۱۹ آذر ۱۴۰۲، ۱۰:۴۹
کد خبرنگار: 992
کد خبر: 85317394
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مصرف دارو بخشی از درمان فشار خون است

بوشهر- ایرنا- پزشک شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان از توابع استان بوشهر گفت:مصرف دارو تنها بخشی از درمان بیماری فشار خون است و در کنار درمان دارویی، افراد مبتلا به این بیماری باید روش زندگی خود را تغییر بدهند.

به گزارش ایرنا " احسان دربان ملک " روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگاران بااشاره به ضرورت تغییر الگوی تغذیه‌ای و تغذیه سالم برای بیماران دارای فشار خون بالا اظهار کرد: بیماران باید به یک برنامه غذایی هدف‌دار و مخصوص بیماران فشارخونی روی آورند.

وی افزود: کاهش مصرف چربی، مصرف روغن مایع به‌جای روغن جامد، افزایش مصرف انواع سبزی‌ها و میوه‌ها حبوبات و مواد غذای سبوس‌دار و لبنیات کم‌چرب، کاهش مصرف نمک و غذاهای شور و افزایش مصرف پتاسیم، پخت غذا به روش‌های صحیح مانند بخارپز یا آب پز و پرهیز از سرخ کردن غذاها نمونه‌هایی از اصول تغذیه سالم است.

دربان ملک یادآور شد: افراط در مصرف نمک یکی از مهم‌ترین عوامل خطرساز در ابتلا به فشارخون بالاست.

پزشک شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان در خصوص رسیدن به وزن ایده آل گفت: در صورت وجود اضافه‌ وزن باید کاهش وزن و رسیدن به وزن طبیعی مورد توجه قرار گیرد، کاهش وزن حتی به اندازه ۲ کیلوگرم اثر فوق‌العاده‌ای بر کاهش فشار خون خواهد داشت.

وی تصریح کرد: برخی بررسی‌ها نشان داده است که کاهش یک کیلوگرم وزن اضافه، فشار خون را یک میلی‌متر جیوه کاهش می‌دهد.

دربان ملک گفت: انجام ورزش روزانه و منظم برای مبارزه با کم‌تحرکی برای رسیدن به وزن مناسب کمک‌کننده است، انجام حداقل نیم ساعت فعالیت بدنی با شدت متوسط در حداقل پنج روز در هفته را می‌توان به‌عنوان یک الگوی مناسب در نظر گرفت.

وی تصریح کرد: ترک مصرف دخانیات و تنباکو سبب می‌شود که سرعت ساخته‌شدن پلاک در دیواره سرخرگ‌ها افزایش پیدا کند و بیمار فشارخونی با عوارض قلبی عروقی بیماری روبه برو شود، اگر کنار گذاشتن دخانیات برای فرد دشوار است باید از پزشک برای حل این مشکل کمک بگیرد.

پزشک شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان گفت: همچنین ترک مصرف الکل و کاهش استرس در کنترل فشارخون بالا تاثیر بسزایی دارند.

وی تصریح کرد: افرادی که داروی فشارخون مصرف می‌کنند باید داروهای خود را طبق دستور و ساعت‌های تعیین‌شده مصرف کنند و اگر عوارض دارو آزاردهنده‌ یا دارو گران است پیش از هر تصمیمی و انجام هرکاری باید با پزشک مشورت نمود و از هر اقدام خودسرانه برای تغییر دارو یا روش استفاده از آن می‌تواند خطرهای زیادی به دنبال داشته باشد

پزشک شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان گفت: در درمان فشارخون بیمار و پزشک مهم‌ترین نقش را دارند بنابراین وقتی درمان فشارخون به‌درستی انجام خواهد شد که این ۲ نفر نهایت همکاری را برای درمان داشته باشند.

وی افزود: بعد از ۵۰ سالگی، موارد افزایش فشار سیستولیک بیشتر دیده می‌شود، چون در این سنین رایج‌ترین نوع بیماری فشارخون، همان نوعی است که در آن، فشارخون سیستولیک افزایش پیدا می‌کند، اما فشارخون دیاستولیک طبیعی باقی می‌ماند.

دربان ملک اضافه کرد: در افرادی که فشار خون در محدوده آستانه است، بطور تقریبی یک نفر از هر سه نفر در سنین ۶۴_ ۳۵سالگی و یک نفر از هر دو نفر در سن بالای ۶۵ سالگی به فشار خون دچار می‌شوند.

وی گفت: فشار خون بالا از بیماری‌های نیست که بتوان آن را درمان قطعی کرد و پس از پایان درمان، زندگی را مانند گذشته ادامه داد. این بیماری تا آخر عمر نیاز به مراقبت و توجه دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha