به گزارش ایرنا، سیدمحمد هاشمی قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، درباره ظرفیتهای زیست بوم فرهنگی کشور در صادرات محصولات فرهنگی اظهار کرد: هنر و فرهنگ ایران منحصر در دیوارکشیهای مرزی داخلی نیست. هم بعد منطقهای و هم بعد بینالمللی آن واضح است و خواهان، هوادار و دنبالکننده بسیار دارد.
وی افزود: برای اینکه سطح و عمق بهتری پیدا کند و برد جهانی بیشتری داشته باشد اهتمام خوبی در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی شده است و همکاران ما در این سازمان، کارهای موثری را شروع کردهاند.
قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: طبیعتا برد و عمق غنای فرهنگ و هنر ایرانی - اسلامی، منطقهای و بینالمللی است و پرداختن به صنایع فرهنگی و صادرات فرهنگی هم کاملا شدنی است و البته شروع شده است.
هاشمی به راه اندازی نخستین جایزه ملی پژوهشهای برتر فرهنگی بینالمللی اشاره و خاطرنشان کرد: علاوه بر این رویداد، اکنون نیز در سازمان و ارتباطات یک مجموعه ستادی برای پیگیری موضوع صنایع فرهنگی و صادرات محصولات آن، ایجاد شده و بالنسبه پیش خوبی هم داشته است.
وی ادامه داد: هم ظرفیت و هم اهتمام برای صادرات محصولات فرهنگ وجود دارد و به نظر میرسد که تا چند سال دیگر خروجیهای ملموستری هم در این حوزه خواهیم داشت.
این مقام ارشد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره فضای مجازی و اثرگذاری آن در صادرات محصولات فرهنگی ایرانی ـ اسلامی گفت: طبیعتا شرایط برای کار در این حوزه، روشن و واضح است. برخی از پلتفرمهای ایرانی که در ایران و با زیست بوم ایرانی-اسلامی ایجاد شدهاند، خواهان بسیاری دارند و در کشورهای منطقه هم صاحب مخاطب هستند. این هم خود یعنی اینکه یک کار فناورانه - فرهنگی شروع شده که اتفاق بسیار خوبی است.
هاشمی در ادامه سخنانش، گفت: در برخی از مباحث فناورانه در حوزه هنری ـ فرهنگی، ما جزو برترینهای منطقه هستیم و این یکی از نقاط مهم و دست برتر و فرصتهای به حساب میآید.
نخستین جایزه ملی پژوهشهای برتر روابط فرهنگی بینالمللی به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دبیری رضا ملکی، اسفندماه ۱۴۰۲ در تهران برگزار میشود.
پژوهشگران علاقهمند به حضور در این جایزه تا ۳۰ آذرماه سال جاری فرصت دارند آثار خود را از طریق سامانه جایزه به نشانی nas.icro.ir ارسال کنند.
نظر شما