بازار داخلی از محصولات دانش بنیان اشباع شده است

تبریز - ایرنا - مدیرکل دفتر توسعه کسب و کار بین الملل مرکز تعاملات بین الملل علم و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری گفت: بازار داخلی از محصولات دانش بنیان اشباع شده است و شرکت ها باید به سمت صادرات محصولات خود بروند زیرا فروش و صادرات محصولات دانش بنیان اقتصاد و توسعه صادرات غیرنفتی را رونق می‌بخشد.

به گزارش ایرنا، «سیدمجتبی قدم گاهی» روز پنجشنبه در گردهمایی شرکت های حوزه ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته در تبریز با بیان اینکه این رویداد دومین رویداد خارج از مرکز است که به میزبانی تبریز برگزار می شود؛ گفت: طبق برنامه رویداد های بعدی در زاهدان، شیراز، اهواز و مشهد برگزار خواهد شد تا مشکلات شرکت ها در زمینه های طرح و برنامه، تبادل فناوری، سرمایه های انشانی و توسعه کسب و کار استماع شود.

وی افزود: در این میان دفتر توسعه کسب و کار بین الملل، با هدف تامین یافتن بازارهای جدید بین المللی برای محصولات دانش بنیان وارد عمل شده تا این محصولات را به کشورهای هدف صادرات کند و برای این کار بازوهای متعددی از جمله کریدور صادرات و باشگاه سرآمدان صادرات دارد.

قدم گاهی با اعلام اینکه در حال حاضر ۲۵ پایگاه و مرکز صادراتی برای ارایه خدمات به شرکت های دانش بنیان در کشورهای مختلف مستقر و فعال هستند، اظهار کرد: این پایگاه ها از سوی دفتر توسعه کسب و کار، ارزیابی و به اکوسیستم دانش بنیان معرفی شده اند و در زمینه های ارسال محصول و بازاریابی آماده ارایه خدمات به شرکت های دانش بنیان هستند.

بازار داخلی از محصولات دانش بنیان اشباع شده است

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی نیز در این گردهمایی به اهمیت شرکت های دانش بنیان و محصولات فناورانه اشاره کرد و گفت: متخصصین انرژی بر این باورند که تا سال ۲۰۳۰، میزان مصرف انرژی و سوخت های فسیلی تا نصف کاهش می یابد و این به معنی کاهش صادرات نفتی و پایین آمدن درآمد ارزی کشور است.

«سعید جعفری راد» افزود: کشور ما کشوری تک محصولی است و بیشتر ارز مورد نیاز خود را از محل فروش نفت تامین می کند و برای اینکه در آینده از این نظر به مشکل برنخورد باید به سمت تولیدات فناورانه و صادرات این محصولات حرکت کند.

وی به برنامه کشورهای ترکیه و مراکش در تولید پنل های خورشیدی و تولید و تامین انرژی مورد نیاز از این طریق اشاره کرد و گفت: ترکیه در سال ۲۰۱۸ وارد این عرصه شده است و تا سال ۲۰۲۴ بخش اعظمی از انرژی مورد نیازش را از این طریق تامین خواهد کرد، مراکش نیز که زمانی وراد کننده نفت خام بود اکنون با برنامه هایی که در زمینه پنل های خورشیدی انجام داده به صادر کننده انرژی تبدیل شده است.

وی تنها راهکار کشور برای تامین ارز مورد نیاز را، تولید محصولات فناورانه و صادرات اعلام کرد و گفت: باید در زمینه تولید فناوری تلاش کنیم زیرا خوب می دانیم اگر پول هم داشته باشیم هیچ تضمینی برای تامین نیازهای کشور از خارج وجود ندارد.

جعفری راد به مشکلات زیست محیطی گرم شدن کره زمین، کم آبی و فرسایش خاک نیز اشاره و بر اهمیت نقش دانش بنیان در این زمینه تاکید کرد و گفت: رفع این مشکلات با روش های مرسوم امکان پذیر نیست و باید از شرکت های دانش بنیان در این زمینه استفاده شود.

به گزارش ایرنا، تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان کشور حدود ۹ هزار شرکت است که ضمن اشتغال ۳۴۰هزار نفری، بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان نیز فروش محصول دارند.

همچنین ۳۱۲ شرکت دانش بنیان در آذربایجان شرقی فعال هستند که حدود ۳۰ درصد این واحدها در پارک‌های علم و فناوری استان مستقرند و محصولات خود اعم از ماشین آلات، کنتور هوشمند، قیر رنگی و قطعات خودرو را به کشورهای مختلف صادر می‌کنند.

در یک سال منتهی به مهر ماه سالجاری، شرکت‌های دانش بنیان استان که در پارک علم و فناوری مستقرند، ۲۷ هزار میلیارد ریال فروش داخلی و ۹.۵ میلیون دلار صادرات داشتند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha