۶۵۰ میلیارد ریال برای بازسازی نقاط رانشی راه‌آهن شمال تخصیص یافت

ساری- ایرنا- مدیر کل راه‌آهن شمال با اشاره به رانشی بودن ۲ نقطه در خطوط ریلی این منطقه گفت که برای بازسازی و رفع این چالش، ۶۵۰ میلیارد ریال اعتبار از سوی دولت اختصاص یافته است.

رحمان معصومی روز چهارشنبه به مناسب گرامیداشت روز ملی حمل و نقل در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود:‌ این نقاط رانشی در قسمت سوادکوه خطوط ریلی شرکت راه‌آهن شمال کشور وجود دارد که در صورت ترمیم و بازسازی نشدن و رانش زمین باعث بسته شدن مسیر می‌شد و امکان تردد واگن‌های قطار در این مسیر ممکن نبود.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت موضوع و نیاز به بازسازی و مقاوم‌سازی این نقاط، اعتبار ملی برای این منظور تخصیص یافته است و در حال حاضر برای انجام عملیات پیمانکار نخست جذب و پیمانکار دوم نیز جذب خواهد شد.

مدیر کل راه‌آهن شمال مدت زمان اجرای روند بازسازی این نقاط رانشی را بیشتر از یک سال اعلام کرد و گفت:‌ علاوه بر اجرای این طرح، ‌در یکسال اخیر عملیات بازسازی از ایستگاه ساری تا ایستگاه گونی‌بافی در قائمشهر به طول ۱۸ کیلومتر انجام شد.

معصومی، تمیزکاری و بهسازی خطوط ریلی راه‌آهن با هدف احیای خطوط انجام شود؛ اقدامی که پس از ۲۰ سال در مسیر راه‌آهن شمال انجام شد و با ورود و استقرار تجهیزات لازم امکان بلند کردن خطوط ریل ها فراهم شده، خاک‌های موجود و همچنین سنگریزه اضافی در مسیر جمع‌آوری و خارج شد.

مدیرکل راه‌آهن شمال اضافه کرد: با جمع شدن این مصالح اضافی این امکان ایجاد شد که قطار با انعطاف لازم در مسیر حرکت کند و علاوه بر این خطوط ریلی هم کنترل کیفی شود. وجود خاک‌ها و سنگریزه‌های اضافی همچنین باعث شکستگی و تَرک برداشتن ریل‌ها می شود که حتی در مراحل شدیدتر باعث خروج قطار از ریل هم می‌شد.

۶۵۰ میلیارد ریال برای بازسازی نقاط رانشی راه آهن شمال تخصیص یافت

استفاده از یک سوم ظرفیت راه‌آهن شمال برای بارگیری

وی با اشاره به اینکه میزان جابه‌جایی بار از طریق راه‌آهن شمال امسال نسبت به پارسال ۲۸ درصد افزایش داشته است، گفت که از ابتدای امسال تاکنون ۱۹۲ هزار تُن بار از طریق قطارهای شرکت راه‌آهن شمال کشور جابه جا شده است که در مدت مشابه ۱۵۰ هزار تُن بار جابه‌جا شد و برای سال جاری تاکنون ۸۰ درصد برنامه ابلاغی ستاد در این حوزه عملیاتی شده است.

مدیر کل راه‌آهن شمال پیش‌بینی کرد که میزان حمل بار از طریق حمل و نقل ریلی در این شرکت تا پایان امسال به ۲۵۰ هزار تُن برسد.

وی با تاکید بر ظرفیت‌های خوب زیرساختی در حوزه حمل و نقل ریلی در شرکت راه‌آهن شمال کشور اظهار داشت:‌در حال حاضر با این میزان جابه‌جایی بار از این طریق تنها از یک سوم ظرفیت موجود در این شرکت برای این منظور استفاده می‌شود.

به گفته معصومی، برای استفاده بیشتر از حمل و نقل ریلی به منظور جابه‌جایی بار در مازندران اقداماتی انجام شده که از آن جمله جذب سرمایه‌گذار به منظور انجام حمل و نقل ریلی است.

وی توضیح داد:‌ برای این منظور ایستگاه راه‌آهن تیرتاش که تاکنون بسته و بلااستفاده بود با جذب سرمایه‌گذار در اختیار وی قرار گرفته و قرار است سالانه ۲۰۰ هزار تن واردات گوشت، چوب و غلات و صادرات محصولات باغی مازندران از این طریق انجام شود.

معصومی گفت: برای استفاده از ظرفیت این ایستگاه راه‌آهن نیز امکانات مورد نیاز از جمله اضافه کردن یک خط راه‌آهن، ‌ دستگاه سوزن جدید تعبیه می شود تا از طریق این ایستگاه بارها به اینچه‌برون در استان گلستان بارگیری و ارسال شود.

وی در تشریح مزایای حمل و نقل ریلی افزود: حمل بار با ۲۰ واگن قطار معادل حمل بار با ۴۰ تریلری است و علاوه بر این حمل و نقل ریلی از نظر میزان کاهش تصادفات و آلایندگی هوا به مراتب بهتر از حمل و نقل جاده است.

راه‌آهن شمال از خروجی ایستگاه گرمساز آغاز و تا ورودی ایستگاه گلوگاه ادامه دارد؛ ‌طول این مسیر ۳۱۰ کیلومتر و در مسیر یک هزار و ۵۰۰ پُل و آب‌رو، ۹۵ تونل و ۴۵ گذرگاه حفاظ شده وجود دارد. از ویژگی‌ها این مسیر ریلی ۲۷ کیلومتر شیب و فراز که این شیب در نقاطی به ۲۸ در هزار می‌رسد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha