گام به گام با زیرساخت‌سازی در گلزار شهدای بین‌المللی کرمان+فیلم

کرمان - ایرنا - باوجود اینکه سال‌های گذشته کامل نبودن زیرساخت‌های گلزار شهدای کرمان برای پذیرایی از ده‌ها هزار نفر از زائران و عاشقان شهید سلیمانی از سوی عده ای مطرح می شد اما امسال پروژه های عمرانی و زیرساختی این مکان مقدس با سرعت مراحل اجرایی خود را می‌گذراند.

به گزارش ایرنا، هرچه به ایام چهارمین سالگرد شهادت سردار دل ها سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی نزدیک‌تر می شویم جنب و جوش آماده سازی برای میزبانی از زائرانی که از اقصی نقاط ایران و جهان به پایتخت مقاومت جهان اسلامی می آیند، بیشتر به چشم می آید. کرمان پس از شهادت سردار دل ها به استانی زیارتی نیز تبدیل شده و در کنار سایر جاذبه‌های گردشگری با بیشترین تعداد آثار ثبت جهانی بین استان‌ها (۱۰ اثر جهانی) به مقصد مهم گردشگران داخل و خارج تبدیل‌شده است.

کرمانی ها هم از هر نظر آماده پذیرایی از دلدادگان و دلسوختگان شهیدی می شوند که در روز ۱۳ دی ماه سال ۹۸ هدف موشک خصم و ترور آمریکایی ها قرار گرفت.

براساس آمارها بعد از شهادت سردار سلیمانی از ۸۰ کشور دنیا تاکنون افراد در گلزار شهدای کرمان حضور یافته اند.

در این شرایط مردم و دستگاه های اجرایی استان کرمان امسال هم می خواهند با ارائه بهترین میزبانی خود، سالگردی درخور شهدای مقاومت بسازند، شهید سلیمانی هنوز هم میان مردم کرمان به مهمان نوازی، معرفت و ازخودگذشتگی شهرت دارد و همین محبوبیت اوست که هزاران و میلیون ها نفر را چه در تشییع آن بزرگوار و چه در مراسم سالگرد پس از شهادت به کرمان کشانده است و کرمانی ها این روزها میزبانانی هستند که در تلاشند تا بهترین شرایط میزبانی را فراهم کنند.

طی سال های گذشته همواره نقدهایی نسبت به منطقه پریسان قائم وارد می‌شد، عده ای می گفتند که این منطقه هنوز آمادگی پذیرایی خیل عظیم زائران را ندارد، در همین راستا پروژه هایی در بخش های مختلف پردیسان قائم تعریف شده تا علاوه بر نیاز زائران، نیازهای مردم این منطقه را نیز پوشش دهد از جمله این طرح ها می توان به ارتقای شبکه آبرسانی، برق، گازکشی، ایمنی، اصلاح معابر، پارکینگ‌ها، سرویس‌های بهداشتی، تابلوهای راهنما، بهسازی معابر و جانمایی موکب‌ها اشاره کرد.

بررسی طرح‌های عمرانی و زیرساختی گلزار شهدای کرمان

همچنان که طرح های زیرساختی گلزار شهدای کرمان در مسیر تکمیل عملیات اجرایی قرار گرفته اند درحالی به مراسم چهارمین سالگرد شهادت این بزرگ مرد تاریخ دیار کریمان نزدیک می شویم که در این زمینه فرماندار کرمان طی روزهای اخیر با همراهی جمعی از مسئولان و مدیران رسانه های استان، این طرح ها را مورد بررسی قرار دادند.

ورود به گلزار شهدای کرمان از ورودی اول کافی بود که ببینیم پارک پردیسان قائم کرمان (گلزار شهدا) درحال تغییرات زیادی شده است، برخی مسیرها بسته شده و کارگران در جای جای این مکان مقدس مشغول کار هستند.

سردار حسنی سعدی مدیر گلزار شهدای کرمان به استقبال فرماندار و سایر مسئولان آمده بود، کم کم مدیران رسانه ها نیز اضافه شدند، تا اینکه وی شروع به توضیح دادن کرد: یک تلویزیون شهری در طرف قبله صحن اصلی گلزار شهدای کرمان نصب شده که ۳۲ متر مربع (هشت در چهار متر) است و ۳۴۱ کلیپ، مستند و فیلم و ۲۱۵ عکس از حاج قاسم عزیز در این سیستم تعریف شده که برای مخاطبان و زائران سردار دل ها پخش می شود.

فرماندار کرمان نیز در ادامه گفت: در ابتدا تمامی زیرساخت های مورد نظر برای گلزار شهدای کرمان که خود سردار شهید سلیمانی نیز در زمان حیات پیگیر اجرای آنها بود، لیست شد و از ۲ ماه پیش در مرحله اجرا قرار گرفت، این طرح ها در بحث‌های ایمنی و عمرانی با جدیت اجرا شده است.

علی بابایی افزود: در مجموعه پردیسان قائم ۱۸ شیر هیدرانت آتش نشانی نصب شده که در شرایط اضطرار به سرعت وارد عمل می شوند، ضمن آنکه پیش از این نیز مانوری در این زمینه ترتیب داده شد و سه شیر آتش نشانی دیگر نیز در حال نصب است؛ در مجموع کل مسائل ایمنی گلزار شهدای کرمان ابلاغ شده و کار در حال انجام است.

وی اظهار داشت: یکی از مسائل دیگر همسطح سازی قبور شهدای واقع در این مکان مقدس است که با هماهنگی با خانواده شهدا اختلاف سطح یک متری(سه پله ۳۰ سانتی) این منطقه را همسطح خواهیم کرد تا در فشار جمعیت روز شهادت مشکلی به وجود نیاید.

گام به گام با زیرساخت‌سازی در گلزار بین‌المللی کرمان

فرماندار کرمان در خصوص مشکلات احتمالی برق گرفتگی و استحکام بخشی مهدیه بیت العباس(ع) نیز عنوان کرد: در این زمینه استحکام بخشی در حال انجام است اما در مورد اینکه چه میزان جمعیتی می توانند به این مکان ورود کنند، نظام مهندسی باید ضمن بررسی، آخرین نتیجه را به ما اعلام کند و این موضوع مصوبه شورای تامین بود که در مسیر اجرا قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه این اقدامات برای تمامی مجموعه پردیسان قائم خواهد بود گفت: پروژه ها به گونه ای تعریف شده که با برنامه ها و مسائل گلزار شهدا همخوانی داشته باشد.

اجرای ۱۸۰ میلیارد ریال پروژه آب و فاضلاب

پروژه های آب و فاضلاب ازجمله مخزن ۵۰۰ متر مکعبی بتنی در گلزار شهدای کرمان مقصد بعدی بررسی مسئولان و رسانه ها بود، جایی در دل دیواره کوه و مشرف به کل محدوده گلزار شهدای کرمان که مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان کرمان در جریان بازدید از این پروژه ها گفت: بتن کف ریخته شده و بستر سازی کردیم؛ قسمت اول دیوار نیز به‌زودی بتن ریزی می شود و برنامه ریزی کردیم که قسمت دوم نیز انجام شود که در برنامه زمان بندی ۱۰ روزه سقف این مخزن نیز تکمیل می شود.

حمیدرضا فروغی افزود: تمام برنامه ریزی ما این است که تا ۲ هفته آینده سازه این مخزن تکمیل شود اما بسترسازی این سازه به جای ۳۰ سانتی متر در ۶۰ سانتی متر انجام شده ضمن آنکه اصول مقاوم سازی در آن به طور کامل رعایت شده است.

وی اظهار داشت: مجموعه فعالیت های شرکت آب و فاضلاب در گلزار شهدای کرمان ساخت یک ایستگاه پمپاژ، مخزن ۵۰۰ مترمکعبی، ۲ کیلومتر خط انتقال و ۱۰ کیلومتر شبکه توزیع با اعتبار ۱۸۰ میلیارد ریال مراحل اجرایی را می گذرانند.

گام به گام با زیرساخت‌سازی در گلزار بین‌المللی کرمان

۸۴ میلیارد ریال پروژه های برق گلزار شهدای کرمان

از پروژه های برق به عنوان دیگر نیازهای گلزار شهدای کرمان یاد می شود، اموری همچون روشنایی معابر که نیاز زائران و مردم کرمان در این مکان مقدس بود اکنون با سرعت مراحل اجرایی را می گذرانند تا برای سالگرد شهادت آماده سازی شوند که مدیر برق شهرستان کرمان در این زمینه گفت: کمیته ایمنی و عمرانی فرمانداری کرمان در این زمینه مصوباتی داشته تا بتوانیم تامین برق پایدار مجموعه گلزار شهدا و تامین روشنایی مسیرهای پردیسان قائم را داشته باشیم.

محمدرضا عرب زاده اظهار داشت: طراحی تامین برق و افزایش قدرت ترانس ها اتجام شده که در این زمینه چهار دستگاه پست برق جدید اکنون در حال نصب است تا بتوانیم برق مراسم آینده را به راحتی تامین کنیم.

وی افزود: حدود سه کیلومتر شبکه فشار متوسط را برای تامین برق و رساندن خط ۲۰ کیلوولت به این ترانس ها انجام دادیم و ۳۰ کیلومتر شبکه فشار ضعیف برای تقویت شبکه های موجود و مواکب به کار رفته است.

گام به گام با زیرساخت‌سازی در گلزار بین‌المللی کرمان

مدیر برق شهرستان کرمان ادامه داد: نزدیک به یکهزار و ۴۰۰ متر شبکه روشنایی در مسیرهای پارکینگ و روشنایی مسیر گلزار پیش بینی و اجرا و ۶۰۰ دستگاه چراغ LED مسیر گلزار تعویض شده که مابقی نیز با همکاری شهرداری تعویض می شود.

وی با بیان اینکه ۸۴ میلیارد ریال امسال از محل منابع داخلی اداره برق برای پروژه های پردیسان قائم کرمان هزینه می شود گفت: برق روشنایی معابر اصلی گلزار شهدا تامین شده، ضمن آنکه روشنایی کوه نیز از گذشته تامین شده است.

طراحی و اجرای ۹۵۰ متر شبکه گازرسانی

سرپرست شرکت گاز استان کرمان نیز در ادامه گفت: ۹۵۰ متر از شبکه گازرسانی گلزار شهدای کرمان طراحی و اجرا شده، ضمن آنکه راه اندازی ۲۱ علمک در این طرح وجود دارد که ۱۹ مورد از آنها اجرایی شده است.

محمدرضا سلیمانی ماهانی با بیان اینکه ۱۵ میلیارد ریال در حوزه ساماندهی گلزار شهدای کرمان در حوزه گاز هزینه شده است تصریح کرد: زیرساخت گاز این منطقه از سال گذشته آغاز شد که با وجود نیازهای مردمی در این منطقه از شهر کرمان ادامه دارد.

گام به گام با زیرساخت‌سازی در گلزار بین‌المللی کرمان

جانمایی موکب ها و مسیر تردد زائران

در ادامه مسئولان و رسانه ها از محل استقرار موکب ها بازدید کردند که فرماندار کرمان در این زمینه گفت: زیرساخت های موکب را تامین و آشپزخانه و سردخانه در این محل اجرا شده اما در واقع تمامی فعالیت های سالگرد سردار دل‌ها به صورت مردمی انجام می شود.

بابایی ادامه داد: زیرساخت های پردیسان قائم که تاکنون به صورت بلاتکلیف مانده بود، توسط دستگاه های متولی در حال تامین است.

وی افزود: مسیر تردد زائران نیز امسال تغییراتی دارد و در این زمینه موکب ها در هر ۲ مسیر رفت و برگشت(۲ مسیر جداگانه) تعریف شده است در حالی سال گذشته مسیر رفت و برگشت زائران در یک خیابان بود.

گام به گام با زیرساخت‌سازی در گلزار بین‌المللی کرمان

ساخت ۱۵۰ سرویس بهداشتی و ۱۶۰۰ متر سنگ فرش معابر

یکی دیگر از مشکلات گلزار شهدای کرمان سرویس بهداشتی بود که کار در این بخش نیز با اجرای ۱۵۰ چشمه توسط شهرداری کرمان، میراث فرهنگی و خیران با سرعت در حال انجام است و به نظر می رسد با وجود وعده های مسئولان این طرح نیز تا پایان آذرماه به بهره برداری برسد.

بخشی از این سرویس های بهداشتی با وجود حجم جمعیت ، فقط مختص به برنامه های گلزار شهدا در ایام سالگرد تعریف شده است.

در بخش اصلاح و سنگ فرش معابر نیز که کارگران مشغول کار بودند، فرماندار کرمان می گوید: یکهزار و ۶۰۰ مترمربع از معابر سنگ فرش شده؛ ضمن آنکه در خصوص تابلوهای راهنما با شهرداری کرمان توافق کردیم و اقداماتی در این حوزه انجام گرفته است.

گام به گام با زیرساخت‌سازی در گلزار بین‌المللی کرمان

ارتقای پارکینگ گلزار شهدا از ۱۷ هزار به ۵۰ هزار مترمربع

همچنین در ادامه بازدید مسئولان از پروژه های عمرانی این منطقه، ماشین آلات راهسازی در پارکینگ جنوبی شهر کرمان در حال فعالیت بودند که فرماندار کرمان در این زمینه گفت: کف پارکینگ به گونه ای طراحی شده که باوجود سنگ ریزه های موجود در کف آن، گل و لای جمع می شود لذا پیشنهاد دادیم که حداقل لایه پنج سانتی آسفالت و خط کشی انجام شود.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۱۷ هزار مترمربع پارکینگ در این محدوده تعریف شد گفت: ۵۰ هزار مترمربع از املاک آستان قدس رضوی با مجوز سازمان موقوفات توسط شهرداری به پارکینگ تبدیل می شود.

گام به گام با زیرساخت‌سازی در گلزار بین‌المللی کرمان

اتمام تمامی پروژه های زیرساختی گلزار شهدای کرمان تا پایان آذرماه

فرماندار کرمان در پایان عنوان کرد: منهای وظایف ذاتی فرمانداری، ۲ کمیته نیز به صورت ویژه تشکیل و مقرر شد که موضوعات چهارمین سالگرد شهادت سردار سلیمانی را پیگیری کند و باتوجه به اینکه اکثر برنامه ها در شهرستان کرمان برگزار می شود از همان ابتدا با هماهنگی شورای تامین، لیستی از اولویت ها تامین شد.

بابایی ادامه داد: در این زمینه با توجه به حجم زائران برنامه شرکت آب و فاضلاب برای ساخت مخزن ۵۰۰ مترمکعبی و شبکه توزیع آن در اولویت نخست قرار گرفت که طبق قول مدیران آبفا این طرح، چند روز پیش از مراسم سالگرد به بهره برداری خواهد رسید.

وی با بیان اینکه هشت هزار متر طول شبکه لوله کشی و توزیع است که تا نزدیکی موکب ها و محل مورد نظر اجرا شده است افزود: شرکت گاز قرار بود ۱۸ نقطه را به طول یکهزار و ۵۰۰ متر گازرسانی کند و تاکنون ۹۵۰ مترشبکه در ۱۳ نقطه انجام شده و مقرر شد که ادامه کار ظرف چند روز آینده به اتمام برسد.

گام به گام با زیرساخت‌سازی در گلزار بین‌المللی کرمان

فرماندار کرمان عنوان کرد: یکی از موضوعات جدی بحث روشنایی معابر، نصب و تعویض چهار ترانس برق و تقویت شبکه فشار قوی پردیسان قائم(عج) بود و علاوه بر آنها روشنایی معابر بزرگراهی بین تخت دریاقلی بیگ به سمت آرامستان جدید هم انجام شده است و پایان برنامه عملیات اجرایی طرح های اداره برق ۳۰ آذرماه اعلام شده است.

وی بیان کرد: مجموعه اقدامات شهرداری کرمان ازجمله ساخت ۱۰۰ سرویس بهداشتی در چهار نقطه بوده که ۲ نقطه از آنها تقریبا آماده شده و فقط شیر آلات و درب و پنجره آنها باید نصب شود و ۲ نقطه دیگر تا هفته مقاومت به بهره برداری خواهد رسید.

بابایی تصریح کرد: ضمن آنکه ۳۰ چشمه سرویس بهداشتی که قبلا توسط میراث فرهنگی کار شده بود، اکنون در حال نصب امتیازات آب و برق و گاز است که به سیستم اضافه می شود.

وی یادآور شد: ۲۰ چشمه پارکینگ ضلع شمالی توسط خیران آماده شده که در مجموع ۱۵۰ چشمه سرویس بهداشتی برای مجموعه پردیسان قائم با محوریت موضوعات گلزار شهدا به بهره برداری خواهد رسید.

فرماندار کرمان گفت: یکی از موضوعات جدی گلزار شهدای کرمان نیز پارکینگ، شبکه معابر و تابلوهای راهنما بود که در این زمینه پارکینگ ضلع جنوبی گلزار شهدای کرمان به وسعت ۱۷ هزار متر مربع در سال گذشته آماده سازی شده بود و با توجه به کمبود فضا، امسال این میزان به ۵۰ هزار متر مربع افزایش یافته است.

وی ادامه داد: حوزه عمران شهرداری این پارکینگ را زیرسازی و آماده سازی کرده و در کنار گذرهای جنب مسیر بزرگراهی برای خدمات دهی به سرویس های خدمات عمومی آسفالت شده و آماده شده است، ضمن آنکه پارک‌سواری نیز تامین شده که بتوانیم برای تردد خودروهای ون در روزهای ۱۲ و ۱۳ دی خدماتی به زائران ارائه دهیم.

بابایی افزود: کار مابقی حوزه های ترافیکی و جانمایی مواکب انجام شده و بخشی زیاد از کارهایِ باقی مانده با تقسیم کار، تا پایان آذرماه به اتمام می رسند و لذا امیدواریم بتوانیم میزبان خوبی برای تمامی زائران مرقد شهید سلیمانی باشیم.

۱۳ دی سالروز شهادت سردار دل‌هاست که برنامه های این مناسبت چندروز قبل از آن شروع می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha