پژوهشکده محیط‌زیست مرکز علمی تغییر اقلیم کشور شد

تهران - ایرنا - با ابلاغ علی سلاجقه معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست، پژوهشکده محیط‌زیست و توسعه پایدار، هاب علمی تغییر اقلیم در کشور شد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، انتشار گازهای گلخانه ای و به تبع آن گرمایش (ذوب شدن) جهانی باعث بروز پدیده تغییر اقلیم شده است، مطالعات جامع صورت گرفته در پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار که در تعامل با مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست تکمیل شده است نشان داد که ۱۹ حوزه مختلف از پدیده تغییر اقلیم متاثر هستند به گونه ای که تغییر اقلیم تاثیر بسزایی بر تمام ابعاد سیستم‌های اجتماعی- اکولوژیکی می گذارد.

این بخش ها شامل آب، کاربری اراضی، تغییر کاربری اراضی و جنگلداری، محیط‌زیست، پسماند، مناطق ساحلی، انرژی، حمل و نقل، ساختمان، صنعت، کشاورزی، سلامت و بهداشت، گردشگری، اقتصاد ، توسعه اجتماعی، شهری، روستایی، عمومی و مالی است.

در شرایطی که از نظر علمی تاثیرات تغییر اقلیم بر ایران به اثبات رسیده است اما کماکان خلاء های موجود در ابعاد مختلف نهادی یکی از چالش های اصلی کشور در این زمینه به شمار می رود، به این منظور پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار گزارش تجارب بین المللی در زمینه هاب های علمی تغییر اقلیم و اقلیم در سطح بین المللی و ارائه ساختار پیشنهادی برای ایجاد هاب علمی تغییر اقلیم کشور را تدوین و به عنوان بازوی پژوهشی و سیاستگذاری سازمان حفاظت محیط زیست پیشنهاد تشکیل هاب علمی تغییر اقلیم را ارائه کرد.

این پیشنهاد مورد موافقت مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم و رییس سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت و از سوی معاونت ریاست جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست به این پژوهشکده ابلاغ شد.

در متن ابلاغیه رییس سازمان حفاظت محیط زیست آمده است: نظر به ضرورت نگاه علمی به موضوع تغییر اقلیم و همچنین استقرار مرجع ملی تغییر اقلیم در سازمان حفاظت محیط زیست، با عنایت به مصوبه شورای معاونین سازمان، به موجب این ابلاغ مسئولیت هاب علمی تغییر اقلیم کشور به آن پژوهشکده محول می شود.

علی سلاجقه افزود: جمع آوری دانش و منابع موجود در مورد تغییر اقلیم در حیطه های مختلف، ایجاد ظرفیت تحقیقات بین رشته ای، برقراری ارتباط با همتایان، کارشناسان و ارائه دهندگان ظرفیت های علمی در زمینه تغییر اقلیم، ظرفیت سازی، افزایش دانش و ظرفیت دستگاه ها و بخش های مختلف کشور، کشورهای همسایه و منطقه در این زمینه، شناسایی و معرفی نوآورانه ترین راهکارهای آمادگی و کاهش اثرات تغییر اقلیم و ایفای تعهدات کشور به معاهدات مربوطه تایید شده توسط مراجع ذیصلاح کشور و هماهنگی کامل با مرجع ملی تغییر اقلیم از جمله وظایفی است که انتظار دارد بر انجام آن ها اهتمام ورزند.

وی در پایان گفت: توفیقات آن جناب در انجام وظایف محوله، خدمت رسانی به مردم، تحقق آرمان های نظام اسلامی و بویژه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را از درگاه خداوند متعال خواستاریم.

به گزارش ایرنا، پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار به عنوان مرکز تحقیقات و سیاستگذاری پژوهشی سازمان حفاظت محیط زیست کشور، براساس موافقت قطعی شورای گسترش آموزش عالی کشور و با چهار گروه پژوهشی اقتصاد محیط زیست، ارزیابی و مخاطرات محیط زیست، تنوع زیستی و ایمنی زیستی و مهندسی محیط زیست و پایش آلاینده ها در حال فعالیت است و بر اساس اساسنامه مصوب شورای گسترش آموزش عالی کشور ، می تواند واحدهای کارگاهی در سراسر کشور داشته باشد.

ماموریت این پژوهشکده کمک به تحقق اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به منظور حفاظت از محیط زیست و تضمین بهره مندی صحیح و مستمر از محیط زیست به نحوی که با حفظ تعادل مناسبات زیستی موجبات توسعه پایدار و بهبود رشد و اعتلای کیفی زندگی انسان ها فراهم آید، تعریف شده است.

سیاست‏ گذاری و تعیین اولویت‏های تحقیقات محیط زیست، مدیریت پژوهش های هدفمند در عرصه فن آوری های نوین زیست محیطی، تبدیل شدن به یک مرکز علمی پیشتاز برای تقویت امنیت و ارتقا سطح محیط زیست کشور، حفاظت از منابع پایه و بسترهای زیست محیطی و کمک به توسعه پایدار، همکاری و ارتباط مستمر با مؤسسات تحقیقاتی و دانشگاهی داخلی و خارجی از طریق تبادل اطلاعات، ارتقاء و هدایت کاربردی تحقیقات محیط زیست در سایر موسسات، پیش بینی تغییرات بلند مدت محیط زیست کشور در نتیجه تغییرات جهانی و شفاف سازی شرایط واقعی، آسیب شناسی و آسیب زدایی از تحقیقات محیط زیست کشور و استخراج گزارش تصمیم سازی از تحقیقات، مدیریت جریان نوآوری دانش محیط زیست و ایجاد حلقه اتصال بین دانشگاه و محیط زیست و بخش تولید، ارزیابی و آمایش روش های نوآورانه در حفاظت از محیط زیست و بهره برداری، نظارت و توسعه ظرفیت زیست محیطی جامعه از اهداف آن است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha