به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، علی شمسی پور در پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: حذف رشتههای علوم پایه صحت ندارد. آنچه در قالب ساماندهی آموزش عالی درحال انجام است، شامل حذف همه رشتههایی است که بین داوطلبان متقاضی ندارد.
وی افزود: موضوع برعکس است. وزارت علوم جهت ترغیب داوطلبان به تحصیل درعلوم پایه، بورس دانش را طراحی و اجرا کرده و به دانشجویان آن رشتهها شهریه میپردازد.
هدف از اعطای بورس دانش که امسال توسط سازمان امور دانشجویان به هزار داوطلب برتر آزمون سراسری اعطا شد، تشویق و هدایت استعدادهای برتر نظام آموزش و پرورش کشور برای ورود به رشته های دارای اولویت (بر اساس اسناد فرادستی) در حوزه های علوم پایه، علوم انسانی، فنی و مهندسی، سلامت و هنر است. دانشجوی بورسیه در حین تحصیل از تسهیلات استفاده میکند و در مقاطع بعدی در صورت حفظ شایستگی لازم، در اولویت دریافت بورس خواهد بود.
به گزارش ایرنا، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز اخیرا در گفتوگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا در مورد ساماندهی آموزش عالی گفت: هزار و ۱۱۰ کدرشته محل در دفترچه آزمون سراسری ۱۴۰۲ حذف و موضوع تجمیع یا ادغام دانشگاههای مختلف به کارگروههای استانی آمایش آموزش عالی واگذار شد.
قاسم عموعابدینی گفت: ۲۰ هزار موسسه آموزش عالی داریم که ساماندهی آن به آمایش رشته و کدرشتهمحلها نیاز دارد، گزارشهای متعددی از نهادهای تحقیقاتی داشتیم که نشان میداد کسب شغل برای افراد از دیگر اهداف یعنی ارتقای سطح فرهنگ و علاقهمندی فردی مهمتر است.
وی تاکید کرد: مطالعات نشان داد از بسیاری از کدرشتهمحل ها در سطح استان و منطقه و شهرستان استقبال نمی شود، حتی برخی کدرشتهمحل ها ۶۰ درصد ظرفیت خالی نسبت به ظرفیت اولیه دفترچه کنکور داشتند.
بنابراین برنامه ریزی کردیم رشته هایی که بالاتر از ۶۰ درصد متقاضی ندارند یا به همین اندازه دانش آموخته های آن رشته شغل ندارد، در یک کارگروه مرکزی بررسی شوند، ۲ هزار کدرشتهمحل در این مرحله اولیه غربالگری بررسی می شوند و احتمال می دهیم ۴۰ درصد از این تعداد کدرشتهمحل (یعنی حدود ۸۰۰ کدرشتهمحل) در دفترچه کنکور ۱۴۰۲ حذف شود.
موضوع آمایش آموزش عالی از مدتها قبل مطرح بود. سند آمایش آموزش عالی نیز در جلسه ۷۶۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی در ۶ ماده با درنظر گرفتن شرایط دانشگاهها، مواردی را برای اعمال تغییرات گسترده در این زمینه تعیین کرده است.
این سند از اوایل دهه ۹۰ در فهرست ماموریتهای وزارت علوم قرار گرفت و از اواخر سال ۱۳۹۳ نگارش و طراحی این سند آمایش آموزش عالی آغاز شد. سند آمایش آموزش عالی با هدف نظاممندکردن دانشگاههای سراسر کشور در اسفند ۱۳۹۴ توسط شورایعالی انقلاب فرهنگی مصوب و سال بعد توسط رئیسجمهور وقت به دانشگاهها و موسسات آموزش عالی ابلاغ شد اما اجرای آن تا حد زیادی مغفول مانده بود.
رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانشجویان در تاریح ۲۹ فروردین امسال گفتند: «اشکالاتتان وارد است. من می خواهم این را بگویم که کمبودِ نقشه واقعاً جامعِ علمی، امروز نقیصه بزرگ دانشگاه ما است. ما نمی دانیم توزیع دانشجو بر حسب رشتههای علمی بر چه اساسی صورت می گیرد. این رشتههای علمی باید مورد نیاز کشور باشد، باید به درد کشور بخورد. چه تعداد دانشجو در فلان رشته لازم داریم؟ اینها باید فکر بشود، باید کار بشود. اینها را من از وزیر محترم علوم ــ لابد اینجا هستند ــ میخواهم که دنبال کنند و این یکی از مهمترین کارهای شما است که باید انجام بگیرد. بعضی از رشتههای علمی در ایران هست که مورد نیاز نیست، شغلش هم وجود ندارد؛ خب چه فایدهای دارد؟»
همین بیانات باعث شد وزارت علوم که از قبل آمایش آموز عالی را در حال انجام داشت، با سرعت و دقت بیشتری این موضوع را دنبال کند و بعد از آن موضوع بررسی و حذف برخی کدرشتهمحلهایی از دفتر آزمون سراسری منتشر شد.
نظر شما