۲۲ آذر ۱۴۰۲، ۱۹:۰۲
کد خبر: 85321016
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گریز از دوقطبی قرمز و آبی؛ دربی‌ای که دیگر مرگ و زندگی نیست

تهران- ایرنا- یک‌صدودومین شهرآورد پایتخت فردا برگزار می‌شود اما دیگر همچون گذشته برای جامعه اهمیت چندانی ندارد و خبری از اپیدمی کُری‌خوانی نیست.

به گزارش شامگاه چهارشنبه ایرنا، دربی ۱۰۲ پایتخت بین پرسپولیس و استقلال فردا برگزار می‌شود؛ دربی‌ای که فقط حساس است و دیگر هیچ. بدون هیچ کیفیت فنی قابل توجهی. انتظارات از این بازی آنقدر کم شده که با چند موقعیت گل هم هواداران را راضی نگه می‌دارد. آخرین مصاف استقلال و پرسپولیس که فصل گذشته و در جام حذفی بود با گل‌هایی که در وقت‌های اضافه زده شد، هیجان داشت اما سطح کیفی همان بازی هم چندان بالا نبود.

تساوی، محتمل‌ترین نتیجه‌ای است که هر سال برای دربی پایتخت پیش‌بینی می‌شود و در اکثر مواقع این پیش‌بینی‌ها درست از آب درمی‌آید. سال‌ها این ادعا مطرح می‌شد که تساوی استقلال و پرسپولیس به دلیل توصیه‌هایی است که به مسئولان این دو تیم می‌شود و هیچ‌وقت هم مشخص نشد این مسئله تا چه حد واقعیت داشت؛ اما در یک دهه اخیر استقلال و پرسپولیس کمتر سمت بازی محتاطانه رفتند.

یکی از دلایلی که باعث شده بود دربی پایتخت به خصوص در دهه‌های هفتاد و هشتاد با کمترین تعداد موقعیت گل برگزار شود، ترس از باخت بود. همین الان هم چنین ترسی وجود دارد؛ اما بیست سال پیش شکست در دربی یعنی افتادن در چاله نفرت هواداران؛ در آن زمان برای کمتر شدن حساسیت دربی، شام مشترکی با حضور اعضای استقلال و پرسپولیس تدارک دیده می‌شد که این کار نتیجه‌ای عکس داشت و در حال حاضر چنین رسمی که به نظر درست نمی‌رسید، وجود ندارد.

گریز از دوقطبی قرمز و آبی؛ دربی‌ای که دیگر مرگ و زندگی نیست

در همان دهه هفتاد و هشتاد به قدری حساسیت دربی بالا بود که جامعه به سمت دوقطبی شدن پیش رفته بود؛ گزینه سومی وجود نداشت و حتی کسانی که فوتبال را دنبال نمی‌کردند مجبور به انتخاب بودند؛ یا آبی یا قرمز. چاره‌ای نبود و حتی برخی که هیچ علاقه‌ای به فوتبال نداشتند و حتی نام بازیکنان سرخابی‌ را نمی‌دانستند برای اینکه از قافله عقب نمانند در تاکسی و اتوبوس برای تیم رقیب کُری می‌خواندند.

الان دربی استقلال و پرسپولیس دیگر اولویت اکثریت جامعه نیست و حتی هواداران فعلی استقلال و پرسپولیس تفاوت زیادی با هوادارانی دارند که زندگی‌شان را هم وقف این دو تیم کرده بودند. حالا دیگر شکست در دربی به شکست شیشه اتوبوس‌ها و خرد شدن صندلی‌ها ختم نمی‌شود. جامعه هواداری تغییر کرده و به سمت رویکردی منطقی پیش رفته است؛ اما سطح فوتبالی که در دربی پایتخت ارائه می‌شود نسبت به دهه‌های گذشته نه تنها پیشرفت نکرده که با نزول هم همراه بوده است.

در دورانی که قراردادهای چندین میلیاردی جای تعصب را گرفته و تیم‌ها شرایط تمرینی بهتری پیدا کرده‌اند و دیگر همه اموال باشگاه در صندوق عقب اتومبیل سرمربی جمع نمی‌شود، انتظار می‌رود دست کم سطح کیفی دربی هم در حد این همه هزینه باشد؛ اما بعید است چنین اتفاقی رخ دهد و به نظر می‌رسد فردا هم باید شاهد یک بازی پر از جنگ اعصاب باشیم. هرچند باتوجه به جایگاه تیم‌ها در جدول، تنش لفظی یحیی گل‌محمدی(سرمربی پرسپولیس) و جواد نکونام(سرمربی استقلال) در هفته‌های منتهی به این دربی و همچنین حضور مهدی هاشمی‌نسب، یاغی فوتبال ایران روی نیمکت آبی‌ها می‌توان انتظار لحظاتی پرالتهاب را دست کم روی سکوهای ورزشگاه آزادی داشت!

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha