کارفرمایان حوادث ناشی از کار را ظرف سه روز به سازمان تامین اجتماعی گزارش کنند

یاسوج - ایرنا -مدیرکل تامین اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت:کارفرمایان مشمول قانون کار و تامین اجتماعی در صورت وقوع حوادث ناشی از کار باید اقدام های لازم اولیه را برای جلوگیری از تشدید وضع حادثه دیده انجام و مراتب را حداکثر ظرف مدت سه روز اداری به صورت کتبی به سازمان تامین اجتماعی اطلاع رسانی کنند.

به گزارش ایرنا،رسول چراغ سحر روز شنبه در بازدید از طرح احداث تونل جاده یاسوج به سی سخت افزود: بر اساس ماده ۶۰ قانون تأمین اجتماعی حادثه ناشی از کار وقایعی را شامل می‌شود که در حین انجام وظیفه در کارگاه و یا خارج از آن هنگام ماموریت برای بیمه‌شده اتفاق می‌افتد.

وی تاکید کرد: مقصود از حین انجام وظیفه زمانی است که بیمه‌شده در کارگاه، مؤسسات وابسته یا ساختمان‌ها و محوطه آن مشغول به کار بوده یا به دستور کارفرما در خارج از محوطه کارگاه عهده‌دار انجام ماموریتی باشد. ٰ

چراغ سحر تصریح کرد: سازمان تامین اجتماعی بر اساس ماده ۳۹ قانون این سازمان همه کارگران شاغل را از نخستین روز اشتغال بکار بیمه و در صورت بروز وقایع و آسیب‌دیدگی، آنان را مورد حمایت‌های اجتماعی و اقتصادی قرار می دهد.

وی ابراز کرد: سازمان تامین اجتماعی در مواجهه با حوادث ناشی از کار و آسیب‌دیدگی کارگران، خدماتی از قبیل پرداخت هزینه‌های مربوط به درمان و بازتوانی حادثه‌دیدگان، پرداخت غرامت دستمزد دوران بیماری، پرداخت غرامت نقص عضو، برقراری مستمری ازکارافتادگی جزئی و کلی همچنین پرداخت مستمری به بازماندگان حادثه‌دیدگان متوفی را ارایه می کند .

چراغ سحر افزود: این خدمات بدون لحاظ سابقه بیمه‌پردازی ارایه می شود و هر فرد پس از آغاز بیمه‌پردازی می‌تواند از سازمان تأمین‌اجتماعی خدمات بیمه‌ای و درمانی را در چهارچوب قوانین این سازمان مطالبه کند.

مدیرکل تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در صورتی که حادثه ناشی از کار، منجر به فوت بیمه‌شده شود، بازماندگان بدون توجه به مدت زمان پرداخت حق بیمه از جانب بیمه‌شده، تحت پوشش سازمان تأمین‌اجتماعی قرار می‌گیرد و مستمری دریافت می‌کنند.

وی افزود: علاوه بر زمان حضور کارگر در کارگاه و یا انجام ماموریت، زمان رفتن از خانه تا کارگاه و بر عکس و حتی زمان مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی برای انجام مراحل درمانی مرتبط با آسیب دیدگی ناشی از کار نیز مشمول حمایت های سازمان تامین اجتماعی از بیمه شدگان است.

به گفته وی چنانچه حادثه ناشی از کار به دلیل قصور کارفرما و اعمال نکردن نظارت و موارد ایمنی و مقررات حفاظت فنی باشد، سازمان تامین اجتماعی خدمات لازم از جمله برقراری مستمری ازکارافتادگی و یا مستمری بازماندگان را ارایه و خسارت وارد شده را به میزان تقصیر کارفرما از او دریافت خواهد کرد.

وی به کارفرمایان توصیه کرد تا نظارت لازم را در زمینه وجود و استفاده از تجهیزات و مقررات حفاظت فنی و موارد ایمنی به عمل آورند و آموزش های مورد نیاز را به کارگران به منظور استفاده از تجهیزات و رعایت موارد ایمنی ارایه کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha