تداوم درخواست اهالی جوپارستان کرمان برای آب و پاسخ مسئولان

کرمان - ایرنا - جمعی از اهالی شهرک جوپارستان شهر جوپار در شهرستان کرمان روز چهارشنبه با حضور مقابل استانداری کرمان خواهان احداث شبکه آب بودند؛ این درحالی است که مسئولان می گویند براساس قرارداد منعقده شده دولت موظف به تامین آب این منطقه نبوده در عین حال درصورت اتمام خط انتقال آب شهر کرمان و با مهیا بودن شرایط موردنیاز، درباره این شهرک نیز امکان سنجی خواهد شد.

به گزارش ایرنا ماجرای نداشتن شبکه آب در شهرک جوپارستان طی ۳۰ سال اخیر به کشمکشی ادامه دار تبدیل شده، اهالی معتقدند چون واگذاری زمین قانونی و در چارچوب فرآیندهای قانونی بوده، باید شبکه آب نیز برایشان احداث شود، حال آنکه مسئولان می گویند بر اساس مفاد قرارداد واگذاری، از همان ابتدا گفته شده که باتوجه به شرایط و مختصات این شهرک، دولت وظیفه ایجاد شبکه را ندارد و این مهم برعهده خود افراد خواهد بود.

آنطور که گزارش شده این موضوع جوپارستان از آنجا شروع می شود که در سال ۷۲ تعداد ۲ هزار و ۸۰۰ قطعه زمین برای ایجاد شهرکی در شهر جوپار در نظر گرفته و واگذاری قانونی با وجود اینکه این منطقه درون محدوده شهری قرار داشت، انجام می شود اما باوجود اینکه از آن زمان تاکنون حدود سه دهه می گذرد، این شهرک همچنان شبکه آب ندارد.

البته مسئولان در عین حال که می گویند در سند ذکر شده که تامین آب برعهده متقاضیان است و با وجود مشکل کم آبی شهرهای پرجمعیتی همچون کرمان و جوپار، باز امکان‌سنجی تامین آب پس از اجرای پروژه انتقال آب از خلیج فارس انجام خواهد گرفت.

تداوم درخواست اهالی جوپارستان کرمان برای آب و پاسخ مسئولان

البته آنطور که گزارش شده در سال های اخیر در مقطعی میلیاردها صرف حفر چاه، لوله کشی و ساخت مخزن برای تامین آب این منطقه شد اما با شکایت عده ای از اهالی شهر جوپار به علت کاهش آب سفره های زیرزمینی، این چاه نیز پلمب شد و آب این منطقه از آن روز به علت خشکسالی ها و کسری شهر جوپار و کرمان، تاکنون تامین نشده است.

همزمانی این تجمع مقابل استانداری طی امروز با نشست خبری معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان سبب شد که وی در این زمینه نیز توضیحات کاملی ارائه دهد؛ وی در این زمینه عنوان کرد: واگذاری زمین در محدوده شهرک جوپارستان قانونی بوده است اما در بندی از مجوز شهرداری برای این اراضی نوشته شده بود که هزینه تامین زیرساخت به عهده متقاضی است لذا دولت نباید در این حوزه هزینه کند اما در عین حال، مجوز دریافت و چاهی برای تامین آب این شهرک حفر شد.

سیدمصطفی آیت اللهی موسوی افزود: در مقطعی خط انتقال برای تامین آب جوپارستان حفر شد اما این پروژه شاکی در شهر جوپار پیدا می کند که دستگاه قضا بر این اساس چاه آب جوپارستان را پلمب می کند و از آن زمان به بعد دیگر با وجود کم آبی در کرمان و شهر جوپار امکان تامین آب شهرک جوپارستان وجود ندارد.

الگوی مصرف، شهری نیست

وی تصریح کرد: اهالی جوپارستان باید صبر کنند که پس از اجرای پروژه انتقال آب خلیج فارس و بی نیازی شهر کرمان از آب چاه، اگر بتوانیم از چاه های موجود، آب این منطقه را نیز تامین کنیم ضمن آنکه الگوی مصرف افراد مستقر در شهرک جوپارستان، شهری نیست.

علیرضا عبدیان مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان نیز چندی پیش در نشست شورای اداری بخش ماهان اعلام کرده بود که رایزنی و امکان سنجی تامین آب شهرک جوپارستان پس از تکمیل خط انتقال خلیج فارس درصورت مهیا بودن، شرایط انجام خواهد شد.

تداوم درخواست اهالی جوپارستان کرمان برای آب و پاسخ مسئولان

شهر جوپار در فاصله ۳۰ کیلومتری شرق شهر کرمان قرار گرفته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha