهیه بذر موسیر از سوی جهاد کشاورزی به این مرکز اشاره و تاکید کرد: بذرهای خریداری شده در ایستگاه کشت و هم‌اکنون مزرعه در حوزه موسیر داریم و از این مزرعه سال آینده چندین برابر محصول موسیر برداشت خواهد شد.

وی افزود: در سال گذشته ۳۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات دانش‌بنیان تصویب شد که ۲۰ میلیارد ریال آن تخصیص داده و تجهیزاتی برای بخش تحقیقات شیلات و مرکز رشد خریداری شد.

جهانبازی به فعال شدن زنجیره تولید بادام و ماهی قزل‌آلا در چهارمحال و بختیاری اشاره و تصریح کرد: راه‌اندازی مرکز تحقیقات شیلات تصویب شده و ابتدای ماه آینده فعالیت این بخش آغاز می‌شود.

به گزارش ایرنا، یک چهارم تولید ناخالص داخلی و یک پنجم اشتغال چهارمحال و بختیاری به بخش کشاورزی وابسته است.

از مجموع زمین‌های چهارمحال و بختیاری ۲۵۰ هزار هکتار برابر ۱۵ درصد سطح زیرکشت زمین‌های کشاورزی استان است.

هم‌اکنون ۷۹ هزار بهره‌بردار با تولید سالانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تُن انواع محصولات کشاورزی در چهارمحال و بختیاری فعال هستند.

چهارمحال و بختیاری ۱۲ شهرستان با بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha