روایتی از یک خبرI تداوم کارشکنی‌های آمریکا برای کند کردن سرعت رشد چین

تهران - ایرنا - در حالی که «شی جین پینگ» رئیس‌جمهوری چین اخیرا در دیدار با «جان لی» رئیس اجرایی هنگ کنگ اعلام کرده است که به گسترش نقش هنگ‌کنگ در همکاری‌های بین‌المللی کمک خواهد کرد، واشنگتن از طرق مختلف به تلاشهای خود برای به چالش کشاندن چین و کند کردن سرعت رشد این کشور آسیایی ادامه می‌دهد.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از رسانه های خبری، شی جین پینگ رییس جمهوری چین به تازگی در دیدار با جان لی رئیس اجرایی هنگ کنگ، اعلام کرد رهبری مرکزی چین در تعامل با هنگ کنگ سیاست «یک کشور، دو سیستم» را کنار نخواهد گذاشت و به گسترش نقش هنگ‌کنگ در همکاری‌های بین المللی کمک خواهد کرد.

رییس جمهوری چین می گوید یک کشور، دو سیستم؛ ایده نوآورانه بزرگی از سوسیالیسم با ویژگی‌های خاص چینی است. دولت مرکزی چین قاطعانه به این سیاست پایبند خواهد بود و تمام تلاش خود برای حمایت از فعالیت مشروع رئیس منطقه اداری ویژه و دولت وی به را کار خواهد گرفت.
این اظهارات رئیس جمهوری چین در حالی مطرح می شود که واشنگتن از طرق مختلف به تلاشهای خود برای به چالش کشاندن چین و کند کردن سرعت رشد این کشور آسیایی ادامه می دهد.

پیشینه:
سیاست «یک کشور، دو سیستم»، یک اصل قانون اساسی کشور چین است که حکومت هنگ کنگ و ماکائو را پس از تبدیل شدن به مناطق اداری ویژه این کشور در سال‌های ۱۹۹۷ و ۱۹۹۹ توصیف می‌کند.
این اصل قانون اساسی در اوایل دهه ۱۹۸۰ در جریان مذاکرات هنگ کنگ بین چین و انگلیس تدوین شد. این اصل شرط می‌کرد که تنها یک یک چین وجود داشته باشد، اما این سرزمین‌ها می‌توانند سیستم‌های اقتصادی و اداری خود را حفظ کنند، در حالی که سایر سرزمین اصلی چین از سیستم سوسیالیسم با ویژگی‌های چینی استفاده می‌کنند.
بر اساس این اصل، هر یک از این دو منطقه می‌توانند همچنان نظام حکومتی، حقوقی، اقتصادی و مالی ویژهٔ خود را داشته باشند، از جمله روابط تجاری با کشورهای خارجی، که همگی مستقل از سرزمین اصلی هستند.
پس از تصویب قانون امنیت ملی توسط هنگ کنگ در ۳۰ ژوئن سال ۲۰۲۰، آمریکا و انگلیس دولت چین را به نقض جدی این اصل متهم کردند.

اهمیت موضوع
در سال‌های اخیر و در بحبوحه نگرانی‌ها در مورد امنیت ملی، موضوعات تجاری و دفاعی، روابط امریکا و چین بدتر شده و واشنگتن همچنان به رویکرد خود برای افزایش چین هراسی ادامه می‌دهد.

به گزارش روزنامه گلوبال تایمز، «سان دونگ» دبیر نوآوری، فناوری و صنعت هنگ کنگ با اشاره به محدودیت های جدید آمریکا در این منطقه گفت: کاخ سفید بخش های فناوری نوین درچین و هنگ کنگ را هدف قرار داده اما این محدویت ها تاثیری بر توسعه فناوری های نوین ندارد.

سان تایید کرد: اعمال محدویت ها نه تنها بر توسعه فناوری نوین و اصلاحات صنعتی تاثیری ندارد بلکه تاثیری بر توسعه و ظهور چین نخواهد داشت.


وی افزود: هنگ کنگ به عنوان یک شهر بین المللی، مزیت منحصر به فرد یک کشور -دو سیستم را دارد. ما با افزایش تلاش ها برای جذب سرمایه گذاری های علمی از سرزمین اصلی چین و سایر کشورها ادامه خواهیم داد.

روایتی از یک خبر/ تداوم کارشکنی‌های آمریکا برای کند کردن سرعت رشد چین

زارش سازمان غیرانتفاعی اتحادیه آینده از دیگر سو، نشان می‌دهد که رویکرد واشنگتن برای محدود کردن سرمایه‌گذاری‌ها در چین موفقیت‌آمیز نبوده، چون شرکت‌های بزرگ آمریکایی زیادی در چین و هنگ کنگ سرمایه‌گذاری کلان انجام داده‌اند.

به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، گزارش سازمان اتحادیه آینده (Future Union) فاش کرد اکثر صندوق‌های بازنشستگی عمومی امریکا و نیز برخی از دانشگاه‌ها و سازمان‌های غیرانتفاعی این کشور، وجوهی را به سرمایه‌گذاری در چین و هنگ‌کنگ، از جمله در تجارت فناوری‌های مهم اختصاص داده‌اند.

این گزارش می‌افزاید: ۷۴ شرکت بزرگ آمریکایی از طریق بیش از هزار و ۱۰۰ سرمایه‌گذاری در صندوق‌های مختلف، مانند شرکت هلدینگ چینی تنسنت (Tencent )، ‌شرکت فناوری بایت دانس (ByteDance) و شرکت تجاری الکترونیکی علی‌بابا (Alibaba)‌ بیش از ۷۰ میلیارد دلار اختصاص داده‌اند.

اندرو کینگ، مدیر اجرایی سازمان غیرانتفاعی اتحادیه آینده تاکید کرد: "این ۷۴ شرکت نمونه‌ای از فهرست طولانی صندوق‌های بازنشستگی امریکا هستند که در چین سرمایه گذاری کرده‌اند. "

از ۷۴ صندوق بازنشستگی برتر ذکرشده در این گزارش، سه چهارم آنها تنها در ۳۶ ماه گذشته سرمایه‌گذاری کرده اند.

مدیر اجرایی سازمان اتحادیه آینده افزود: "این نرخ سرمایه‌گذاری خیره‌کننده توسط مدیران بازنشستگی صورت گرفته که مسئولیت تنظیم ثروت بازنشستگان ایالات متحده را با وجود پیامدهای ژئوپلیتیکی بر عهده دارند".


بر اساس این گزارش، صندوق بازنشستگی مشترک ایالت نیویورک (NYSCRF) که به بیش از ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار کارمند دولتی خدمات رسانی می‌کند، به‌عنوان بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار در چین و هنگ کنگ شناخته شده و در مجموع ۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری کرده است. ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از این مبلغ تنها در ۳۶ ماه گذشته صورت گرفته است.

سیستم بازنشستگی کارکنان عمومی کالیفرنیا (CaIPERS) بزرگترین صندوق بازنشستگی عمومی ایالات متحده که به بیش از ۲ میلیون کارمند دولتی کالیفرنیا خدمات می‌دهد در رتبه دوم لیست سرمایه گذاران در چین قرار گرفت. این صندوق در مجموع ۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار در چین سرمایه گذاری کرده است که یک چهارم آن معادل یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار در سه سال گذشته بوده است.

ارزیابی
بنظر می رسد علی رغم تلاشهای شدید آمریکا برای به چالش کشاندن چین در صحنه های جهانی، پروژه چین‌هراسی واشنگتن با تداوم سرمایه‌گذاری کلان شرکت‌های آمریکایی در هنگ کنگ با شکست روبرو شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha