ناقوس ناتمام مرگ در جاده های ناایمن "سلسله"

خرم آباد - ایرنا - افزایش شمار تصادفات منجر به فوت در جاده های ناایمن سلسله استان لرستان این روزها به یکی از مهمترین چالش های این شهرستان تبدیل شده و ناراحتی افکار عمومی را در پی داشته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سلسله یکی از شهرستان های کوچک شمالی استان لرستان است که جاده اصلی آن به دلیل قرار گرفتن بر سر مسیر استان کرمانشاه، بار ترافیکی و ترانزیتی بالایی داشته و هر از گاهی تصادفات منجر به فوت آن به سوژه رسانه ها تبدیل و تا چند روزی منجر به خشم و ناراحتی افکار عمومی می شود.

برای صحت این ادعا پیشنهاد می شود با یک جست و جوی ساده در موتور جست و جو گر تلفن همراه خود و استفاده از ۲ کلیدواژه تصادف و جاده فیروزآباد - الشتر و مواجه شدن با حجم بالایی از خبر تصادفات منجر به فوت متوجه صدق ادعای نگارنده شوید.

این شهرستان از ۲ بخش مرکزی و فیروزآباد تشکیل شده که شهر الشتر مرکز این شهرستان است ، جاده اتصال بین ۲ شهر الشتر و فیروزآباد به دلیل بار ترافیکی بالا و زیاد بودن تعداد روستاهای حاشیه مسیر در حال تبدیل شدن به چهارخطه است.

معارضان و تزریق قطره چکانی اعتبارات ۲ معضل جدی

بیش از یک دهه است که طرح چهار خطه کردن جاده الشتر - فیروزآباد آغاز شده و به دلیل روند تزریق قطره چکانی اعتبارات و عدم پرداخت طلب پیمانکاران، این طرح ضروری و مطالبه مهم مردم شهرستان سلسله در مقاطعی به تعطیلی کشیده شد ، داشتن معارضان نیز به طولانی شدن روند احداث آن دامن زد تا همچنان مسافران زیادی را به قربانی بگیرد تا جایی که نزد اهالی به "جاده مرگ" شهرت یافت.

ناقوس ناتمام مرگ در جاده های ناایمن "سلسله"

این جاده در سالیان اخیر شاهد تصادفات منجر به فوت و با تعداد کشته های بالا بوده است و در همین ایام سال جاری خانواده های زیادی را داغدار عزیزان خود و افکار عمومی را رنجیده خاطر نمود ، به گونه ای که طی ماه های اخیر مردم استان و شهرستان سلسله مرگ همزمان پنج نفر از اعضای یک خانواده را که برای مراسم عروسی به یکی از تالارهای آن محدوده رفته بودند ، شاهد بودند و در روزهای گذشته نیز یک زن و مرد عابر که در حال عبور از این جاده بودند ، قربانی تصادفی سهمگین شدند.

همچنین طی روزهای اخیر جاده فیروزآباد به سه راهی پلیس راه که جزو جاده فیروزآباد به خرم آّباد محسوب و محدوده ای به طول ۱۸ کیلومتر است که جزو ناایمن ترین جاده های شهرستان سلسله محسوب می شود، مرگ همزمان چهار نفر از اعضای یک فامیل را که برای شرکت در مراسم ختم رهسپار خرم آباد بودند، و هرگز به این مقصد نرسیدند ، رقم زد.

بخش دردناک این ماجرا باردار بودن یکی از بانوان کشته شده بود که جنینی ۳۵ هفته ای داشت و رویاهایش برای گرفتن کودک شیرینش ناتمام ماند و تلاش تیم پزشکان برای خارج کردن جنینی که می خواست دنیا را به چشم ببیند ، بی نتیجه ماند تا افکار عمومی را داغدارتر نماید.

ناقوس ناتمام مرگ در جاده های ناایمن "سلسله"

خودروهای موسوم به "شوتی" که حامل بارهای قاچاق از استان های مرزی غربی هستند بر ناایمن بودن این مسیر افزوده اند و طرح ناتمام چهارخطه کردن این مسیر هم که البته در بن بست اعتباری گیر کرده، نتوانسته است امنیت جانی مسافران را تضمین نماید و در آخرین تصادف روی داده در این محور، این خانواده چهارنفره قربانی سرعت بالای یک خودروی شوتی شدند.

رایزنی دادستان کل با معاون وزیر راه برای تامین اعتبار چهارخطه ها

ناایمن بودن این جاده و ادامه سریال تصادفات جاده ای دلخراش در این مسیرها منجر به واکنش بازرس کل لرستان شد و خواستار تکمیل هرچه سریعتر عملیات چهارخطه کردن جاده فیروزآباد - الشتر شد.

سعید رازانی ضمن ابراز تاسف از وقوع تصادفات منجر به فوت چندروز اخیر جاده الشتر - فیروزآباد اظهار کرد: نبود اعتبار برای حل مشکل پنج کیلومتر باقیمانده از این چهار خطه توجیه قابل قبولی نیست.

وی با اشاره به تماس با معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: مراتب نگرانی مردم استان در خصوص این محور ابراز شده و خواستار برطرف کردن مشکلات آن هستیم.

رازانی تصریح کرد: به دلیل عدم ایمن سازی پنج کیلومتر در این مسیر، هر ساله شاهد حوادث ناگوار و تصادفات زیادی هستیم ، بنابراین ضرورت دارد مسوولان مربوطه در استان با سرعت و دقت، تکلیف این پنج کیلومتر را مشخص کنند.

وجود ۶ کیلرمتر جاده ناایمن ۲ خطه در سلسله

به گفته رییس اداره راه و شهرسازی سلسله مجموع جاده های اصلی حوزه استحفاظی این شهرستان به صورت چهار خطه بوده و تنها ۶ کیلومتر هنوز به صورت ۲ خطه (ناایمن) است.

پرویز دانیالی افزود: از ۶ کیلومتر ذکر شده حدود ۵۰۰ متر متعلق به جاده الشتر - فیروزآباد (محدوده روستای دهرحم ) بوده و حدود ۵.۵ کیلومتر نیز متعلق به جاده فیروزآباد - پلیس راه است.

ناقوس ناتمام مرگ در جاده های ناایمن "سلسله"

وی می گوید: عملیات اجرایی جاده الشتر - فیروزآباد سال ۱۳۹۰ شروع آغاز و تا سال ۱۳۹۸ حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت که طی ۲ سال اخیر و در دولت سیزدهم با پیگیری های استاندار و مجموعه مسوولان استانی و شهرستانی و نماینده شهرستان در مجلس پیشرفت بسیار خوبی یافت ، به گونه‌ای که از کل ۱۴ کیلومتر مسیر مقدار ۱۳.۵ کیلومتر چهار خطه کامل شده و به بهره‌برداری رسیده است.

به گفته رییس راه و شهرسازی سلسله ۵۰۰ متر باقیمانده هم زیرسازی آن ظرف روزهای آینده تکمیل و آماده آسفالت می‌ شود ، اما پیشرفت کلی پروژه در مجموع ۹۷ درصد است.

دانیالی علت اصلی تاخیر در اتمام پروژه را معارضین فراوان محلی و دولتی واقع در مسیر ، تملک زمین‌ها و همچنین تخصیص قطره چکانی اعتبارات می داند و معتقد است اگر معارضان مشکلات ایجاد نمی کردند و اعتبارات هم به موقع و به قدر نیاز تزریق می شد ، این پروژه ضروری شهرستان و مطالبه جدی مردم زودتر به سرانجام می رسید.

لزوم تزریق اعتبارات برای تکمیل چهارخطه ها

وی در خصوص جاده فیروزآباد - پلیس راه هم گفت: طول این جاده ۱۸ کیلومتر است که سال های گذشته حدود ۱۲.۵ کیلومتر آن چهار خطه و زیر بار ترافیک رفته است ، تنها ۵،۵ کیلومتر این مسیر باقیمانده که حدود سه کیلومتر آن به طور کامل زیرسازی شده و آماده آسفالت است و مقدار ۲،۵ کیلومتر هم نیاز به اجرای لایه‌های زیرسازی و آسفالت دارد.

رییس راه و شهرسازی سلسله مشکل اصلی این پروژه را هم عدم تخصیص به موقع اعتبارات می‌داند که منجر به مطالبات پیمانکار و کندی روند اجرای پروژه شده است ، همه اینها در حالی است که این ۶ کیلومتر در مسیر پروژه کریدور غرب قرار دارد و زیرسازی آسفالت هر ۲ پروژه در قراردادهای جداگانه دارای یک پیمانکار واحد است و چنانچه بخشی از طلب های این پیمانکار در هر ۲ پروژه پرداخت شود ، عملیات اجرایی آنها دوباره از سر گرفته می شود.

دانیالی ابراز امیدواری کرد با توجه به ناایمن بودن جاده‌های ۲ خطه با تزریق به موقع اعتبارات به این پروژه‌ها هرچه سریع‌تر عملیات تکمیل چهار خطه‌های شهرستان به اتمام برسد تا مردم با خطرات جانی کمتری مواجه باشند.

ناقوس ناتمام مرگ در جاده های ناایمن "سلسله"

عامل انسانی در ۹۵ درصد تصادفات دخیل است

فرمانده پلیس راه سلسله و دلفان هم می گوید: در محدوده شهرستان سلسله ۵،۵ کیلومتر جاده ناایمن وجود دارد که در خصوص آسفالت، نصب علایم و تسهیل سازی عبور و مرور در آنها باید اقدامات لازم صورت گیرد.

سرهنگ عبدالرحمان حقیقی مقدم درخصوص جاده فیروزآباد به پلیس راه به سمت خرم آباد افزود: نقاط غیرهمسطح این مسیر باید با نصب چراغ های نوری ایمن سازی و دوربرگردان استاندارد نیز در ۲ نقطه آب باریک (نام یک روستا) و تقاطع مومن آباد (نام یک روستا) با نصب نیوجرسی ایمن شوند.

وی با انتقاد از نیمه کاره رها شدن پل دوآب گفت: این مسیر بسیار حادثه خیز بوده و پیچ های پی در پی دارد و پل مذکور نیازمند عرشه جدید است.

به گفته فرمانده پلیس راه سلسله و دلفان اگر ۲ تقاطع غیرهمسطح در سه راهی مومن آباد و سه راهی آب باریک ایجاد شود، به دلیل حادثه خیزی بالای این مسیرها، بخش عمده ای از تصادفات منجر به فوت کاهش خواهد یافت.

سرهنگ حقیقی مقدم همچنین در خصوص جاده الشتر - فیروزآباد معتقد است: نصب نیوجرسی در نقاط حادثه خیز مسیر ضروری است و ۲ تالار برگزاری مراسمات عروسی که در این محدوده ها هستند ، باید جمع آوری شوند ، چرا که بخش عمده ای از تصادفات به دلیل ایجاد گره های ترافیکی ناشی از برگزاری مراسمات در این تالارها است.

وی می گوید: جاده در محدوده روستای دهرحم هنوز ۲ خطه است و هرچه سریعتر باید چهارخطه شود ، همچنین هفت تقاطع غیرایمن در این جاده وجود دارد که باید ایمن سازی شوند.

به گفته فرمانده پلیس راه سلسله و دلفان در مثلث تصادفات، سه ضلع انسان، راه و وسیله نقلیه وجود دارد که انسان در این مثلث ۹۵ درصد دخیل است ، چرا که قدرت آگاهی و انتخاب داشته و وسیله نقلیه و جاده تنها پنج درصد در وقوع تصادفات نقش دارند ، بنابراین رانندگان می توانند با رعایت سرعت مطمئنه و هوشیاری بخش عمده ای از تصادفات را کاهش دهند.

با توجه به وقوع تصادفات منجر به فوت دلخراش در این شهرستان و انتقاد شهروندان از به طول انجامیدن عملیات چهارخطه کردن این جاده ها، ضروری است، هرچه سریعتر این مطالبه مردمی اجرایی شود تا مرهمی بر آلام بازماندگان و خانواده های مصیبت دیده باشد و بیش از این شاهد جانباختن هموطنان دیگری نباشیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha