مُعید ذهبیون روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: باسکولهای سیار محورکش یکی از تجهیزات مناسب برای کنترل تصادفی وزن وسایل نقلیه باری در محورهای مواصلاتی کشور به ویژه مسیرهای دارای فرار بار و یا فاقد پاسگاه هستند و قطع به یقین بهرهبرداری بهینه از باسکولهای مذکور و کنترل و اعمال قانون خودروهای متخلف اثربخشی مناسبی در افزایش ایمنی تردد را به دنبال خواهد داشت.
وی ادامه داد: بر همین اساس و مطابق ردیفهای اعتباری ابلاغی از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل و نقل جادهای کشور، در سال جاری دو جفت باسکول سیار محورکش، برای کنترل اضافه بار و برخورد با متخلفان و دریافت خسارت وارده به راه در استان اصفهان خریداری شده است.
رییس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اصفهان اظهار داشت: فراوانی بالای کارگاههای تولیدی، مواد معدنی و کالاهای ساختمانی، عدم وجود پاسگاه پلیس راه و ایستگاه توزین، آمار بالای تصادفات با شدت زیاد ناشی از برخورد وسایل نقلیه سنگین در محور، تردد بالای وسایل نقلیه سنگین در محور، از جمله مواردی است که در انتخاب مکانهای مناسب برای استفاده از باسکول های سیار در نظر گرفته میشود.
وی با اشاره به مستندات قانونی کنترل اضافه بار و دریافت خسارت وارده به راه، عنوان کرد: بند ١٢ ماده ٤ قانون نیروی انتظامی مصوب، ماده ۳۱ قانون رسیدگی بـه تخلفـات راننـدگی مصوب، بند ث ماده ۴۳ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه، ماده ۸۶ آییننامه راهنمایی و رانندگی ١٣٦٩، اختیارات قانونی حاصل از بند"پ" ماده ۳۰ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور مصوب ۱۳۹۵، بند ت تبصره ۷ ماده واحده قانون بودجه ۱۴۰۲، موارد مذکور در قانون جهت برخورد با تخلفات اضافه بار است.
ذهبیون اضافه کرد: در روند کنترل اضافه بار ضمن ایمن سازی محل انجام توزین مأموران پلیس راه در صورت مشاهده ناوگان باری مشکوک به داشتن اضافه بار با همکاری اعضای تیم کنترلی نسبت به هدایت ایمن وسیله نقلیه به روی باسکول سیار اقدام و با انجام توزین محور به محور وسیله نقلیه، وزن هر یک از محورها را تعیین و وزن گروه محوری و وزن کلی وسیله نقلیه را محاسبه میکند.
وی خاطر نشان کرد: در صورت تجاوز وزن مجاز از مقادیر مشخصشده در مقررات حملونقل بار در راهها، مدارک و ناوگان راننده متخلف اخذ و ضمن جریمه عدول از مقررات، فرم معرفی راننده به اداره راهداری و حملونقل جادهای شهرستان جهت پرداخت خسارت وارده به راه تکمیل و تسلیم راننده میشود.
ذهبیون افزود: راننده متخلف به اداره راهداری و حملونقل جادهای شهرستان مربوطه مراجعه کرده و ضمن ارائه معرفینامه پلیس راه، اطلاعات تخلف اضافه تناژ راننده جهت تعیین مبلغ خسارت وارده به راه به سامانه اضافه تناژ وارد میشود و بر اساس میزان بار اضافی، تعداد محورها و مسافت پیموده شده همراه اضافه بار، مبلغ خسارت وارده محاسبه و تعیین می شود در صورتی که رانده دارای تخلفات بیش از ۲ بار باشد، مطابق شیوه نامه برخورد با بار اضافه لازم است به دادگاه نیز ارجاع شود.
رییس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اصفهان بیان کرد: راننده با مراجعه به پاسگاه پلیسراه، فرم ترخیص وسیله نقلیه دارای اضافه بار خود را که به تایید اداره راهداری و حمل ونقل جادهای شهرستان مربوطه رسیده، ارائه کرده و پس از اخذ مدارک، نسبت به سبک سازی وسیله اقدام نموده و نسبت به ادامه مسیر اقدام میکند.
استان اصفهان دارای ۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه است که بهدلیل موقعیت خاص آن در مرکز به عنوان چهار راه ترانزیت بار و مسافر کشور، رُتبه اول حمل بار و رُتبه سوم حمل مسافر را داراست.
نظر شما