۶۹۲ هکتار از باغات دالاهو به سامانه آبیاری کم‌فشار تجهیز شد

قصرشیرین- ایرنا- فرماندار دالاهو گفت: ۶۹۲ هکتار از باغات این شهرستان در ۲ سال گذشته با ۵۹ میلیارد و ۶۸۳ میلیون ریال اعتبار به سامانه آبیاری کم فشار تجهیز شد.

«مسعود محنتی» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: همچنین امسال نیز اجرای شبکه آبیاری کم فشار در ۷۵ هکتار از باغات این شهرستان در دست اقدام است.

وی اظهار کرد: شهرستان دالاهو سه هزار و ۲۴۰ هکتار باغ دارد که از این میزان سه هزار و ۲۴ هکتار آبی و ۲۱۶ هکتار دیم و شامل انواع دانه دار، هسته دار و دانه ریز و دانه خشک از جمله سیب، گلابی و به، هلو، زردآلو، آلبالو، گیلاس و گوجه سبز، گردو، بادام و پسته، انار، زیتون و انجیر است که علاوه بر باغات محصولات دیگری همچون گیاهان دارویی، زعفران و گل محمدی نیز کشت و تولید می شود.

فرماندار دالاهو اضافه کرد: در این شهرستان ۶ هزار و ۲۴۶بهره بردار در باغات منطقه فعالیت دارند که سالیانه ۲۷ هزار تن محصول به ارزش هفت هزار و ۶۳۰ میلیارد ریال درآمدزایی دارند.

محنتی ادامه داد: توسعه باغات پسته در سال ۹۴ با سطح نیم هکتار در شهرستان دالاهو آغاز و اکنون به سطح ۱۴ هکتار افزایش یافته که با توجه به سازگاری این درخت با شرایط اقلیمی منطقه در صورت تخصیص آب و تامین اعتبار، امکان توسعه این محصول در سطح ۳۰۰ هکتار امکان پذیر است.

وی گفت: به واسطه توسعه باغات شهرستان دالاهو، ۲۰ کارگاه صنایع تبدیلی و یک ناحیه صنعتی شامل کارخانه روغن کشی زیتون، بسته بندی انجیر و گردو، پرورش قارچ و سایر فرآورده های باغی، حلواقوچی، روغن زیتون، زیتون شور در این شهرستان فعال است.

۶۹۲ هکتار از باغات دالاهو به سامانه آبیاری کم‌فشار تجهیز شد

فرماندار دالاهو اضافه کرد: شهرستان دالاهو در زمینه تولید محصولات باغی ۷.۶ مساحت باغات استان را دارا بوده و ۸.۷ درصد تولید استان را به خود اختصاص داده و در زمینه تولید زیتون، انجیر، سیب مقام اول و در زمینه تولید زعفران و باغات داربستی نیز در جایگاه دوم استان کرمانشاه قرار دارد.

وی از پتانسیل های این منطقه را امکان توسعه یک هزار هکتار باغ در حوزه سدهای آزادی و زمکان، توسعه ۱۰۰ هکتاری کاشت زعفران در حوزه سد آزادی، احداث استخرهای ذخیره آب، امکان و رفع موانع صادراتی محصولات انجیر، زعفران و سیب درختی ( هم اکنون از مجموع تولیدات انجیر شهرستان ۵۰ تن آن به صورت خشک صادر می شود) را می توان بیان کرد.

محنتی از دیگر پتانسیل های منطقه را امکان ایجاد سردخانه نگهداری محصولات کشاورزی و ایجاد کارخانه سبدسازی و توسعه صنایع تبدیلی وابسته به تعداد ۱۰۰ کارگاه کوچک روستایی بیان کرد.

فرماندار دالاهو از چالش های بخش باغات این شهرستان را عدم هماهنگی بین سال مالی با سال کاری، عدم مجوز برای برداشت دایمی آب از کاسه سد آزادی برای توسعه یک هزار هکتار باغ و کشت زعفران و همچنین اراضی ملی که در سال های گذشته واگذار شده و همچنین عدم تخصیص آب از سد زمکان توسط شرکت آب منطقه ای به اراضی بخش گهواره در سطح هزار و ۴۰۰ هکتار که شبکه آبیاری بارانی آن به صورت کامل توسط جهاد کشاورزی ایجاد گردیده، ذکر کرد.

وی اظهار کرد: عدم تخصیص آب از سد زمکان برای توسعه باغات مدرن در اراضی پایین دست، عدم اعتبار شهرستان از محل طرح توازن برای توسعه باغات مدرن در اراضی پایین دست، عدم تسهیلات بلند مدت با نرخ بهره کم برای اصلاح و احیای باغات، عدم تناسب هزینه ها با تسهیلات پرداختی به کارگاه های کوچ تولیدی، نبودن امکان واگذاری اراضی ملی برای توسعه باغات دیم در اراضی شب دار با توجه به دستورالعمل جدید و خشکسالی های متوالی و کاهش منابع آبی بیان کرد.

به گزارش ایرنا؛ سد زمکان در شهرستان دالاهو یکی از ظرفیت های خوب در راستای توسعه بخش کشاورزی و باغی است. حجم کل مخزن سد زمکان ۲۳.۱ میلیون متر مکعب، حجم مفید مخزن ۲۲.۸ میلیون متر مکعب و متوسط آورد سالیانه آن ۳۰.۲ میلیون متر مکعب اعلام شده است.

هدف نهایی از ساخت زمکان، تامین آب مورد نیاز ۵۳۱ هکتار از باغات بخش گهواره و تبدیل هزار و ۶۹۴ هکتار از اراضی دیم شهرستان دالاهو به آبی است.

۶۹۲ هکتار از باغات دالاهو به سامانه آبیاری کم‌فشار تجهیز شد

شهرستان دالاهو با ۴۵ هزار نفر جمعیت در ۱۰۰ کیلومتری غرب کرمانشاه واقع شده و ۱۵۵ هزار هکتار مرتع و جنگل و بیش از ۶۰ هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی کشاورزی و باغ دارد که عمده باغات این شهرستان در منطقه ریجاب واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha