۲۰ آذر ۱۴۰۲، ۱۶:۰۲
کد خبرنگار: 3091
کد خبر: 85319065
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سرای تاریخی " دادرس " اهواز مرمت شد

۲۰ آذر ۱۴۰۲، ۱۶:۰۲
کد خبر: 85319065
سرای تاریخی " دادرس " اهواز مرمت شد

اهواز - ایرنا - سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی خوزستان از اتمام عملیات مرمت بنای تاریخی دادرس اهواز خبر داد و گفت: چنانچه مالک خصوصی این بنای تاریخی، قصد اجرای هرگونه طرح فرهنگی در راستای توسعه گردشگری را داشته باشد، از آن استقبال کرده و آمادگی هرگونه همکاری را داریم.

به‌گزارش ایرنا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، روز دوشنبه سید محسن حسینی بیان کرد: عملیات استحکام و مقاوم‌سازی منزل دادرس شامل مرمت طاق کنار راه‌پله بام، برداشت ایوان طبقه اول و تعویض چوب‌ها و اجرای دوباره آن، برداشت مرحله به مرحله سقف بام و اجرای دوباره آن، ایزوگام سقف، برداشت سقف فرسوده در اتاق ورودی به طبقه اول و اجرای سقف قمشی پوش بود.

وی افزود: همچنین سامان‌دهی به طاق‌ها و بازشوها توسط میکروپایل‌ها (میله‌های گالوانیزه ضدرنگ)، مرمت و جازنی آجرهای فرسوده، بندکشی دیواره‌های ضلع شرقی و شمالی و دوخت و دوز ترک سرتاسری در دیواره شمالی انجام شد که با پایان یافتن عملیات، اقدامات مرمتی صورت‌گرفته در این بنای تاریخی به مالک آن ابلاغ و تاکید شد که در راستای حفظ و نگهداری اثر توجه بیشتری صورت گیرد.

حسینی با تاکید بر این‌که سرای تاریخی دادرس، در جبهه‌های دیگر نیز به مرمت نیاز دارد توضیح داد: درصدد تامین‌ اعتبار برای استحکام‌بخشی و سامان‌دهی محوطه این بنای تاریخی نیز هستیم.

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی خوزستان ادامه داد: منزل دادرس یکی از بناهای تاریخی ارزشمند شهرستان اهواز واقع در خیابان نظامی (عبدالحمید) است که دیواره‌های آن به دلیل فرسودگی، دچار تخریب‌ها و ترک‌های بزرگ شده بودند.

وی اضافه کرد: اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان به‌منظور مرمت اضطراری، استحکام‌بخشی و جلوگیری از هرگونه تخریب در راستای حفظ این اثر ارزشمند، با تامین مبلغی درحدود ۱۸ میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی، به عقد قرارداد با پیمانکار ذیصلاح اقدام کرد.

به گزارش ایرنا سرای دادرس بنایی بازمانده از دوره قاجاری است که در سال ۱۳۸۲ به شماره ۹۷۶۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است؛ این بنا در مرکز شهر اهواز در خیابان عبدالحمید (خیابان نظامی یا شهید نظری‌پور) ساخته شد.

این بنا ساختمانی دو طبقه است که در طبقهٔ همکف آن پنج اتاق و در طبقهه دوم سه اتاق وجود دارد؛ سرداب موجود در بنا نیز مساحت حدود ۴×۵ متر مربع دارد. افزون بر سرداب، این بنا دارای آثاری از حجاری، آجرچینی، ستون و درب و پنجره چوبی و از ویژگی‌های منحصر به‌ فرد آن سنگ‌چینی‌های بسیار زیبای آن است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha