پژوهش نقش بسزایی در مشارکت‌های مردمی امور خیریه دارد

تهران- ایرنا- رییس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه تحقیق و پژوهش نقش بسزایی در ایجاد هر چه بیشتر مشارکت های مردمی در امور خیریه دارد، گفت: بر همین اساس نهادها و مراکز اصلی که در عرصه امر خیر فعالیت دارند باید برای جذب حداکثر مشارکت های مردمی به این سمت حرکت کنند.

به گزارش ایرنا، در نشست ضرورت بررسی انجام پیمایش های ملی در حوزه نیکوکاری و نقد و بررسی نخستین موج ملی "گرایش مردم ایران به نیکوکاری" غلامرضا غفاری، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، حمزه نوذری عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی، مجید فولادیان، عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد، حجت‌الاسلام علی ملانوری مدیر مرکز خیر ماندگار و نیز همکاری اطلس خیر ایران به بحث تبادل نظر پرداختند.

رییس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه در این نشست بیان اینکه قانونگذاری بدون پژوهش کاربردی موفق نخواهد بود و اثربخشی سیاست‌گزاری ها نیازمند پژوهش کاربردی است، گفت: یکی از مهم ترین روش های پژوهش، پیمایش است.

حجت الاسلام احمد شرفخانی اظهار داشت: اگر اعتقاد داریم که جذب مشارکت مردمی موفق نبوده ایم، به این دلیل است که کارهای پزوهشی را به درستی به انجام نرسانده ایم.

وی با بیان اینکه در زمینه امور خیریه، مجموعه هایی مانند کمیته امداد، فراجا، هلال احمر، اوقاف و امور خیریه و دیگر نهادهایی که کنشگر اصلی امر خیر هستند باید به سمت پیمایشها بروند، گفت: مجموعه های حاکمیتی باید صدای مردم را بشنوند از پیمایش ها استفاده کنند.

وی این پیمایش را برای سطح بندی تشکل‌های خیریه بسیار ارزشمند عنوان کرد و افزود: پیمایشی که انجام شده در رابطه با گرایش مردم به نیکوکاری در این دوره است. ‌ در کشور ما از قبل از اسلام مردم گرایش به امر خیر داشتند و در ادبیات قبل از اسلام نیز دیده می شود که موضوعات امر خیر وجود داشته است.

رییس مرکز امور خیریه با تاکید بر اینکه وقف و امور خیریه در کشور ما به یک فرهنگ غنی تبدیل شده است، بیان داشت: کاروانسراها، درمانگاه‌ها و توسعه علمی و پژوهشی کشورمان مدیون امر خیر است و بسیاری از مباحث آموزشی و علمی بر اساس امر خیر توسعه یافته و امروز هیئت‌های مذهبی و اربعین یک حرکت خیرخواهانه است.

شرفخانی با بیان اینکه حدود ۳۰ درصد از مراکز درمانی و ۱۶ درصد تخت های بیمارستانی خیریه هستند، ادامه داد: همچنین بخشی از مدارس و دانشگاه‌ها و بسیاری از بازارهای قدیم موقوفه و خیریه هستند و این موارد تنها برای کمک به فقرا نبوده بلکه آینده نگرانه بوده است، حال در پیمایشی که صورت گرفته در نظر داریم نگاه نسل جدید به امر خیر را مورد بررسی قرار دهیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha