۲۴ آذر ۱۴۰۲، ۱۵:۳۸
کد خبرنگار: 912
کد خبر: 85323106
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

امام جمعه اهل سنت کرمانشاه: خانواده‌ها مراقب توطئه نرم دشمنان باشند

کرمانشاه- ایرنا- امام جمعه اهل سنت کرمانشاه از خانواده‌ها خواست مراقب توطئه‌های نرم دشمنان اسلام و خانواده‌های مسلمانان باشند چرا که دشمنان به دنبال فروپاشی نظام خانواده در جامعه ما هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ ماموستا مُلا عبدالرحمن مرادی در خطبه های نماز جمعه اهل سنت شهر کرمانشاه در مسجد امام شافعی (رض) افزود: اهمیت زندگی مشترک و تشکیل و تداوم خانوده از مسائل بسیار اساسی و ضروری در شریعت اسلام بشمار می رود تا جایی که اگر زن یا شوهر سبب فروپاشی آن شوند گناهکار محسوب می شوند بنحوی که مساله نشوز در کتب فقهی بیان کرده شده است.

نشوز به معنای سرپیچی از انجام وظایف شرعی نسبت به همسر بوده که عدم آن از قوانین و مقتضیات الزامی و ترجیحی پیوند زن وشوهر می باشد.

امام جمعه اهل سنت کرمانشاه در ادامه گفت: اگر زن در منزلی که شوهر تهیه کرده است سکونت نکند یا بدون رضایت و اجازه وی از منزل خارج شود یا دوستان و روابط نامتعارف داشته باشد و شوهرش را راضی نکند ناشزه می باشد.

ماموستا مرادی اضافه کرد البته در بحث تمکین و اطاعت تمکین عام و خاص داریم که زن باید رعایت نماید (البته نشوز تنها مختص به خانم ها نیست بلکه مردها هم نشوز می کنند که در آینده بحث می شود ).

وی با اشاره به سوره مبارکه نسآء آیه ۳۴ که می فرماید: الرجال قوامون علی النسآء بما فضل الله بعضهم علی بعض وبما انفقوا من موالهم فالصالحات قانتات حافظات للغیب بما حفظ الله واللاتی تخافون نشوزهن فعظوهن واهجروهن فی المضاجع واضربوا هن فان اطعنکم فلا تبغوا علیهن سبیلا ان الله کان علیا کبیرا، افزود: رسول گرامی اسلام می فرماید: والذی نفسی بیده لاتودی المرأه حق ربها حتی تؤدی حق زوجها . (اهمیت خانواده در اسلام و زن وشوهر به قدری است که زن و شوهر باید همانند یک روح در دو جسم باشند).

خطیب جمعه اهل سنت کرمانشاه همچنین به موضوع مردان قوام بر زنان اشاره کرد و افزود قوام کسی که تدبیر و اصلاح دیگری رابرعهده گیرد و توضیح داد شرط سرپرستی و مدیریت، لیاقت تامین و اداره زندگی است و این جهت در مردها قوی تر است کما اینکه در امور اجتماعی و قضاوت و حتی جنگ بر زنان مقدم تر هستند.

ماموستا مرادی در ادامه به بیان اینکه بما فضل الله ، فضل قدرت و قوت عقلانیت است وبما انفقوا من اموالهم، تصریح کرد در بعضی جاها زنان کارهای بیرون از خانه را انجام می دهند که در توان و وسع و قدرت و لطافت زن نیست مانند کار ساختمانی و بنایی و دیگر امور که این امر را اسلام به مردان سپرده، مگر زنی مجبور به معاش باشد و سرپرستی نداشته باشد.

وی با بیان اینکه در اسلام نفقه و مهریه بر مرد واجب است به زن داده شود تا کار سخت بر عهده زنان نیافتد، گفت: ولی بر زنی که حتی کار و درآمد داشته باشد واجب نیست که مهریه و نفقه به شوهر دهد !!. که در باب ارث هم این مقدمات لحاظ شده است گرچه واقعا بعضی از زنان غیور و قوی داریم که از بعضی مردان ، مردتر هستند اما قانون و برنامه باید عموم را در نظر بگیرد.

امام جمعه اهل سنت کرمانشاه در ادامه گفت: وقتی راههای مسالمت آمیز از جمله موعظه و ترک هم خوابی جواب نداد جهت اصلاح زن باید مقداری خشونت جهت آگاه نمودن زن بکار گرفته شود. به گفته روانشناسان بعضی افراد حالت آزاد طلبی پیدا می کنند وخط کسی را نمی خوانند اما تنبیه باید بسیار نرم باشد و عضوی شکسته یا زخمی یا کبود نشود و یا به جاهای حساس بدن زده نشود ،حتی گفته اند با دار سیواک کنایه از قلت تنبیه و لطافت در مهر و محبت زن و شوهر رعایت شود.

ماموستا مرادی همچنین به سه مرحله موعظه ،ترک هم خوابی و تنبیه بدنی برای مطیع نمودن و اصلاح روابط خانواده اشاره کرد و افزود: خداوند می فرماید: هن لباس لکم وانتم لباس لهن یعنی زن وشوهر آبرو و حرمت همدیگر هستند و نشانه همسر شایسته رازداری ، حفظ مال و آبرو و ناموس شوهر در غیاب اوست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha