۱۰۶۷ متغیر دخیل در حکمرانی کشور در قالب ۳۷ سکوی ابرچالشی بررسی شد

تهران- ایرنا- رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی از بررسی هزار و ۶۷ متغیر دخیل در حکمرانی کشور در قالب ۳۷ سکوی ابرچالشی و راه‌اندازی سازوکار شبیه‌سازی قوانین و سیاست‌ها در این مرکز خبر داد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، بابک نگاهداری در نشست علنی روز سه‌شنبه (۲۸ آذرماه) مجلس شورای اسلامی، گزارش رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در مورد عملکرد آن مرکز در مجلس یازدهم را قرائت کرد.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس در این گزارش با اشاره به تغییر رویکرد این مرکز از کارگزار پیرو به کارفرمای پیشرو، افزود: به عنوان مثال در این بخش تهیه برنامه هفتم توسعه پیشنهادی، منشور هم آفرینی ایران آینده، منشور حکمرانی مردمی، دبیرخانه دائمی مبارزه با فقر، فساد و تبعیض مدنظر قرار گرفت و پیرو راه اندازی دبیرخانه دائمی مبارزه با فقر، فساد و تبعیض و ریشه یابی راهکارهای عملیاتی در ۳۷ حوزه پیش بینی شد.

مردمی سازی فعالیت‌های کارشناسی مرکز با راه اندازی مرکز نوآوری و خانه خلاق، شبکه اندیشکده های حکمرانی، قانونگذاری استانی، مرکز افکار سنجی، سامانه جمع سپاری مردمی و راه اندازی گروه ارزیابی مردمی قوانین و سیاست‌ها از جمله دستاوردهایی بود که نگاهداری در این گزارش به آنها اشاره کرد.

وی با تاکید بر رویکرد کمیسیون محوری و نماینده محوری مرکز پژوهش های مجلس، توضیح داد: در این بخش و در دوره سپری شده شاهد دو بار حضور رئیس مرکز در هر کمیسیون مجلس و هماهنگی برنامه‌ها و برگزاری دو نشست مشترک با دبیران کمیسیون‌ها و رشد پاسخ دهی به درخواست‌های نمایندگان از ۲۹ درصد به ۷۵ درصد بودیم.

رییس مرکز پژوهش های مجلس تقویت بنیه کارشناسی مرکز پژوهش‌های مجلس با ایجاد پویایی شناسی هزار و ۶۷ متغیر دخیل در حکمرانی کشور را از دیگر نکات قوت این مرکز عنوان کرد و یادآور شد: این موارد همگی در ۳۷ سکوی ابرچالشی و راه اندازی سازوکار شبیه سازی قوانین و سیاست‌ها در مرکز و همچنین مرکز داده کاوی لحاظ شده است.

نگاهداری با اشاره به نمایه سازی گزارش‌های مرکز پژوهش‌ها در پایگاه‌های استنادی مقالات، بیان کرد: این موارد ارجاع به گزارش‌های مرکز را از سوی نهادهای علمی چندبرابر کرده است و باعث افزایش اعتبار علمی گزارش های مرکز شده است.

وی ادامه داد: در بخش هوشمندسازی و سامانه سپاری این مرکز، اجرای پروژه تنقیح قوانین با هوش مصنوعی و راه اندازی سامانه تهیه و نهایی سازی گزارش‌های مرکز از طریق سامانه سپاری گزارش ها مدنظر قرار گرفته است.

نگاهداری در ادامه با اشاره به رویکرد برنامه محوری و پایش عملکرد دفاتر این مرکز برای نخستین بار ادامه داد: برنامه محوری و پایش عملکرد دفاتر مرکز برای اولین بار در این دوره مدنظر قرار گرفت و در حدود ۷۰۰ اقدام برنامه‌ای در این بخش به تصویب شورای پژوهشی نمایندگان مجلس رسید. همچنین به طور فصلی پایش پیشرفت برنامه‌ها به تفکیک دفاتر انجام و برای هر دفتر کارنامه عملکرد صادر و سبب شد با رشد ۲ تا ۳ برابری عملکرد مرکز پژوهش ها مواجه شویم.

وی درباره راه اندازی شورای راهبری گزارش های این مرکز، ادامه داد: در این بخش برای نخستین بار ما شاهد ارسال حدود ۶۰۰ بسته راهبردی - نظارتی به کمیسیون‌های مجلس، ۵۷۰ بسته راهبردی - عملیاتی به وزارتخانه های دولت مستخرج از گزارش های مرکز و ارسال پیوست‌های رسانه‌ای گزارش‌ها برای رسانه‌ها بودیم.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس با اشاره به تنوع بخشی به سبد محصولات مرکز پژوهش‌ها در مدت سپری شده، گفت: این مرکز در مدت سپری شده بیش از ۵۰۰ پادکست سه دقیقه‌ای برای گزارش‌های مرکز، نماهنگ های صوتی و تصویری، پژوهش‌نامه سیاستی مشتمل بر چکیده مدیریتی گزارش‌ها به طور ماهانه، رهنمای تک برگی مشتمل بر گزیده‌های ۲ تا۳ جمله‌ای مدنظر قرار داد.

نگاهداری عدالت محوری و برقراری فرصت های برابر برای جذب نخبگان به عنوان پژوهشگر و هیات علمی را از دیگر برنامه های انجام شده این مرکز عنوان کرد و گفت: در این بخش از طریق فراخوان عمومی برای نخستین بار این مهم را مدنظر قرار دادیم.

وی درباره راه اندازی مدرسه حکمرانی و قانونگذاری شهید مدرس در مرکز پژوهش‌ها، گفت: این مهم با هدف عینیت بخشی به رسالت آموزشی و ترویج علم مرکز مدنظر قرار گرفت. همچنین در بخش دیگری مرکز پژوهش های مجلس نخستین دوره آئین جایزه ملی قانون برای تحقق رسالت اجتماعی را راه اندازی کرد که می‌تواند برای حاکمیت قانون در جامعه و ارتقای کیفیت قانونگذاری امری موثر قلمداد شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha