خطر توفان‌های خورشیدی برای تجهیزات برقی راه‌آهن

تهران- ایرنا- محققان دانشگاه «لنکستر» انگلیس درباره خطر بالقوه ناشی از توفان‌های خورشیدی برای خطوط راه‌آهن به علت تاثیر بر تجهیزات برقی هشدار دادند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از «نیوسیویل‌انجینیر»، توفان‌های خورشیدی می‌توانند اختلالات مغناطیسی نیرومندی روی زمین ایجاد کرده و منجر به «جریان‌های القایی ژئومغناطیسی» (GICs) شوند. جریان‌های القایی ژئومغناطیسی همچنین ممکن است در شبکه‌های انتقال و توزیع برق اختلال ایجاد کنند.

یک گروه از محققان با هدایت «کامرون پترسون» محقق دوره دکترا و «جیم وایلد» استاد فیزیک فضایی، با استفاده از بخش‌هایی از راه‌آهن در کشور انگلیس به عنوان مطالعه موردی، بر این اعتقادند که جریان‌های القایی ژئومغناطیسی به علت ظرفیت تاثیرگذاری بر علامت‌دهی (سیگنالینگ) می‌توانند موجب هرج و مرج در شبکه راه‌آهن شوند.

هر چند این مطالعات منتشرشده در نشریه «آب و هوای فضایی» نتیجه‌گیری کرده که این رویدادها احتمال دارد در هر یک تا دو دهه یک بار روی دهند اما جریان‌های القایی ژئومغناطیسی این توانایی را دارند که علامت‌ها را از قرمز به سبز (و برعکس) تغییر دهند و همچنین موجب نقص عملکردی در سایر سامانه‌های برقی مورد استفاده در راه‌آهن شوند.

خطر توفان‌های خورشیدی برای تجهیزات برقی راه‌آهن

این گروه محققان چگونگی جریان یافتن GIC از درون مدارهای مسیر راه آهن با کابل‌های برق فوقانی را مدل‌سازی کرد و از نتیجه این مطالعات مشخص کرد که GIC القاشده در ریل‌ها می‌تواند منجر به نقص عملکرد در علامت‌دهی شود.

تحقیقات جدید نشان داده است که توفان‌های ژئومغناطیسی ضعیف هم می‌توانند با آسانی بیشتری موجب اشکالات فنی و تغییر سیگنال‌ از قرمز به سبز شوند. چنین توفان‌های ژئومغناطیسی با توانایی چنین اختلالاتی با تناوب یک یا دو دهه روی می دهد.

این محققان همچنین رویدادهای توفان خورشیدی شدید با تناوب یک بار در هر قرن را نیز بررسی کرده و نشان دادند که چنین رویدادی بطور بالقوه می‌تواند نقص‌های عملکردی بسیاری را موجب شود.

در چند دهه گذشته چندین نمونه از تاثیر رویدادهای آب و هوایی فضایی بر شبکه‌های برق مشاهده شده است؛ از جمله در سال ۱۹۸۹ چنین رویدادی موجب قطع برق میلیون‌ها نفر در استان کبک کانادا و شهر مالمو سوئد در سال ۲۰۰۳ شد. سابقه تاثیرگذاری آب و هوای فضایی بر علامت‌دهی خطوط راه آهن به قرن ۱۹ برمی‌گردد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha