مطالبه داروخانه‌های خراسان رضوی از بیمه ۱۰ هزار میلیارد ریال است

مشهد- ایرنا- دبیر انجمن داروسازان خراسان رضوی گفت: مطالبه داروخانه‌های این استان از سازمانهای بیمه‌گر اکنون مبلغ ۱۰ هزار میلیارد ریال معادل یک همت (هزار میلیارد تومان) است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر سید حسین بهشتیان روز پنجشنبه در نشست خبری با موضوع مشکلات حوزه داروسازی افزود: در حال حاضر هزار و ۲۰۰ داروخانه خصوصی در استان خراسان رضوی فعال است که بیش از سه ماه، مطالبات آنها پرداخت نشده است.

وی ادامه داد: بر اساس قانون بایستی سازمان‌های بیمه گر ظرف مدت یک ماه اقدام به پرداخت مطالبات داروخانه‌ها کنند، اما متاسفانه این پرداخت‌ها بیش از سه ماه طول می‌کشد که سبب کمبود نقدینگی و فلج شدن اقتصاد داروخانه می‌شود.

دبیر انجمن داروسازان خراسان رضوی گفت: اگر شرایط به همین منوال پیش رود، به زودی امکان تامین نسخ دارو را نخواهیم داشت و باید از بیمار بخواهیم حق خود از بیمه را به طور مستقل پیگیری کند.

مطالبه داروخانه‌های خراسان رضوی از سازمانهای بیمه‌گر هزار میلیارد ریال است

عرضه داروهای مخدر از داروخانه ها سر در آورده است

رییس انجمن داروسازان خراسان رضوی نیز در این جلسه با بیان اینکه اکنون نحوه عرضه داروهای مخدر یا تحت کنترل در جامعه بحرانی شده است، گفت: این موضوع یکی از چالش‌های مهم حوزه دارو است، چرا که عرضه آن‌ها از عطاری‌ها سر درآورده است.
دکتر سیدعلی جعفری نژاد افزود: این در حالی است که داروهای مخدر یا تحت کنترل مانند « متادون، مورفین، نوسکاپین» از حساسیت بالایی برخوردار هستند، به گونه‌ای که این داروها در بیمارستان‌ها با تایید سه پزشک متخصص به بیمار تجویز می‌شود و پوکه آن بایستی برگردانده شود.

وی ادامه داد: با توجه به حساسیت بالای داروهای مخدر، این داروها بایستی به داروخانه‌ها که طبق قانون تنها محل عرضه دارو هستند تحویل داده شود، چرا که در داروخانه‌ها مسوول فنی حضور دارد و بر فرآیند تحویل، عرضه و فروش دارو نظارت دارد و علاوه بر آن در سامانه «تیتک» مسیر دارو از تولید تا فروش به شکلی شفاف قابل رصد است.

رییس انجمن داروسازان خراسان رضوی گفت: اما متاسفانه نحوه توزیع این داروها به گونه ای است که شرکت‌های پخش دارو، آن‌ها را به انبار دانشگاه‌های علوم پزشکی تحویل و از آن جا به کلینیک‌های ترک اعتیاد تحویل داده می‌شوند، اما مشخص نیست که این داروها چگونه از عطاری ها سر درآورده و به آسانی بدون هیچ نظارتی در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

وی افزود: بنابراین وجود چنین داروهایی در مکانهایی خارج از داروخانه نیازمند پیگیری نهادهایی غیر از وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی است.

مطالبه داروخانه‌های خراسان رضوی از سازمانهای بیمه‌گر هزار میلیارد ریال است

غیر قانونی بودن عرضه دارو در فضای مجازی

جعفری نژاد فروش دارو در سکوها(پلتفرم‌های خدمات آنلاین) را یکی از چالش‌های حوزه دارو دانست و گفت: بر اساس قانون، تنها مرجع رسمی فروش دارو، داروخانه‌ها هستند و فروش دارو توسط پلتفرم‌ها به دلیل عدم نظارت بر عرضه، خطری است که سلامت جامعه را تهدید می‌کند.

وی بیان کرد: به طور مثال داروی سقط جنین که از داروهای تحت کنترل وزارت بهداشت محسوب می‌شود و فروش آن به شکل عمومی در داروخانه‌ها ممنوع است و تنها داروخانه‌های مجاز و منتخب دانشگاه علوم پزشکی مجاز به عرضه آن هستند، اکنون عرضه آن از پلتفرم ها سر در آورده و به آسانی به فروش می‌رسد.

به گفته وی، این موضوع در نشستی با حضور رییس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی مطرح شد و حجت الاسلام نصرالله پژمانفر قول پیگیری و بررسی این مشکل را داد.

حدود ۴۰ درصد نوزادان شیر خشک مصرف می کنند

رییس انجمن داروسازان خراسان رضوی با بیان اینکه بین ۳۰ تا ۴۰ درصد از نوزادان شیر خشک و بقیه از شیر مادر تغذیه می کنند، گفت: ماهانه ۱۰ قوطی شیر خشک به هر نوزاد توزیع می‌شود.

وی با بیان اینکه از ۲۰ مهر ماه امسال داروخانه‌ها ملزم به عرضه شیرخشک صرفا با ثبت کدملی و تاریخ تولد نوزادان شده‌اند، افزود: از زمان اجرای این طرح تغییرات فراوانی رخ داده است، به گونه‌ای که به تازگی و به شکلی نامحسوس قیمت این محصول با افزایش ۲ برابری از ۷۰ هزار تومان به مرز ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار تومان رسیده است.

جعفری نژاد با بیان اینکه قیمت شیرخشک در ایران از قیمت صادراتی آن کمتر است و بایستی قیمت شیر خشک در ایران واقعی شود، گفت: متوسط قیمت هر قوطی شیرخشک در داروخانه‌های ایران حدود ۲ دلار است که این محصول در صورت صادرات یا قاچاق، به قیمت بین پنج تا ۶ دلار در کشورهای همسایه فروخته می شود.

وی با بیان اینکه کمبودی در زمینه شیر خشک نداریم، گفت: کارخانه صنایع پودر شیر مشهد هم اکنون فعال است و ۲ نوع شیر خشک «ببلاک» و «آبتامیل» را تولید می کند.

از هزار و ۲۰۰ داروخانه فعال در خراسان رضوی، ۸۰۰ داروخانه در مشهد دایر است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha